"Les infraestructures són un tema cabdal per a la competitivitat del país", ha declarat aquest dimecres el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. Davant empresaris del Vallès i Baix Llobregat, convocats per la patronal Pimec a Sant Cugat del Vallès, el conseller ha reivindicat més inversió per a Catalunya en matèria d'infraestructures, prioritzant la creació de l'anhelat Corredor Mediterrani. "Saben quants llocs de treball s'han deixat de crear? Si no hi ha Corredor Mediterrani, estem parlant de 300 milions d'euros d'inversió per a Catalunya i el País Valencià que vénen de l'àmbit privat i que estan supeditats a aquesta infraestructura. Sense ell, no arriben", ha declarat Rull. "El problema és que allà on hi ha més demanda encara hi ha 40 quilòmetres de tram de via única".
Durant l'acte Infraestructures i competitivitat per a la pime, el president de Pimec, Josep González, ha acusat la política de fer malbé les necessitats del territori. "Les decisions que es prenen, es prenen per política, no per rendibilitat econòmica i això porta que Catalunya no tingui les infraestructures que es mereix", ha declarat. "La regió més industrialitzada és la que té pitjors infraestructures", ha continuat González qui ha assegurat que "tots els catalans estan ensorrats pel tema de les infraestructures, portem anys de pressupostos oficials baixos" i ha criticat l'incompliment dels compromisos per part del Govern central. "Quan vas a Lleida, l'A-2 és com un cros, és una carretera de les més plenes de Catalunya", ha exemplificat.
A l'exemple, Rull ha recollit el guant i ha anunciat que la Generalitat ampliarà els accessos des de l'A-2 a l'AP-7 i la B-30, tot i que ha ressenyat que "tenim pocs recursos per fer noves infraestructures", motiu pel qual el responsable de Territori ha declarat que "volem tenir capacitat de decisió sobre això que ens afecta". En aquesta línia, el candidat de Convergència al Congrés dels Diputats, Francesc Homs, ha assenyalat que està convençut que "l'entorn de complexitat és propici a la mentalitat catalana, perquè obliga a innovar a tots els nivells, i això ho sap fer aquell que està acostumat a treballar en un context divers". En la seva opinió, "aquesta cultura tan pròpia del nostre país ens dóna un plus de competitivitat i malgrat totes les situacions, acabarem sent decisius a la política espanyola".
Actuacions concretes a les carreteres catalanes
Altres modificacions que ha enumerat Rull durant el seu parlament han estat la modificació de la capacitat de la C-58 –"una de les vies de més intensitat de vehicles"-, un tercer carril des de Can Parellada (Sabadell), una segona actuació des de Riu Sec fins a la B-30 i on només hi ha un únic carril d'accés, s'ha compromès a fer un total de cinc: "Deixarem dos carrils només per accedir a la B-30".
La resta de ponents s'han mostrat unànimes en la necessitat de prioritzar les infraestructures.Ignasi Sayol, president de Pimec Logística, ha afirmat que les infraestructures, "en un país clau en el sector industrial, es necessita augmentar l'eficiència. Hem de potenciar les infraestructures, no confiar-ho tot a la carretera". Una de les idees que ha defensat és intentar dimensionar el pes del sector de la logística, doncs, ha recalcat que el 12,4% del PIB de 2013 corresponia a l'activitat de la cadena de subministrament.
El 'drama' de Rodalies
Rull també ha aprofitat l'ocasió per denunciar la manca d'inversió en les Rodalies de Catalunya: "La xarxa de Rodalies no s'ha incrementat des de 1977, abans de la Constitució. El que necessitem són inversions, entre el que diuen què inverteixen i el què inverteixen de veritat hi ha un decalatge. L'any passat de cada 100 euros, van executar 26 euros; i a Renfe, només cinc euros".