Rubí, innovació i internacionalització amb la marca de la ciutat
L’empresa Germans Boada S.A. amb marca homònima al nom de la ciutat recull l’esperit investigador dels seus emprenedors, els Germans Boada, que als anys ’50 van patentar la primera talladora de ceràmica hidràulica i la van vendre a tot el món
Han passat gairebé set dècades des de que els germans Antoni i Joan Boada comencessin a voltar per les obres de Rubí i les ciutats del voltant per vendre la primera talladora manual de ceràmica hidràulica patentada arreu. Una novetat aplaudida pel mercat fins al punt de que, als anys 60, quan els germans Boada i el seu soci Miquel Escayol funden la S.A. actual, l’invent ja es venia a països com França, Portugal, Veneçuela o Equador. “Des de llavors, Rubí sempre ha tingut una vocació molt internacional, molt exportadora, i avui l’empresa té presència als cinc continents”, explica el director de Recursos Humans de l’empresa, Marc Ordeix.
Si traduïm aquesta vocació internacional en xifres, veiem com l’empresa compta amb presència a més de 120 països dels cinc continents, ja sigui a través de filials, com les de la Xina, França o els Estats Units, oficines comercials o concessionaris. “Les previsions indiquen que tancarem aquest any amb una facturació propera als 90 milions d’euros i una aportació del 80% aproximadament dels mercats internacionals”.
Tal i com explica Ordeix, els mercats internacionals sempre han estat importants en la història de Rubí, però el seu pes ha crescut exponencialment a partir de la crisis econòmica. “La sòlida estratègia d’internacionalització del grup, basada en les vendes a les filials i mercats d’explotació, ha per més compensar la caiguda del mercat intern que es va produir durant la crisis”, explica el directiu, que reconeix una important recuperació del mercat intern en els darrers anys.
Aposta per la innovació
L’altre element definidor de Rubí, juntament amb la internacionalització, és la innovació. La talladora de ceràmica inventada pels germans Boada només va ser el primer pas d’un catàleg que avui ja compta amb més de 200 marques registrades i 70 patents actives. En aquest treball innovador, la central de l’empresa a la ciutat juga un paper fonamental, ja que acull el departament d’I+D de la companyia. “Tenim 12 enginyers de projecte dedicats al disseny de nous productes, a més d’un altre equip d’innovació a la planta de la Xina dedicat a la creació i adaptació del nostre catàleg a les necessitats del mercat asiàtic, que és molt diferent”.
En aquest creixement del catàleg hi juguen un paper fonamental els propis clients finals de l’empresa. “Les nostres vendes són a distribuïdors, però ja des dels anys ’60 intentem superar la barrera que ens separa de l’usuari per rebre el seu feedback”, explica Ordeix. Per fer-ho, l’empresa compta amb un equip de demostradors/promotors, que ja sigui visitant obres o amb demostracions a les instal·lacions del distribuïdor, apropa els productes als potencials compradors.
No és l’única via de comunicació amb l’usuari. Rubí ha multiplicat la seva presència a les xarxes socials, on fins i tot emeten vídeos en directe amb demostracions de producte que són seguits per una comunitat força activa.
Al marge de les xarxes tradicionals, l’empresa ha consolidat el Club Rubí. Una associació vinculada a la companyia en la que els socis són els col·locadors clients de la marca i que poden participar en tot tipus d’iniciatives. “A través d’aquest projecte canalitzem bona part de les accions de Responsabilitat Social, però també fem mostres de producte i seleccionem a diferents grups d’usuaris per participar en el procés de disseny i desenvolupament de nous productes, fent-los arribar els prototips i recollint el seu feedback”, exposa Ordeix.
Vocació didàctica
Al marge de la central de Rubí, la companyia té una altra instal·lació a Catalunya, com és la que es va construir a l’any 2002 a Santa Oliva del Penedès (Tarragona). Al més de ser el magatzem i el centre de distribució central de la companyia, tant per l’estat com per totes les seves filials al món, l’edifici acull l’Espai Temàtic d’Eines de la Construcció Germans Boada-Rubí, que rep uns 4.000 visitants a l’any. Un museu en el que s’explica la història de l’empresa, però on també s’hi pot veure l’evolució de tot tipus d’eina i els més petits poden aprendre i experimentar amb el procés de tall i col·locació de la ceràmica. “És un projecte amb finalitats didàctiques i que ens permet tenir una integració al territori”.
I, parlant de la vinculació de l’empresa amb el territori, no es pot obviar la coincidència entre el nom de la companyia i el de la ciutat on s’ubica la seva seu. Donada l’alta presència internacional de la marca, Ordeix reconeix que es fa un treball en la promoció de la ciutat.
Xarxa municipal
Rubí és una de les empreses més conegudes a la ciutat, i també una de les més actives en els programes de promoció empresarial impulsats des de l’Ajuntament. “És una companyia nascuda aquí, amb molts treballadors de Rubí i sempre oberta a participar en les iniciatives municipals”, argumenta Ordeix.
En l’actualitat, Rubí participa en la Xarxa Rubí Empresa i valora l’intercanvi d’experiències en camps com la gestió de Recursos Humans que es dóna amb altres companyies. “L’únic que trobo a faltar és tenir més temps per poder participar encara més, però el dia a dia se’ns menja”, bromeja.
La Xarxa Rubí Empresa, un dels set projectes de competitivitat empresarial que l’Ajuntament de Rubí ofereix a través de l’Oficina de Serveis a l’Empresa (OSE), té l’objectiu de generar una comunitat d’empreses i organitzacions que treballin en xarxa per generar coneixement compartit en el marc de la ciutat de Rubí per a la generació d’aliances en clau de proximitat.