'Wellness' corporatiu: la solució a l'absentisme laboral?
Per feina i perquè el meu marit és de San Diego, vaig molt sovint als Estats Units on sempre aprofito per endur-me alguna cosa interessant per compartir. En aquest cas us parlaré del corporate wellness, del perquè de la seva popularitat als EUA i de com podem aplicar-lo a les nostres empreses.
En un principi, pot semblar paradoxal que en un país de capitalisme extrem amb una clara orientació als resultats i on la productivitat i la rendibilitat no es qüestionen, les empreses destinin una gran quantitat dels seus pressupostos (al voltant de 8.000 milions de dòlars durant el 2017) a programes de benestar corporatiu per tal que el seu personal dugui una vida més saludable i gaudeixi d'entorns lliures d'estrès.
No obstant això, els americans, com ja sabeu, no inverteixen perquè sí. Als Estats Units es paga un preu altíssim per poder gaudir d'assistència mèdica i un dels objectius de les empreses és oferir als seus treballadors beneficis sanitaris per fomentar l'atracció i retenció de talent. En un país on la taxa d'atur és del 3,7% i on no és estrany que els i les treballadors/res tinguin diverses ofertes de feina, l'employer branding es cuida i es té molt en compte.
"Pot semblar paradoxal que en un país de capitalisme extrem, les empreses destinin una gran quantitat dels seus pressupostos a programes de benestar corporatiu"
Això ens podria fer pensar que, al nostre país, en gaudir d'un sistema sanitari públic i accessible i una taxa d'atur del 14,8% (última publicació dades atur) no necessitem invertir en wellness corporatiu. Tanmateix, si mirem les xifres més detalladament, veurem que no és així. Malauradament, som un dels països amb la taxa d'absentisme laboral més alta d'Europa. Segons el VII informe publicat per Adecco, les empreses espanyoles van perdre 75.449 milions d'euros durant el 2017 (un 10,5% més respecte a l'any anterior) a causa de l'absentisme laboral, que ha crescut un 21% en els tres últims anys. Això significa 11,6 dies a l'any perduts per cada treballador (a diferència dels 4,9 dies perduts als EUA) i una baixada de la producció i productivitat considerables.
Seguint amb aquest paral·lelisme, què fa els Estats Units que podríem fer nosaltres per poder combatre l’absentisme i captar i retenir talent? Doncs entre altres coses, invertir en intangibles i prevenció perquè això no passi. I com ho fa? Principalment mitjançant programes de benestar corporatiu: mindfulness, yoga, meditació, workshops d’alimentació saludable, eines de gestió de l’estrès, teambuildings, aplicacions a través d’empreses compromeses amb la salut i el benestar com Fitbit, pensant cada cop més en mesures que ajudin a conciliar la vida familiar i laboral i un llarg etcètera.
Al cap i a la fi invertir a llarg termini en una empresa no només la fa més atractiva, sinó que també la converteix en més rendible, sostenible i productiva. Com diu William Arruda (un dels grans gurus del branding): “Les empreses són les seves persones”, així que si volem tenir una empresa sana i feliç per tal que creixi, prosperi i tingui èxit, hem de començar per cuidar aquella gent que ho fa possible.