El que l’any 2014 va començar com un modest esdeveniment per a startups innovadores paral·lel al Mobile World Congress, amb tot just 2.300 participants, a dia d’avui ja és una autèntica comunitat global. El 4 Years From Now (4YFN) ha traspassat les fronteres de Barcelona i després de replicar amb èxit el seu format a Xangai i Tel Aviv, aquest dimarts s’estrena a San Francisco de la mà de la primera edició del Mobile World Congress Americas, que espera acollir uns 60.000 visitants en la seva primera edició. “L'única manera de tenir rellevància a escala mundial és no quedar-nos en una plataforma exclusiva de Barcelona, sinó sortir a fora i fer contactes amb els grans ecosistemes existents”, justifica a VIA Empresa Esteban Redolfi, director executiu del 4YFN.
Diversificar per créixer
L’arribada del 4YFN a San Francisco no és la primera experiència fora de casa de l’esdeveniment. De fet, ja suma dues edicions a Xangai i la setmana passada era a Tel Aviv. Una estratègia de diversificació que “neix de la necessitat de fer més gran la comunitat del 4YFN”, assegura Redolfi.
De la mà de la GSMA, partner principal de la Fundació Mobile World Capital Barcelona en l’organització de l’esdeveniment, “hem vist que és una fórmula que funciona molt bé per a les dues parts i que genera una comunitat que va creixent i que es va fent important en diferents sectors”, afegeix.
Redolfi: “L'única manera de tenir rellevància a escala mundial és no quedar-nos en una plataforma exclusiva de Barcelona"
Per descomptat, comptar amb la GSMA és una garantia per fer més fàcil aquest camí. “Sense un soci com aquest les coses haurien estat molt difícils, també pel que fa als recursos”, reconeix Redolfi. “Participem d'un gran esdeveniment com són els MWC a Xangai o San Francisco; aprofitem aquesta sinergia perquè fer-ho de zero només nosaltres seria difícil”, afegeix.
Ser al lloc adequat
Aquest dimarts comença el primer MWC Americas a San Francisco, “l'ecosistema en majúscules”, segons Redolfi. “Havíem de ser-hi per consolidar i fer créixer la comunitat. Està molt bé convidar-los i que vinguin a Barcelona, però no és el mateix que anar a casa seva”, reflexiona.
Alhora, la internacionalització del 4YFN ofereix a les startups catalanes una plataforma de visibilitat i connexió que és impossible tenir només a l'edició de Barcelona. “Els grans inversors americans vénen a Barcelona durant el MWC, però no tots. Si anem a casa seva tenim molta més probabilitat de veure'ns amb gent rellevant”, diu Redolfi.
Una d’aquestes empreses és Validated ID, que aquesta setmana ha desplaçat el seu equip a Califòrnia. “Portem tres anys participant al de Barcelona però aquest és el primer internacional on anem”, explica a VIA Empresa tot just abans d’agafar l’avió el seu director de Corporate Strategy, Pol Fañanás.
En el seu cas, hi arriben seleccionats pel Ministeri d’Energia, Turisme i Agenda Digital a través de Red.es com una de les Top 10 startups espanyoles. “Com a companyia de perfil tecnològic, San Francisco i Silicon Valley són la meca on s'hi ha de ser”, diu Fañanás.
Ready to show @ViDSigner and @ViDChain at #MWCA17pic.twitter.com/fHRvJDzJC9
— Validated ID (@ValidatedID) 10 de setembre de 2017
El que més els atrau d’aquesta oportunitat, com apuntava Redolfi, són les expectatives en el camp del finançament. “El nivell que es mou allà és una lliga superior per la qualitat dels inversors i els diners disponibles. Ens ofereix un impuls per al desenvolupament de negoci internacional tenir un peu en aquesta zona”, relata el responsable de Validated ID. De fet, confessa que ja han tancat un parell de reunions amb importants fons d'inversió que “abans de trepitjar San Francisco ja ens han contactat”.
Fañanás: “El nivell que es mou a San Francisco és una lliga superior per la qualitat dels inversors i els diners disponibles"
L’empresa, especialitzada en signatura electrònica, també aprofitarà aquests dies a San Francisco per realitzar trobades amb altres companyies com DocuSign. “És el líder mundial de signatura electrònica, un dels nostres productes. La idea és veure si el partnership que ja tenim pot anar una mica més lluny i ajudar-nos a comercialitzar part de la nostra oferta de productes a altres països”, assegura Fañanás.
Un 4YFN adaptat a cada ciutat
Cada 4YFN “s'adapta molt a la ciutat on es fa”, assegura el seu director executiu. Un exemple n’és el networking informal que s’hi celebra. Si a Barcelona va relacionat gairebé a un moment d'oci, havent-hi una estona cada tarda per fer unes cerveses i aconseguir nous contactes; “això a l'Àsia no funciona i has de buscar una altra excusa”, reconeix Esteban Redolfi.
“La beguda no és el punt de trobada i el que fem és un campionat de ping-pong”, explica divertit. “Funciona molt bé, tothom mira com alguns juguen, comenten les partides i es coneixen”. En el cas d’aquesta setmana als Estats Units, la primera edició buscarà la fórmula adient provant “activitats amb uns speakers específics que fan que el networking es produeixi”.
Redolfi: “A l'Àsia la beguda no és el punt de trobada i pel networking fem un campionat de ping-pong”
Des del punt de vista de l’empresa, Pol Fañanás indica que “té pinta de ser similar a l'edició de Barcelona, però amb alguns punts especials, com la visita als headquarters de Google que ens han organitzat”. Aquests al·licients complementaran les tradicionals activitats de pitching with investors, product pitch o pitch the press que tant bé funcionen a Barcelona.
En qualsevol cas, reproduir el 4YFN als principals ecosistemes innovadors del món no ha de suposar una amenaça per l’edició original. “Fins ara aquesta estratègia no ha restat creixement a l'edició de Barcelona, al contrari”, assegura Redolfi. “El nostre punt fort sempre serà Barcelona, on juguem com a locals i la gent al conèixer-nos fora es veu temptada de venir”. De fet, assenyala que el primer any que el 4YFN va anar a Xangai “vam poder captar Corea, Taiwan i Japó, que mai no havien estat al 4YFN de Barcelona i a l'any següent hi van ser. Esperem el mateix dels Estats Units”, conclou.