Avui en dia al món de l'empresa una de les tendències que es va imposant és la simplificació. Anar del que és complex al que és senzill, simplificant la feina en si mateixa i també el seu entorn i ambient de treball. Per les persones, això els permetrà guanyar en eficiència, en la mesura que en les seves tasques diàries es redueixin càrregues administratives o "burocràcies", i simplificant la complexitat en els seus processos.
Hi ha investigacions psicològiques que avalen aquest camí. Estudis recents ens informen que fer moltes tasques alhora, en el temps, pot anar en contra d'un bon rendiment, canviant l'estructura del cervell i disminuint la substància grisa, que és l'encarregada de processar la informació, que afecta, entre altres funcions, l'atenció. A més d'aquests danys al cervell, hi ha càlculs que diuen que representa a les empreses un cost anual de 450.000.000 de dòlars.
Curiosament, la tecnologia i la globalització ens porta a no tenir cura de fer moltes coses alhora, la qual cosa no ens ajuda. Contestar un missatge mentre escoltem música i escrivim un mail; contestar al telèfon, mirar el WhatsApp, escriure un mail amb la tauleta o el PC, i els més agosarats fins i tot poden estar menjant alhora. És com si les persones volen aprendre a ser màquines (multitasca), quina contradicció. La tecnologia haurà de servir per col·laborar i no competir en tasques cognitives amb les persones pel seu lloc de treball.
Tot plegat el més preocupant és que la part del cervell que s'encongeix és la que té a veure amb el processament de l'emoció. Quina relació tindrà amb l'estrès? I com influirà en la salut laboral? Les àrees de RRHH tenen nous reptes que van més enllà dels programes del talent, per tal que les organitzacions guanyin en productivitat de les persones i també en el seu grau de compromís.
La simplificació representa una doble transformació, tant estructural com cultural. Simplificar processos, reduir el nombre de revisions abans d'actuar és sempre millorable. Introduir canvis culturals en la manera de pensar serà possible si es modifica les creences i el comportament de les persones. Parlar menys de valors, i més de negoci, i de les creences que els portaran a actuar per oferir un servei àgil i eficient al client.
Processos de negoci, organització i ús de la tecnologia, tres aspectes on la simplificació mereix reconeixement. Un camí apassionant si volem que la productivitat i el compromís de les persones vagin alineades amb l'empresa. Hi ha feina a fer!