Quin rol juga la tecnologia en la innovació educativa?
A ningú se li escapa que en els últims anys hi ha hagut molts canvis en el panorama educatiu i en el rol que la tecnologia juga en aquests canvis. De ser eines gairebé desconegudes quan vàrem celebrar la primera edició de l'ITWorledu , van passar a representar el detonant de la innovació a l'escola i a semblar que eren la solució a totes les mancances del propi model educatiu. Recordeu l'1x1?. Ara ja queda molt lluny i potser la iniciativa va tenir els seus alts i baixos, però va representar una sacsejada del sector tecnològic amb focus a l'educació i també per les escoles que van decidir pujar definitivament al carro de la tecnologia per no baixar mai més.
Ara les coses han canviat molt. Les mateixes experiències innovadores aïllades que s'han anat produint en els últims anys, programes com el mSchools, el debat més institucional "Ara es Demà" i el moviment organitzat anomenat Escola Nova XXI, així com les últimes tendències en l'àmbit internacional OCDE o Unesco han canviat definitivament el panorama. Ja no hi ha dubtes respecte a si cal Transformar l'Escola. Cal transformar-la i el gran nombre d'escoles adherides al moviment demostren que ja no hi ha cap dubte respecte al sentiment global que el canvi és necessari. Cal una transformació i nosaltres, les empreses tecnològiques, volem ser els companys de viatge que ajudin a les escoles a materialitzar aquesta transformació. El nostre compromís sempre ha estat acompanyar a les escoles en els seus processos de canvi i impulsar-los.
A l'ITWorldEdu d'enguany hem volgut alinear el nostre programa i especialment el call for papers amb els àmbits i les temàtiques que són en aquest moment nucli de tots els debats, la personalització de l'aprenentatge, l'avaluació per competències, les noves formes d'organitzar l'espai i el temps a l'aula i el foment de les vocacions científic-tècniques de cara a la futura ocupabilitat dels alumnes. Les conferències plenàries van en aquest sentit fent un èmfasi molt especial en el rol que pot jugar la tecnologia en tots aquests aspectes. Dels 67 papers rebuts 33 corresponen a la categoria de personalització, 10 a la d'avaluació per competències i 24 a noves formes d'organitzar temps i espai a les aules. Està clar que el tema del procés avaluatiu de l'alumne és el menys abordat per les escoles. Una dada important és també la procedència i en aquest sentit el 58% corresponen a escola publica, el 32% a escola concertada i un 10% a escola privada.
Des de la seva constitució, el Cluster Edutech va ser la constatació que efectivament existeix un sector Tic Educació. 12 van ser les empreses impulsores, 18 les que van fundar el Cluster i ara som gairebé 40. Durant aquests anys hem desenvolupat moltes activitats alineades amb el nostre Pla estratègic però que fonamentalment han anat adreçades a crear espais de diàleg i confiança tant amb les escoles, com amb les administracions com amb la resta d'agents del sector per tal de detectar necessitats, sinergies entre les mateixes empreses del sector TIC i buits en la cadena de valor que fos necessari completar. Hem tingut un pla estratègic molt adreçat a realitzar activitats perquè les escoles ens coneguessin, perquè sabessin que els podem aportar i perquè la seva confiança no fos només en un proveïdor en concret sinó en un sector que els hi pot donar solucions globals.
Ara fa un any, just després de la vuitena edició vàrem iniciar un nou cicle en què hem engegat projectes nous ja molt més en la línia de prestar serveis i eines concretes a les escoles i de fer aflorar startups tecnològiques que tenen projectes que poden omplir buits en la cadena de valor del nostre sector. L'objectiu es seguir sent els companys de viatge de les escoles en una etapa més madura en la que no volem parlar només de tecnologia per se, sinó que la volem veure sempre dins el context d'un projecte, al servei d'una idea o com a palanca per a l'aprenentatge dels alumnes.