Posar en contacte grans marques ambproductors tèxtils de proximitat i demostrar que els fabricants locals són una alternativa real i a més a més competitiva. Aquest és el doble objectiu de la fira professional BSTIM (Best Solutions in Textile Manufacturing) que avui ha inaugurat la vicepresidenta de la Generalitat, Joana Ortega. Durant dos dies, avui i demà, passaran per aquest saló uns 800 professionals, gairebé el triple del que s'havia previst, i 350 estudiants de disseny. Tot i ser la primera edició, s'han superat totes les expectatives, un fet que demostra que alguna cosa està canviant al panorama tèxtil nacional i europeu.
Caps de compres de marques com Mango, Desigual, Oysho, Cortefiel, System Action i El Corte Inglés, entre d'altres, visitaran els 2.000 metres quadrats d'aquesta fira, única a Europa, per conèixer la seixantena d'expositors que ocupen l'edifici modernista de l'Escorxador. Aquestes marques fabriquen anualment més de 50 milions de peces i s'espera que, gràcies al saló, una part d'aquesta producció es quedi a Catalunya.
La compra de proximitat, una alternativa en alça
L'esdeveniment, organitzat per Fira d'Igualada i l'agrupació tèxtil FAGEPI, ha convertit la capital de l'Anoia en un aparador del potencial que té aquesta indústria en un moment en què la relocalització és una opció cada vegada més factible i viable. El president de la FAGEPI, Antonio Egea ha reivindicat la importància de la compra a fabricants locals: "L'aprovisionament en proximitat per a marques i distribuïdores és una estratègia a tenir en compte: han baixat les quantitats, les comandes són menors i els interessa un aprovisionament de resposta ràpida, de preu acceptable i amb el coneixement que porten darrere moltes empreses del sector".
Segons Egea, aquesta fira ha de servir per donar a conèixer a les grans marques tot el que pot fer aquesta indústria després de "la travessa del desert" que ha viscut el sector. "Fa 10 anys el nostre diferencial amb Àsia era d'un 400% i ara estem en una diferència de preu d'entre un 15 i un 40% i en alguns casos, si parlem de sèries curtes, de cap diferència de preu", afirma.
L'agilitat i la ràpida resposta, els grans avantatges competitius davant Àsia
Mango, que fins ara produeix a Àsia i Turquia, és una de les marques que està valorant l'opció de tornar a produir a Catalunya. "Venim prudents, però ens estem emportant una bona sensació", assenyala Irene Cordero, compradora de tricot i de la línia d'home de Mango. Cordero té clar què busca: "Busquem sobretot qualitat, que siguin produccions d'aquí i agilitat, que tingui una resposta més ràpida que Àsia".
Una agilitat i flexibilitat que poden oferir els fabricants locals. Josep Maria Oller, propietari de l'empresa d'estampats per sublimació Subliprint, apunta que aquests són alguns dels grans factors a favor dels productors de proximitat. "El fet que puguis enviar un dibuix i en dues hores tinguis ja la mostra, no té preu". L'aposta, cada vegada més, per compres de menys volum també beneficia les petites i mitjanes empreses textils catalanes. "Ara ja no es ven tot, avui ja no et pots permetre que et sobri la meitat de la producció, has d'afinar més i fer compres més petites, a més no pots esperar sis mesos a que t'arribi el producte d'Àsia", afirma Joan Gabarró, de l'empresa igualadina Stitchway BCN.
Una fira que ha desbordat totes les previsions
Els expositors de BSTIM provenen d'arreu de Catalunya, però sobretot de comarques amb llarga tradició tèxtil com l'Anoia, el Maresme, el Vallès Occidental i el Bages. Es tracta fonamentalment d'empreses i tallers locals que produeixen peces de roba acabades i gènere de punt. Per molts d'ells aquesta és la primera fira a la que assisteixen i una oportunitat per aconseguir nous clients, fer contactes i convertir-se en proveïdors de grans marques.
Per Ramon Riba, president de l'Associació Global Tèxtil BCN que agrupa diferents empreses del Bages, aquest saló professional és una eina útil per demostrar a les grans marques que poden assumir grans comandes gràcies a la cooperació. "El nostre lema és cooperar per competir, si ens agrupem fem obrir els ulls a les grans marques", sosté Riba.
Sis mesos per valorar l'èxit de la Fira
Tot i les bones sensacions, el president de la Fagepi, Antonio Egea sosté que caldrà un temps per veure si aquesta fira ha estat un èxit i els contactes s'ha traduït en més volum de negoci. "El període de maduració per veure si es genera negoci és d'uns sis mesos", afirma. De moment però, el president de la Fira d'Igualada, Joan Domènech, i l'alcalde d'Igualada Marc Castells s'han mostrat satisfets amb els resultats aconseguits. "Aquesta fira és un exemple de compromís entre entitats públiques i privades per tirar endavant un sector amb aquesta iniciativa, pionera a Europa", ha assenyalat Domènech.
Una iniciativa que la vicepresidenta de la Generalitat, Joana Ortega, espera que "es tradueixi en la reactivació econòmica d'un sector potent". BSTIM, amb un pressupost de 100.000 euros, compta amb el suport de l'Ajuntament d'Igualada, de la Generalitat de Catalunya i del Clúster de Moda de Catalunya.