Aquesta és la realitat: les dones constitueixen gairebé la meitat dels treballadors actius a Espanya, tenen el 80% de les decisions de compra dels consumidors i representen el 60% dels graduats universitaris mundials, però només arriben a llocs directius o Consells d'Administració al voltant d'un 15%. No obstant això, l'equilibri de gènere en les empreses és una gran oportunitat de negoci, amb enormes implicacions econòmiques. En tenir tots dos sexes equilibrats en les empreses augmenten els resultats finals, impulsen el creixement amb noves idees per als clients i milloren la productivitat en una mitjana del 19%.
La teva empresa, realment entén – i es beneficia de – aquest canvi del segle XXI? L'equilibri de gènere sovint provoca reaccions emocionals tant d'homes com en dones i, de vegades, resulta un tema incòmode. Però cal entrar en el tema. Com a CEO, sigues sincer amb tu mateix, entens personalment per què és una qüestió tan important per a l'evolució de la teva empresa i per als teus clients? Si la resposta és que sí, què necessites saber per liderar el canvi?
El més important és que els CEOs entenguin per què l'equilibri de gènere és una gran oportunitat competitiva per a l'empresa. Si tu com CEO no estàs convençut d'això, el teu equip tampoc ho estarà. Molta gent no ho entén, no li agrada o, francament, es resisteix. Per això, com a CEO, necessites saber explicar ben per què l'equilibri de gènere en la teva organització és tan important. El teu equip ha d'entendre-ho i aquest és el primer obstacle: que entenguin que és necessari si la vostra empresa vol accedir a mercats de clients sense explotar, retenir als millors talents i obtenir un avantatge competitiu enfront de la teva competència.
Hi ha alguns exemples de grans empreses com Diageo que està fent que les dones adorin el whisky...! O com la indústria del joc, que s'ha adonat que la majoria dels jugadors online d'avui són dones. O com els principals líders de McKinsey, Unilever i Vodafone estan decidits a equilibrar el gènere en els seus equips de gestió i treballen decididament en la retenció del talent.
El lideratge està canviant -i molt ràpid. El primer que ha de fer un CEO intel·ligent és ser sincer amb si mateix i no enganyar-se pensant que en la seva empresa hi ha més o menys igual nombre d'homes que de dones. La pregunta és una altra: quantes dones i homes tens en els llocs directius de la teva empresa? Quantes hi ha en el Comitè de direcció en comparació al nombre d'homes? Quants homes i dones hi ha en el teu Consell d'Administració? Està equilibrada la proporció en la teva empresa? Si la resposta és que sí que està equilibrat, no necessites seguir llegint l'article. Enhorabona! Ets un avançat al teu temps i molt intel·ligent.
Però desgraciadament, la majoria de les respostes seran que no es dóna aquest equilibri. Si aquest és el cas de la teva empresa, pregunta't on està el problema a reclutar talent femení?, a retenir-ho?, o a promocionar-ho?, són els tres?, ho saps? Quina és la proporció de gènere entre els teus clients? És equilibrada amb l'equilibri de directius en la teva empresa?
Se m'ocorre un exemple claríssim de poc equilibri de gènere: la indústria de l'automoció. Quina proporció de gènere hi ha en grans marques en els seus comitès de direcció o consells d'administració? M'atreveixo a dir que en cap la proporció passa del 90% d'homes i 10% de dones. I no obstant això els seus clients solen ser un 55% homes i 45% dones. No estan perdent grans oportunitats d'entendre ben com tractar a la meitat dels seus clients quan gairebé no tenen dones en llocs directius? Com dissenyen els seus productes considerant el que volen les dones en l'ús de l'automòbil...?
Cal analitzar i detectar bé on està el nostre problema. Hi ha moltes empreses que estan perdent temps i diners reclutant més dones quan el veritable problema és que no les estan retenint o promovent. Aquest és el gran problema de les grans consultories, auditories i despatxos d'advocats: a penes unes poques dones arriben a sòcies. I les més vàlides s'acaben marxant.Aquestes companyies tenen problemes de promoció i de retenció, no de reclutament. La realitat és que moltes multinacionals tenen moltes dones en la part inferior dels organigrames i no obstant això, no les promocionen o no les retenen en l'empresa.
Els líders tenen un enorme impacte i responsabilitat en la cultura de les seves empreses. Has dissenyat la teva pròpia cultura d'empresa? Què valores i promous? T'inclines inconscientment a una preferència per estils de lideratge masculins? Has de ser molt conscient de què fas i dius, ja que el CEO defineix la cultura i l'actitud en el tema del gènere. El teu compromís amb una organització equilibrada de gènere o la teva indiferència prediu si tindràs èxit en què la teva empresa sigui realment equilibrada en gènere.
Estàs explicant ben i liderant aquest canvi en la teva empresa? Qui és el responsable d'aquest canvi? Si no ets tu o algú important del teu equip de direcció, estàs perdent el temps. L'equilibri real de gènere és com la transformació digital, si no la lideres tu, no succeirà.
Elena Gómez publica regularment els seus articles a "Mujeres Consejeras y Consejables".