OPINIÓ
Contractació pública, per fi per a pimes
El teixit empresarial està d’enhorabona. Acaba d’entrar en vigor la nova Llei de Contractes del Sector Públic, una llei que marcarà un abans i un després per a les pimes i els autònoms, ja que millora l’accessibilitat de les nostres empreses al gran pastís de la licitació pública. Des de Pimec hem treballat durant molt de temps per aconseguir canviar una llei que fins ara beneficiava únicament les grans companyies, de manera que celebrem aquest canvi que, sens dubte, suposa un impuls històric per al teixit empresarial.
Si parlem de xifres, l’impacte que té aquesta llei en la nostra economia és extraordinari. La contractació de les diferents Administracions públiques arriba als 180.000 milions d’euros anuals, fet que suposa un 18% del PIB espanyol. A més a més, la compra pública acostuma a convertir-se en un motor de canvi que impulsa la innovació i el dinamisme de les nostres empreses. De fet, potències econòmiques com Alemanya, França o la Xina han fet d’aquesta pràctica una eina clau en la seva política industrial.
"Celebrem aquesta nova llei que, sens dubte, suposa un impuls històric per al teixit empresarial"
Fins ara, les petites i mitjanes empreses teníem pràcticament impossible conquistar el mercat de les licitacions públiques. Les clàusules requerides i les exigències de classificació empresarial suposaven, en la gran majoria de casos, la primera barrera per accedir-hi. Les grans empreses, en canvi, han estat tradicionalment afavorides per aquestes regles de joc, adjudicant-se unes obres o serveis que sovint acabaven executant les pimes a preus d’economia de guerra i amb terminis de pagament inassumibles.
Però amb l’entrada en vigor de la nova llei, aquest 9 de març, s’obre una nova etapa. Les Administracions hauran de garantir la divisió en lots dels contractes en els concursos, per tal que més empreses puguin accedir a la contractació. Aquesta divisió permetrà al teixit empresarial tenir més presència en les obertures de les pliques de les licitacions, presència que fins ara era escassa pels imports excessivament elevats que es demanaven.
Paral·lelament, la llei també contempla mesures com la possibilitat de pagar directament els subcontractats, evitar que els contractistes principals facin trampes amb la data de la factura, exigir la factura electrònica entre el contractant principal i el subcontractat, i abolir els pactes entre les parts per prolongar els terminis de pagament. Tot plegat serà una garantia per a les pimes quan actuïn com a subcontractades, ja que deixaran de patir amb l’allargament, sovint indefinit, dels terminis de pagament. En aquest sentit, la llei també farà front a la morositat, una de les principals xacres que el teixit empresarial ha hagut de patir al llarg dels anys com a conseqüència de les males pràctiques d’alguns.
Són molts els aspectes que converteixen aquest canvi legislatiu en important per a l’economia de les nostres empreses, i ho podrem analitzar amb més detall a mesura que aquestes es vagin incorporant de manera progressiva en l’engranatge dels concursos públics. Les noves regles del joc suposen un impuls per a les pimes, que -recordem-ho- representen el 99,8% d’empreses del país, i ens permetran seguir creixent a mesura que la conjuntura econòmica també ho faci.
Des de la patronal seguirem treballant per aconseguir mesures que permetin millores en l’àmbit en què operen les nostres empreses i que comportin un canvi real i profund en el nostre model econòmic. De moment, però, celebrem la nova Llei de Contractes del Sector Públic.