Vueling va ser, un any més, la principal companyia de l'aeroport del Prat el 2023 | EP

Rànquing

Vueling, Ryanair i Easyjet, els reis del Prat

L'aeroport barceloní destaca per la quantitat d'usuaris que operen amb companyies 'low-cost': un 73,7% dels passatgers

La fi de l’agost consisteix a un període en què la calor comença a donar treva, la síndrome postvacacional aflora i el trànsit aeri és relativament congestionat. Són els principals símptomes de la fi de l’estiu, i, precisament, d’aquest darrer és fàcil adonar-se en trepitjar l’aeroport. Al llarg d’aquest any, el Prat ha encadenat, mes rere mes, un seguit de xifres rècord quant al nombre de passatgers -fet que ha alimentat encara més el debat de la seva ampliació-, i tot apunta que aquest mes d’agost no serà una excepció, en un aeroport on triomfen les companyies econòmiques: tres de cada quatre passatgers a l'aeroport del Prat viatgen amb aerolínies de baix cost.

Més info: Desdramatitzant el retorn

Aquestes són les dades que pertanyen a l’exercici del 2023 analitzades per Aena, que va tenir en compte les 60 aerolínies amb més viatgers. Dels més de 49 milions d’usuaris de la infraestructura aèria catalana, uns 36 milions van optar per una opció low-cost, donant lloc a un indicador del 73,7%, molt similar als registrats en els darrers anys, com ara el 74,5% del 2022 o el 75,7% del 2021. Malgrat que aquesta és la tònica habitual de l’aeroport del Prat, val a dir que es tracta d’un indicador deu punts superior a l’estatal, i també molt per sobre de Madrid, que compta amb una taxa de passatgers que viatgen amb alternatives econòmiques d’un 30%. 

Vueling, l'aerolínia que acapara el 40% dels viatgers

Ara bé, retornant a l’aeroport català, qui són els reis del Prat? Vueling va ser, un any més, la principal companyia el 2023, i va registrar el màxim històric anual al Prat des de la seva fundació: 20.538.700 passatgers (el 40% del tràfic). Així, l’empresa propietat d’IAG es recupera del 2022 superant les dades del 2019 (20,38 milions de viatgers). La segueix, en segona posició, Ryanair, amb el 17% del total i 8.531.055 viatgers, ocupant el segon graó del podi ininterrompudament des del 2012, quan li va prendre el lloc a Spanair, que va desaparèixer aquell mateix any. 

Ryanair ocupa el segon graó del podi ininterrompudament des del 2012

En tercer lloc, es va situar una altra companyia de baix cost, Easyjet, que amb 2.334.344 passatgers, se situa per sobre de l’hongaresa Wizz Air, que amb les 20 destinacions que ofereix des de Barcelona va agrupar un total d'1.951.670 usuaris, i es va guanyar la quarta posició per primera vegada en la seva història, és a dir, des del 2003, amb un increment significatiu respecte a l'any passat (+62%) i el 2019 (+87%). 

El poder del low-cost

"Els hi devem molt a aquestes companyies", apuntava a inicis del 2024 l'exdirector comercial d'Aeroports de Catalunya i professor de la UPC School, Òscar Oliver, subratllava que el creixement de l'aeroport del Prat s'ha vist molt afavorit per la presència d’aquestes quatre companyies de baix cost: “Gràcies a elles, la capital catalana és la que té la xarxa més important de curt i mig radi de tot Europa”.

Més info: Vueling, entre les 10 aerolínies que més creixen al món

El top 5 el tanca Ibèria, amb 1,91 milions d’usuaris. La companyia espanyola se situa per sobre de l’alemanya Lufthansa (1,34 milions), que és la darrera a superar el milió de passatgers: Air Europa (0,95 milions), British Airways (0,75 milions), Air France (0,65 milions) i Eurowings (0,63 milions), tanquen el top 10.

Ryanair ocupa el segon graó del podi ininterrompudament des del 2012 | EP

"Ens consta que qui es beneficia del low-cost no només és el turista de baix cost; els empresaris catalans també es beneficien d'un bon preu en les connexions a Europa”, apuntava en declaracions a l’ACN Alícia Casart, directora d'Estudis d'Infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona, qui afegia que “identificar la companyia de baix preu amb turista barat directament i de forma exclusiva és perillós”.

Líders en passatgers i... reclamacions?

Ara bé, val a dir que tres de les cinc principals aerolínies mencionades anteriorment acaparen la meitat de les reclamacions a l'estiu. Vueling, Iberia i Ryanair són les tres companyies que més furor han generat aquest estiu, sumant el 52% del total de les queixes que s'han dirigit contra aquest tipus de companyies a causa de retards, cancel·lacions de vols, sobrereserva de vols o pèrdues i danys en els equipatges.

Vueling, Iberia i Ryanair sumen el 52% del total de les reclamacions a l'estiu

Per tercer any consecutiu, Vueling és l'aerolínia amb més reclamacions de l'estiu, amb el 23,1% del total, una dada que empitjora el registre de 2023, quan va acaparar el 18,5% de les queixes. La segueixen fins a completar el top 5 Iberia (17,7%), Ryanair (11,2%), Volotea (9,8%) i TAP Air Portugal (5,3%), sent aquesta darrera, precisament, la quinzena aerolínia amb més usuaris a l’aeroport del Prat (0,51 milions).

Així ho assegura Reclamio, qui justifica les tres aerolínies amb més perjudicades en aquest aspecte en ser, precisament, les que duen a terme un nombre més gran d’operacions a l’estat espanyol. L’entitat ha assenyalat a l'habitual saturació estiuenca dels aeroports espanyols, les escales curtes, la sobrecàrrega d'hores de la tripulació, l'habitual overbooking de les aerolínies de baix cost i les vagues de personal com a altres raons del nombre final de reclamacions que rep una aerolínia.