Xavier Alcoberro i la seva mare, sisena i cinquena generació

Territori

Carnisseria Gual, de la ramaderia a la venda al detall

Darrere el taulell d'aquest comerç centenari hi ha la sisena generació de carnissers; un negoci amb història que aposta pel producte de proximitat i els derivats de la carn

Quan el matrimoni de Salvador Gual Mateu i Catalina Gual Rosich va començar el seu negoci a finals del 1870 a Igualada segurament no es podien imaginar que serien els fundadors d'una nissaga de carnissers amb més de sis generacions d'història. Immaculada Gual, besnéta dels fundadors, encara despatxa al taulell de la carnisseria familiar. El seu marit, en Joan Alcoberro, està a punt de deixar les regnes del negoci en mans del seu fill Xavier que assegura així el relleu generacional d'aquest comerç que ja forma part de la història del teixit comercial de la capital de l'Anoia.

Fa més d'un segle la carnisseria es va crear per donar sortida al producte propi. "Salvador Gual era ramader i la seva dona s'encarregava de vendre-la a una carnisseria que llavors ocupava els baixos del carrer Born", explica Joan Alcoberro. L'any 1960, arran de l'ensorrament del mercat modernista de La Pajarera, la botiga es va traslladar a la seva actual ubicació on atén famílies que hi han comprat generació darrera generació.

Una clientela fidel que busca qualitat
En molts casos, la tradició ha passat de pares a fills. "Calculo que en els 40 anys que estic aquí he atès tres generacions i, en alguns casos, fins i tot quatre", assenyala aquest carnisser. La seva clientela s'ha mantingut fidel malgrat els mals moments, com la crisi de les vaques boges als 90 que va suposar un fort cop pel sector i una davallada important de les vendes. "Però el sector càrnic ja començava a afluixar una mica abans. Per això, vam començar a fer elaborats derivats de la carnisseria", apunta Alcoberro.

Aquella aposta va resultar tot un encert en un moment on els hàbits de consum començaven a canviar. "Abans la gent venia a comprar un quilo de guisat, mig quilo de xai. Ara la gent jove compra més aviat hamburgueses, croquetes... A més, no es va a mig quilo ni a quilos sinó més aviat a la unitat. És un altre sistema de consum i comercialització del producte".

L'aposta per la innovació en els derivats de la carn
Seguint aquesta línia, la Carnisseria Gual ha continuat innovant en el món dels productes derivats de la carn i ofereix actualment una gran diversitat de productes que s'adeqüen a tots tipus de gustos i paladars. Per exemple, en el cas de les hamburgueses s'hi poden trobar de tot tipus de carn (inclosa la de bou), amb bolets o escalivada o fins i tot amb kiwi i mango, una proposta ben estiuenca que incorporen aquests dies als seus mostradors.

"Gairebé cada setmana oferim productes nous perquè els tasti el client. Si tenen èxit els incorporem de manera estable al nostre assortiment, sinó en pensem de nous", explica Alcoberro. Aquesta carnisseria, distingida enguany amb un Premi a l'Establiment Comercial Centenari de la Generalitat de Catalunya, també ha innovat en el canal de venda. L'any passat va inaugurar una màquina d'autoservei que ofereix productes càrnics les 24 hores al seu local del carrer Sant Simplici. Hamburgueses, pizzes, salsitxes o botifarres a qualsevol hora del dia per adaptar-se als horaris, moltes vegades atapeïts, d'alguns clients.

Producte de proximitat i de qualitat
Les grans superfícies no suposen, segons el propietari d'aquest comerç, una gran competència perquè ofereixen un producte diferent. "Nosaltres som especialistes en la venda al detall i, com a professionals, anem a buscar la màxima qualitat", afegeix. El seu és un producte de proximitat que vetlla per la qualitat, amb carn provinent de la província de Lleida. Alcoberro té clar quin és el secret de mantenir-se al negoci al llarg dels anys: "T'ha d'agradar l'ofici i li has de dedicar moltes hores. Si ho fas, serà un èxit".

Ara tenen la vista posada en un projecte nou: un local de degustació per tastar els seus productes. La participació en diferents esdeveniments de la ciutat com la Festa del Vi o més recentment el festival gastronòmic VadeFoodies els ha demostrat que "la millor publicitat del nostre producte és la degustació". Un exemple més d'aquesta capacitat d'innovació i d'adaptar-se a les necessitats dels nous temps sense perdre mai el bagatge i l'experiència de més d'un segle d'història.