27
de Març
de
2017
Act.
27
de Març
de
2017
Des que Norma Editorial va iniciar el seu recorregut, ha tingut una ambició molt clara: "Publicar els millors còmics d'autors de tot el món". És la filosofia que l'actual director general, Óscar Valiente, va heretar del fundador del negoci, Rafael Martínez, el 1977 i que avui encara defineix aqueta empresa ambaixadora del novè art al món.
"A Espanya hi havia autors bons que treballaven per a editorials estrangeres, eren obres que després no es venien aquí. Si a fora funcionava, per què no tenir una edició en castellà?", reflexiona. Amb aquesta estratègia, la companyia va fer-se un nom en el còmic europeu i va adquirir un lideratge al mercat que encara manté com a editora, la qual compta amb més de 10.000 títols publicats.
Un negoci de 360°
Però el que els ha permès arribar al seu 40è aniversari amb un negoci estable -sense haver-se finançat mai amb capital de tercers, sempre amb fons propis, i aguantant les crisis dels 90 i del 2008-, ha sigut l'aposta per un model 360°: producció, edició, publicació i distribució amb magatzem d'obres europees, americanes i japoneses, i també revistes.
El salt cap a la distribució del seu propi producte va fer-se a l'inici de la dècada dels 80. En aquell moment ni la venda als quioscos ni a les llibreries era una sortida, pel que va ser una aposta per escollir els seus punts de venda. Amb el temps, aquesta és una batalla guanyada. Segons Valiente, l'efecte tecnològic i Amazon han portat les llibreries a aglutinar "moltes petites especialitzacions", ja que viure només de bestsellers o llibres de text no és viable. "Abans no es veien novel·les gràfiques ni còmics que no fossin Asterix i Obélix o Tintín, mentre que avui han hagut d'ampliar l'oferta per atreure gent jove i nens", afegeix.
Óscar Valiente, soci i director general de Norma Editorial. A. Corón
El darrer pas es va fer amb l'obertura de Norma Cómics el 1983, un espai per a la venda de títols publicats per ells mateixos i d'altres d'editors de tot arreu que any rere any ha anat creixent en oferta i en metres quadrats. "Es va concebre com una mena de showroom,ajuda a posicionar-te i tenir un contacte directe amb el lector", explica el director general, qui recorda que ha sigut l'escenari d'una de les set úniques botigues al món de Tintín. Ara ocupa prop de 600 metres quadrats, on s'hi inclou el restaurant Glups obert fa només un any per ser concebut com un lloc de trobada pels amants del novè art.
Per a Valiente, aquesta aposta estratègica de crear, publicar, distribuir i vendre els ha donat "una visió completa de tots els jugadors". "Ens podíem posar a la pell de tots, saber quins problemes tenien, quines mancances hi havia al mercat... És una visió que hem tingut fins avui i que ha sigut important per no perdre el focus complet del negoci", conclou. I que els ha situat com un dels equips més grans d'Europa, amb 50 treballadors, dins del camp de les editorials.
Còmics que creuen l'Atlàntic
La pota principal del negoci és l'editorial. Representa prop del 60% del negoci i compta amb Espanya com el mercat principal, seguit de Llatinoamèrica i després Europa. Els guanys de la botiga Norma Còmics són un petit segment, però és un canal que Valiente assegura que incrementa any rere any la seva facturació.
Amb la tirada de l'ecommerce, volen explotar el mercat online. L'objectiu és potenciar la botiga digital a través de Norma Cómics durant el 2017, com també incrementar el nombre de títols del portal Cimoc, creat per fer front a l'ús del mòbil i les tauletes. En aquest sentit, el director recorda que sempre han cuidat la seva imatge al món online, on afirmen que són "líders en xarxes socials amb més de 100.000 seguidors només a Facebook".
Semblaria que una altra pota són els esdeveniments i salons del Manga i del Còmic com el que se celebra el pròxim cap de setmana a Barcelona. Anys enrere, aquestes dues cites obligatòries -impulsades per Norma i altres editors agrupats a Ficomic- pels fans de les vinyetes suposaven un punt important en el gràfic de vendes anuals. Avui, en canvi, no representen ni l'1% de la quota de negoci, es conceben més com esdeveniments on promocionar les novetats i la marca. Una situació resultant de la quantitat de canals de venda diversos que té el consumidor.
Estand de l'editorial en un els salons de Barcelona. Cedida
Un banc de proves constant
Al llarg de la història de la companyia, Norma Editorial s'ha embarcat en projectes que han acabat fracassant. Valiente valora aquestes experiències com "part de l'ADN d'intentar coses noves i seguir innovant", pel que el fet de no haver sortit bé no els posa traves per iniciar nous projectes.
Destaca l'intent d'obrir una nova via de negoci amb l'estudi d'animació Norma Animation. El punt de partida era una sèrie que comptava amb la xarxa europea Eurovisión com a co-productor, però que va topar amb la crisi i no va tirar endavant.
La darrera aposta és un segell infantil per arribar al públic més jove i "inculcar-los la passió pel còmic per tenir futurs lectors". Un segment que, segons el director general, els editors no han sabut treballar estratègicament i on cal una promoció totalment diferent per arribar als pares i als més petits.
Una crisi per posar les coses al seu lloc
El 2007 va ser l'any rècord en termes de facturació per a l'equip de Norma Editorial, format llavors per més de 65 treballadors. L'any següent, amb la recessió econòmica, va ser el primer d'un període de retallar en inversions, projectes i plantilla.
La lliçó que Valiente extreu és que "es va demostrar que créixer per créixer és una bogeria". "Amb el boom que hi havia hagut, moltes empreses van perdre el nord. Si no creixies, era un fracàs", afirma, "quan això el que feia és que ens obsessionéssim i no gaudíssim". Per aquest motiu, els socis van capgirar la gestió de l'empresa: "Vam decidir prioritzar fer una feina útil, atractiva i que ens agradi. Els resultats ja vindrien després". I van venir, perquè el 2016 han tancat amb una facturació de prop de 13 milions d'euros, a nivells de la del 2007, i amb un èxit superior al d'aquell moment en totes les seves divisions.
Botiga de Norma Còmics. Cedida
En els pròxims anys el director de Norma creu que la revolució digital acabarà arribant al sector i que fins ara només ha afectat la novel·la perquè el lector de còmics "viu molt del llibre com a objecte". D'aquí que vulguin enfortir la seva presència online i seguir apostant per tendències al mercat com Joc de Trons, Harry Potter o Metallica per ampliar el catàleg.
"A Espanya hi havia autors bons que treballaven per a editorials estrangeres, eren obres que després no es venien aquí. Si a fora funcionava, per què no tenir una edició en castellà?", reflexiona. Amb aquesta estratègia, la companyia va fer-se un nom en el còmic europeu i va adquirir un lideratge al mercat que encara manté com a editora, la qual compta amb més de 10.000 títols publicats.
Un negoci de 360°
Però el que els ha permès arribar al seu 40è aniversari amb un negoci estable -sense haver-se finançat mai amb capital de tercers, sempre amb fons propis, i aguantant les crisis dels 90 i del 2008-, ha sigut l'aposta per un model 360°: producció, edició, publicació i distribució amb magatzem d'obres europees, americanes i japoneses, i també revistes.
El salt cap a la distribució del seu propi producte va fer-se a l'inici de la dècada dels 80. En aquell moment ni la venda als quioscos ni a les llibreries era una sortida, pel que va ser una aposta per escollir els seus punts de venda. Amb el temps, aquesta és una batalla guanyada. Segons Valiente, l'efecte tecnològic i Amazon han portat les llibreries a aglutinar "moltes petites especialitzacions", ja que viure només de bestsellers o llibres de text no és viable. "Abans no es veien novel·les gràfiques ni còmics que no fossin Asterix i Obélix o Tintín, mentre que avui han hagut d'ampliar l'oferta per atreure gent jove i nens", afegeix.
Óscar Valiente, soci i director general de Norma Editorial. A. Corón
El darrer pas es va fer amb l'obertura de Norma Cómics el 1983, un espai per a la venda de títols publicats per ells mateixos i d'altres d'editors de tot arreu que any rere any ha anat creixent en oferta i en metres quadrats. "Es va concebre com una mena de showroom,ajuda a posicionar-te i tenir un contacte directe amb el lector", explica el director general, qui recorda que ha sigut l'escenari d'una de les set úniques botigues al món de Tintín. Ara ocupa prop de 600 metres quadrats, on s'hi inclou el restaurant Glups obert fa només un any per ser concebut com un lloc de trobada pels amants del novè art.
Per a Valiente, aquesta aposta estratègica de crear, publicar, distribuir i vendre els ha donat "una visió completa de tots els jugadors". "Ens podíem posar a la pell de tots, saber quins problemes tenien, quines mancances hi havia al mercat... És una visió que hem tingut fins avui i que ha sigut important per no perdre el focus complet del negoci", conclou. I que els ha situat com un dels equips més grans d'Europa, amb 50 treballadors, dins del camp de les editorials.
Còmics que creuen l'Atlàntic
La pota principal del negoci és l'editorial. Representa prop del 60% del negoci i compta amb Espanya com el mercat principal, seguit de Llatinoamèrica i després Europa. Els guanys de la botiga Norma Còmics són un petit segment, però és un canal que Valiente assegura que incrementa any rere any la seva facturació.
Amb la tirada de l'ecommerce, volen explotar el mercat online. L'objectiu és potenciar la botiga digital a través de Norma Cómics durant el 2017, com també incrementar el nombre de títols del portal Cimoc, creat per fer front a l'ús del mòbil i les tauletes. En aquest sentit, el director recorda que sempre han cuidat la seva imatge al món online, on afirmen que són "líders en xarxes socials amb més de 100.000 seguidors només a Facebook".
Semblaria que una altra pota són els esdeveniments i salons del Manga i del Còmic com el que se celebra el pròxim cap de setmana a Barcelona. Anys enrere, aquestes dues cites obligatòries -impulsades per Norma i altres editors agrupats a Ficomic- pels fans de les vinyetes suposaven un punt important en el gràfic de vendes anuals. Avui, en canvi, no representen ni l'1% de la quota de negoci, es conceben més com esdeveniments on promocionar les novetats i la marca. Una situació resultant de la quantitat de canals de venda diversos que té el consumidor.
Estand de l'editorial en un els salons de Barcelona. Cedida
Un banc de proves constant
Al llarg de la història de la companyia, Norma Editorial s'ha embarcat en projectes que han acabat fracassant. Valiente valora aquestes experiències com "part de l'ADN d'intentar coses noves i seguir innovant", pel que el fet de no haver sortit bé no els posa traves per iniciar nous projectes.
Destaca l'intent d'obrir una nova via de negoci amb l'estudi d'animació Norma Animation. El punt de partida era una sèrie que comptava amb la xarxa europea Eurovisión com a co-productor, però que va topar amb la crisi i no va tirar endavant.
La darrera aposta és un segell infantil per arribar al públic més jove i "inculcar-los la passió pel còmic per tenir futurs lectors". Un segment que, segons el director general, els editors no han sabut treballar estratègicament i on cal una promoció totalment diferent per arribar als pares i als més petits.
Una crisi per posar les coses al seu lloc
El 2007 va ser l'any rècord en termes de facturació per a l'equip de Norma Editorial, format llavors per més de 65 treballadors. L'any següent, amb la recessió econòmica, va ser el primer d'un període de retallar en inversions, projectes i plantilla.
La lliçó que Valiente extreu és que "es va demostrar que créixer per créixer és una bogeria". "Amb el boom que hi havia hagut, moltes empreses van perdre el nord. Si no creixies, era un fracàs", afirma, "quan això el que feia és que ens obsessionéssim i no gaudíssim". Per aquest motiu, els socis van capgirar la gestió de l'empresa: "Vam decidir prioritzar fer una feina útil, atractiva i que ens agradi. Els resultats ja vindrien després". I van venir, perquè el 2016 han tancat amb una facturació de prop de 13 milions d'euros, a nivells de la del 2007, i amb un èxit superior al d'aquell moment en totes les seves divisions.
Botiga de Norma Còmics. Cedida
En els pròxims anys el director de Norma creu que la revolució digital acabarà arribant al sector i que fins ara només ha afectat la novel·la perquè el lector de còmics "viu molt del llibre com a objecte". D'aquí que vulguin enfortir la seva presència online i seguir apostant per tendències al mercat com Joc de Trons, Harry Potter o Metallica per ampliar el catàleg.