Sobre el nou patrocinador del Barça
Aquesta jugada del Barça és excel·lent. El fet que una marca nova, amb projecció global i que procedeix de l'àmbit de la innovació, sigui la marca que es vegi a les samarretes del Barça, li dóna a l'equip una projecció global, especialment a mercats no europeus que interessa desenvolupar en el club, i a més la situa al costat d'una marca sense connotacions negatives, com passava amb l'anterior patrocinador.
És, però, molt més significatiu el fet que, per primera vegada, una empresa de nova creació, que es mou només en l'àmbit d'Internet, arribi a les cotes més altes del màrqueting esportiu. Ser la marca de la samarreta del Barça no és qualsevol cosa, i pagar 55 milions d'euros cada any, tampoc. Poques marques tenen accés a aquest lloc. Rakuten, empresa creada fa poc temps i nativa d'Internet, és la referència més nítida que alguna cosa està canviant en els factors de validació de producte, de la indústria, de l'economia.
Ja sabem que les borses ja són mercats dominats per empreses "digitals", per exemple, Google o Facebook són avui, les petrolieres de fa 30 anys. Però a més, la penetració de les empreses nascudes a Internet està ocupant tot l'espai de construcció de marca. La referència d'innovació, de progrés, de nova economia, està a Internet, i el Barça ha d'estar també. De fet, la tasca que realitza el club a la comunicació a xarxes socials i a web és excel·lent i el posiciona coma marca de referència per als mercats emergents.
El món està canviat, i ja no ets ningú si no estàs a una empresa d'Internet. Els llocs de treball, els beneficis, la glòria, seran en línia, o no seran. Només faltava que el Barça ho portés a la samarreta, i ja ho tenim, el futur està aquí.