"Som de les poques empreses tecnològiques espanyoles que ens diem igual, no hem canviat de mans, seguim creixent i apostem per una vocació internacional". Amb aquestes claus, el director executiu de Lleida.net, Sisco Sapena, explica l'evolució que ha permès a la companyia lleidatana esdevenir la primera operadora de telecomunicacions mundial que certifica SMS i els hi dóna validesa jurídica.
Sapena recorda que la innovació contínua és gairebé l'ADN d'una firma tecnològica, fundada el 1995. "En el nostre cas, mai hem comercialitzat productes de tercers, sinó que la nostra tasca ha sigut detectar les necessitats del mercat, crear eines, desenvolupar-les i vendre-les. Aquesta estratègia sempre té en compte que "l'àmbit de les telecomunicacions resulta tremendament dinàmic i tens el perill de l'obsolescència"
Una operadora única i amb visió internacional
Un dels fets diferencials de Lleida.net és que es tracta de l'única operadora en l'àmbit mundial que certifica les transaccions realitzades mitjançant els SMS o els correus electrònics. Aquesta possibilitat li ha obert els mercats d'Europa, Àsia o Llatinoamèrica. L'alt grau d'especialització ha fet de la companyia una petita multinacional. Sapena explica que un 60% de la facturació prové de l'exterior i que la firma participa en una vintena de fires anuals.
Tot i que la seva proposta emblemàtica rau en el SMS certificat, Lleida.net disposa d'un catàleg de serveis de 18 línies de productes. "Precisament la capacitat de combinar ofertes i productes ens fa forts davant la competència", confessa Sapena. Encara que pugui semblar contradictori, el director executiu destaca la importància de veure's les cares. "La comunicació personal cada vegada em sembla més essencial".
El selecte club del GSMA
Lleida.net forma part del limitat club de les empreses espanyoles asociades al GSM, l'organització d'operadors de mòbils. A Espanya, només Telefónica, Telefónica Internacional, Yoigo, Vodafone i Orange hi són presents. De fet, la companyia lleidatana ja s'ha pogut beneficiar abans de què Barcelona hagi estat nomenadacapital mundial de la telefonia mòbil.
Ubicada al Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PciTAL) a Gardeny, "un lloc privilegiat", segons Sapena, l'empresa ha sabut aprofitarse'n de l'increment de les necessitats en el negoci de les notificacions de les firmes als particulars, gràcies a què un 80% dels clients de la companyia són empreses.
Pel seu impacte als mercats exteriors, Lleida.net va ser guardonada el passat mes de maig amb el premi Internacional Ciutat de Lleida 2013. L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, va ressaltar la trajectòria empresarial de la firma i la seva aposta per la creativitat i l'expansió. Va declarar que "la innovació també pot ser una contribució internacional, de la mateixa manera que la solidaritat o la recerca".
En aquest sentit, el director executiu apunta que tres claus que expliquen el bon funcionament de l'empresa són "ser capaços de crear guions nous cada dia, deixar que funcionin les idees que sorgeixin a dins de l'empresa i la sortida a l'exterior".
Sobre el que hauria fet diferent, Sapena diu que els fundadors de les empreses moltes vegades passen de ser el pare de la criatura al problema. Per això, defensa la necessitat de què es "trenquin els sostres de les companyies". Com a objectiu, parla de les responsabilitats dels empresaris. "Tenim el privilegi i la capacitat de fer el camí segons la nostra consciència, sense fixar-nos en la competència ni en models o referents".