Xarxes socials
32 minuts al dia enganxats als Stories d'Instagram
Els vídeos efímers són l'èxit més recent de la xarxa social de fotografies, que celebra el seu 7è aniversari amb una comunitat de 400 milions d'usuaris actius al dia
Les stories d’Instagram són vídeos curts i efímers que Instagram va introduir l’agost de l’any passat. Ho va fer en un intent d’atreure els més joves i erosionar Snapchat, un dels seus principals competidors per a aquesta franja d’edat. Només un any després, les xifres aportades per Instagram avalen l’aposta. Segons la xarxa social, més de 250 milions d’usuaris creen stories cada dia. Aquesta eina ha augmentat el temps d’estada dels més joves a Instagram i ha estat útil per a les marques presents en aquesta xarxa social: més del 50% van produir-ne una el mes de juliol passat.
Per a Ferran Lalueza, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC i expert en mitjans socials, acostumem a trobar dos tipus de vídeos a Instagram Stories. D’una banda, "els que resulten transgressors, més agosarats, que tensen els límits existents amb la confiança que proporciona el fet que els continguts difosos no són perdurables". De l’altra, "els vídeos més banals, extremament intranscendents, indignes de romandre en el nostre perfil a causa de la seva absoluta vacuïtat, però que no ens importa difondre quan sabem que tenen data de caducitat".
Al seu torn, José Ramón Ubieto, professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, assegura que les stories estan vinculades al dia a dia: "Els vídeos més habituals són els que expliquen la vida quotidiana. Res d’especial: el que els joves han menjat, la copa amb els amics, la piscina on s’han banyat o el seu pentinat nou". És prova d’aquesta quotidianitat el fet que entre les etiquetes més populars de les stories s’inclouen #goodmorning, #work o #goodnight. Per als experts, la clau del seu èxit té a veure amb la caducitat dels seus continguts, amb el seu caràcter agosarat i amb el fet que permeten escapar-se de l’avorriment.
Transgressió lluny dels adults
Instagram Stories ha calat entre els adolescents, un públic hiperconnectat i que es troba còmode en aquests entorns. De fet, segons el darrer informe Pisa, el 70% dels adolescents espanyols se sent malament si no es connecta. Instagram assegura que les stories han permès augmentar el temps total que els més joves dediquen a aquesta xarxa, que ara se situa en més de 32 minuts per als menors de 25 anys i en 24 minuts pels de més edat.
Per a Lalueza, aquest èxit entre el jovent respon a diversos factors: "L’adolescent és transgressor per naturalesa i, per tant, se sent còmode amb un format efímer que convida a ser més agosarat. També cerca el seu propi espai i fuig del control parental, emigra de les xarxes socials emprades massivament per usuaris més adults, com ara Facebook o Twitter, mentre que Instagram encara és relativament jove".
A més dels joves, més del 50% de marques i empreses empra la xarxa social. Per a Lalueza, les stories fan diverses aportacions clau a les companyies i les marques. "Els permet acostar-se al cobejat públic objectiu adolescent", explica aquest expert, que afegeix que també "permet fer ressaltar continguts promocionals que desperten interès en un context de preocupant saturació publicitària". A més, les stories proveeixen "un entorn plenament favorable als negocis". En aquesta línia, Ubieto comenta: "Les innovacions que s’inclouen, per exemple la localització i les etiquetes, no són innocents. Gràcies a aquestes, les empreses poden localitzar els seus clients, donar-los un accés fàcil al mercat i visibilitzar d’aquesta manera les seves ofertes".
Un futur de continguts efímers
L’empresa per la qual Zuckerberg va pagar mil milions de dòlars l’abril del 2012 compleix set anys. Des del seu llançament l’octubre del 2010, Instagram no ha parat de créixer fins a aglutinar 700 milions d’usuaris actius mensuals i 400 milions d’usuaris actius diàriament. Aquesta xarxa social basada en la imatge i que va incorporar filtres professionals com a signe d’identitat s’ha fet un forat en el complicat panorama digital. Per a Lalueza, la seva evolució "cada cop estarà més orientada al negoci publicitari, serà més sinèrgica respecte a Facebook i resultarà més mimètica respecte a Snapchat".
Per als experts, aquesta aposta per la imatge ha estat clau en la seva reeixida trajectòria. "A les xarxes socials gairebé sempre el que és emocional s’imposa al que és racional, i les imatges aporten una càrrega emotiva que no és fàcil d’assolir amb la paraula", reflexiona Lalueza.