Turisme
4,7 milions de turistes voltant per Barcelona
Les comarques de Barcelona, sense comptar la de la capital catalana, es consoliden com a gran destinació turística durant l’últim any
Segons les darreres dades de l’activitat turística, treballades pel Labturisme de la Diputació de Barcelona, l'any 2016 s’han allotjat 4,7 milions de viatgers a les comarques de Barcelona (excepte el Barcelonès). Les dades, segons el vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, representen un augment de més de 650.000 turistes (16%) respecte l’any 2015 i un milió més que el 2012. La previsió de creixement per a l’any 2017 es preveu més moderat, amb un increment del 10%, arribant a superar el 5 milions de viatgers. Unes dades, segons Castells, “espectaculars, des de l’optimisme i des del convenciment d’haver-ho fet bé”.
A escala catalana, el nombre de viatgers ha augmentat, entre el 2015 i el 2016, en un 8,2% i en un 7%, a la ciutat de Barcelona, fet que corrobora el traspàs de viatgers a les comarques de Barcelona des de la capital catalana. Una dinàmica en la captació de visitants cap a les tres destinacions que impulsa la Diputació de Barcelona sota la marca “Barcelona és molt més” i que són “Paisatges Barcelona” (Moianès, Osona, Bages i Anoia), “Costa Barcelona” (Baix Llobregat, Garraf, Maresme, Vallès Occidental, Vallès Oriental, Alt Penedès) i “Pirineus Barcelona” (Berguedà), que és fruit també de la col·laboració amb la ciutat de Barcelona.
Per a Castells, aquesta estratègia "només pot passar per la concertació: si treballem junts els resultats són positius”. A més ha puntualitzat que aquesta estratègia de futur “és doble: seguir treballant per desestacionalitzar el turisme i obrir-nos a tota la demarcació. Que es coneguin tots els actius del territori: en tenim molts i ens hi sentim part”.
2016, any rècord també en pernoctacions
Pel que fa a les pernoctacions en allotjaments a les comarques de Barcelona (menys Barcelonès), l’any 2016 va tancar amb 13,5 milions de pernoctacions, prop de 922.000 més que l’anterior any (+7,35%) i 1,3 milions més que el 2012 (+11%). Una mica superior a la mitjana de Catalunya, que va ser de 5,9% d’increment de pernoctacions.
Funcionen les marques "Paisatges Barcelona”, “Costa Barcelona” i “Pirineus Barcelona”, fruit de la col·laboració amb la capital catalana
Segons la procedència, aquest darrer 2016 el nombre de turistes estrangers (2.402.937) supera als espanyols (2.301.371), amb una diferència de més de 100.000 viatgers. És la diferència més gran dels darrers sis anys i la millor dada assolida fins ara. A més, el 2016 va registrar un 23% més de viatgers estrangers que l’any 2012, 600.000 turistes més. Aquesta tendència posa de relleu la progressiva internacionalització de les comarques de Barcelona, seguint la tendència de la ciutat de Barcelona.
La tarifa mitjana per habitació ocupada és inferior a la catalana
Segons l’evolució de la tarifa mitjana per habitació ocupada (ADR), la tarifa mitjana a la marca “Paisatges Barcelona” és de 70,3 euros i la de “Costa Barcelona”, de 66,4 euros; mentre que la mitjana catalana es situa en el 120 euros, afectada per la influència de la ciutat de Barcelona. Un dels aspectes que ha patit un augment decreixent ha estat l’estada mitjana, que en tres anys (2014-2016), ha passat de 6,2 a 4,9 dies. Un retrocés motivat per la caiguda del mercat rus, que afecta directament, ja que aquest mercat tenia una estada mitjana superior a les 7 nits; el creixement en turisme urbà i de negocis que comporta una estada mitjana més curta; la situació econòmica internacional que no permet allargar molt més els dies de vacances; i que el mercat espanyol (48%), al ser de proximitat, genera estades més curtes.
Per contra, es recupera la despesa respecte l’any anterior. El 2016 hi ha una despesa de 90 euros per turista/dia (comptant amb l’allotjament i la despesa declarada durant la seva estada a la destinació), mentre que al 2015 era de 80,1 euros. Per tant, els turistes tenen una estada menor però augmenten la despesa per dia.
Pel que fa a l’evolució dels afiliats a la Seguretat Social dedicats al sector turístic, al tancament de l’any 2016, hi havia 129.440 afiliats, un 43,6% de les afiliacions de la demarcació de Barcelona. Els assalariats pugen, en els darrers tres anys, de forma sostinguda i, per altra banda, els autònoms mostren valors més estables en aquests tres anys.