"Tots tenim una identitat digital, la vulguem o no". Així és com Miguel Ángel Rojas del departament d'estratègia i innovació IT de Gas Natural Fenosa ha donat el tret de sortida a la jornada Tech Meetup sobre identitat digital celebrada a l'espai InnovaHub de la multinacional energètica al Pier 01. La identitat digital és més present que futur a mesura que els mil·lenials donen pas a la generació Z. "Jo no tinc Facebook, però Facebook té un perfil meu", ha etzibat.
Rojas: "Jo no tinc Facebook, però Facebook té un perfil meu"
En aquest sentit, Rojas ha aconsellat als assistents gestionar de forma adequada la identitat digital en tant que "nova realitat". No és una contradicció, però sí un contrast significatiu: "La confiança està en mínims històrics i a l'online, en màxims històrics. Ens fiem d'una persona que tingui moltes estrelles a Blabacar per fer un viatge a València". Així doncs, la confiança també és cosa de pantalles.
El 50% de la informació és falsa
El soci de Cuatrecasas Álvaro Bourkaib ha explicat que la normativa Eidas (Identificació electrònica i firma) fixa "una sèrie d'estàndards jurídics per a la identitat digital, regula els serveis de confiança i la firma electrònica". La identitat digital existeix i s'ha de protegir i mentrestant, la regulació deixa molt clar que "la firma electrònica és una expressió de consentiment per mitjà electrònic".
Segons Bourkaib, la interacció al món online es podria resumir en tres passos: identificació, autentificació o verificació i conservació. "El 50% de la informació que rebem és falsa. Ens sembla una cosa normal però a mi em sembla dantesc", ha alertat l'investigador Oriol Ramos del CVC. I no ha dubtat a afegir: "Amb diners i sense dades no es pot fer absolutament res".
100 comptes a Internet
La identitat digital de Barcelona també es construeix de la mà del clúster Barcelona Tech City al Pier 01 o a la mateixa sala InnovaHub. El responsable d'estratègia i innovació IT de Gas Natural Fenosa, Jordi Esparbé, ha assegurat a VIA Empresa que es tracta de "l'espai obert d'innovació de Barcelona" per projectar-se a l'exterior i "trencar una mica amb la rutina del dia a dia". En concret, en un espai així s'ajunten tres pilars diferents: conèixer i observar el talent, fer de nexe de conneció entre el coneixement i finalment, co-crear.
"Aquí neix un prototip que acaba sent un projecte que arriba als nostres consumidors i mercats", ha destacat Esparbé. Tant és així que segons ha detallat ja s'està incubant dins la sala InnovaHub una empresa de blockchain vinculada al sector de l'energia. En aquest cas, l'objectiu d'una multinacional com Gas Natural de cara és "fer créixer les startups". I segons apunta no és només una qüestió d'aportar finançament a les startups sinó també "infraestructura, dades i valor afegit".
Casas: "La majoria es pensen que no però tenen més de 100 comptes a Internet"
Validated ID és un bon exemple d'empresa dedicada a la identitat digital. Especialitzada en la firma electrònica, va néixer el 2012 amb la visió que "la identitat digital existiria" i no s'equivocava. Segons el seu CEO Santi Casas, "la majoria es pensen que no però tenen més de 100 comptes per Internet. Ho gestionem molt malament".
Trencant tòpics, Casas també alerta que sovint les empreses no necessiten tant la identitat digital com a tal sinó més aviat el fet de demostrar que hi ha contractes signats de forma digital. "La identitat estarà en mans de les persones", ha augurat.
De cara al futur pròxim "més revolucionari", Esparbé ha concretat que el Big Data, l'Internet of Things (IoT), la intel·ligència artificial, la realitat augmentada i la virtual o els drones permetran l'agilització de tràmits i operatives, nous accessos a la xarxa, una nova gestió de les dades així com millorar la ciberseguretat, entre d'altres. "Si no es canvia res, res canvia", ha conclòs. I la identitat digital ja ens està canviant.