El 21 d'abril és el Dia Mundial de la Creativitat i la Innovació, una jornada on donar llibertat a les idees és obligatori. De fet, és ja una necessitat de les petites i grans empreses, les que veuen com crear o invertir més en R D i els pot ajudar a no perdre competitivitat en un mercat on les startups estan al capdavant de la innovació.
Tanmateix, des del 2010, la partida destinada a aquesta àrea ha caigut un 12%, segons l'estudi La inversión en R D i 2016 elaborat per l'escola de negocis Eae. Tal com afirma l'informe, el 2014 les empreses espanyoles van invertir-hi 12.820 milions d'euros, una xifra que van retallar un 1,47% respecte l'any anterior.
Tenint en compte la importància de diferenciar-se en qualitat i productes o serveis amb valor afegit, a què es deu aquesta caiguda? Principalment, a la crisi i a les dificultats que el teixit ha tingut –i en alguns casos encara té- per sortir-se'n.
Per tal de donar un impuls a la innovació, VIA Empresa aprofita la diada de Sant Jordi d'aquest diumenge per oferir-te una llista de nou llibres idonis per a emprenedors i professionals amb grans idees.
Abecedari per a innovadors Aquest llibre està escrit per a tots aquells que volen descobrir les seves capacitats d'innovació, als que estimen l'estat mental de la joventut independentment de l'edat que tinguin, als que creuen que al seu davant tenen tota la vida per fer que les coses canviïn. Per fer que les coses del seu entorn, de la seva feina o de la seva societat, siguin d'una altra manera i millor. Per als que ho creuen i ho fan. Autor: Josep Mª Ferrer-Arpí Editorial: Profit Editorial |
Design thinking para la innovación estratégica Conforme la innovació tecnològica s'ha anat accelerant, la gent, les comunitats i les organitzacions estan més connectades que mai. Parlem més, compartim més i esperem més. Això ha canviat la forma en la qual funcionen els negocis. En aquest context la forma tradicional de portar un negoci ja no funciona, es necessita pensar d'una altra forma. Aquest llibre explica a través del design thinking com es poden trobar solucions creatives a problemes complexos. Amb exemples de la vida real aplicat en diferents indústries, aquest llibre és una guia essencial per a qualsevol que vulgui utilitzar el disseny per solucionar problemes. Autor: Idris Mootee Editorial: Empresa Activa |
El viaje de la innovación En aquest llibre, les innovacions de Zara, Nintendo, Gamesa, El Bulli o La Caixa, entre molts altres, serveixen d'exemple perquè conforme s'avanci en la seva lectura s'entengui, gràcies als qui han triomfat innovant, com procedir a través d'un mètode clar i ordenat. Un mètode que permetrà comprendre el procés de la innovació com alguna cosa que es pot realitzar de forma sistemàtica i que no està reservat a uns pocs genis de la talla de Steve Jobs o Amancio Ortega. Autor: Carlos Domingo Editorial: Gestión 2000 |
Innovar i preguntar Tots ens fem preguntes. Però encara podem aprendre a fer-les millor. I, sobretot, també podem encertar més amb les respostes. Franc Ponti ofereix 50 respostes a 50 qüestions sobre creativitat, innovació, emprenedoria i empresa. A través d'aquests textos, l'autor ens ofereix un destil·lat fascinant de reflexions sobre aspectes de gran actualitat: Design Thinking, neurocreativitat, felicitat a l'empresa, lideratge de la innovació i un llarg etcètera. Preguntar és un art. Trobar respostes, també. Autor: Franc Ponti Editorial: Profit Editorial |
La alquimia de la innovación Els autors contrasten les seves experiències i idees entorn dels aspectes principals que conformen la innovació i com fer-la possible davant els nous reptes d'un mercat cada vegada més competitiu i globalitzat. Estructurat com una amena conversa, arrenca a partir d'una paraula clau que sintetitza l'essència dels processos i conjuntures que provoquen l'espurna inicial i la rendibilitat ulterior de tota innovació. I tot això contextualitzat a través de casos empresarials actuals. Un decàleg tan instructiu com inspirador. Autor: Alfons Cornella i Antoni Flores Editorial: Deusto Ediciones |
Las diez caras de la innovación La innovació és l'ànima de tota empresa, el combustible que manté en marxa una organització en un mercat molt complicat. No obstant això, per la seva pròpia naturalesa resulta molt difícil planificar-la, quantificar-la i donar-la a conèixer a través de la formació. A Les deu cares de la innovació, Tom Kelley, director general i germà del fundador d'IDEO, explica com fer-ho. Autor: Tom Kelley Editorial: Paidós |
| La paradoja de la innovación Gairebé totes les empreses i organitzacions que han crescut ho han fet sobre la base d'haver innovat amb un producte, servei o model de negoci. Això els ha permès ocupar un espai econòmic i créixer, però una vegada que es converteixen en grans organitzacions reeixides, es produeix la paradoxa de la innovació, que consisteix en què ja no tenen la capacitat de crear com ho feien abans. Els autors analitzen per què es produeix això i què s'hi pot fer per evitar-ho o, si més no, reduir el seu impacte. Autor: Marc J. Epstein i Tony Davila |
Setmanalment VIA Empresa regala un llibre entre els seus subscriptors. Aquesta setmana, en motiu de Sant Jordi, sortegem quatre lots de llibres entre els lectors del diari. Entra i participa al sorteig, un d'aquests lots pot ser teu.