Costa imaginar en un futur un musical dedicat a Cristóbal Montoro en el que l’exministre d’Hisenda cantés a ritme de rap les seves negociacions amb les comunitats autònomes per fixar el seu límit de deute. Això és precisament el que va fer el director Lin-Manuel Miranda quan va estrenar, el febrer de 2015, el musical ‘Hamilton’, dedicat a Alexander Hamilton, el primer secretari del Tresor dels Estats Units entre el 1789 i el 1795.
I’m just like my country (Sóc com el meu país
I’m young, scrappy and hungry Jove, tenaç i amb fam
And I’m not throwing away my shot (...) I no penso errar el meu tir
When you’re líving on your knees, your rise up Quan vius agenollat t’has d’aixecar)
Aquesta és la lletra de "My Shot", un dels hits del musical que descriu a un jove Hamilton combatent contra el colonialisme britànic. De fet, abans de la seva carrera política, Hamilton es va fer un nom com a destacat opositor als colons amb agressius pamflets que animaven al boicot contra qualsevol producte que provingués de l’Estat mare i a destruir els carruatges que distribuïen te pel continent, en protesta contra el que es coneixia com a tea tax. I és precisament per això que Hamilton ha esdevingut una estrella de Broadway 200 anys després de la seva mort: al contrari que contemporanis seus com George Washington o Thomas Jefferson, el futur secretari del Tresor no es perdia en grans discursos ni plantejaments filosòfics. Hamilton era un home d’acció.
Costa imaginar un musical dedicat a Cristóbal Montoro, però Miranda ho va fer amb Hamilton, el primer secretari del Tresor dels Estats Units
Impressionat per les seves idees i la seva capacitat resolutòria, George Washington no va dubtar en incloure a Hamilton en el primer Govern consolidat dels Estats Units independents. Així, l’11 de setembre de 1789, Hamilton es converteix en el primer secretari del Tresor de la història dels Estats Units. El polític tenia un sol objectiu: enfortir el nou país a través d’un sistema econòmic i impositiu centralista. Sota aquests paràmetres va crear la infraestructura financera que encara avui sosté a la potència, amb mesures com l’emissió de deute públic, la creació del Bank of the United States – clarament inspirat en la banca nacional britànica-, i la multiplicació d’impostos, alguns d’ells molt polèmics, com la gravació al consum de les begudes alcohòliques.
De fet, aquests impostos van ser la guspira que van encendre el que es va conèixer com la Whiskey Rebellion, un conflicte de tres anys en el que els propietaris i treballadors de les destil·leries es van enfrontar violentament amb els funcionaris de Hamilton per evitar el pagament de la taxa. Cansat de les pressions i amb urgents necessitats de tornar a l’activitat privada per refer la seva fortuna, Hamilton va deixar el seu càrrec el gener de 1795.
Malgrat la seva renúncia, Hamilton va seguir sent un personatge altament influent i respectat. Ha estat el personatge més representat als bitllets de dòlar, amb el seu rostre decorant els papers de 2$, 5$, 10$, 20$, 50$ i 1.000 $. La seva figura, però es va perdre en l’oblit. De fet, el 2015 el Tresor dels Estats Units va anunciar la seva voluntat de treure el rostre del seu primer secretari dels bitllets de 10 dòlars –els únics en els quals encara apareixia- per imprimir, per primer cop, el retrat d’una dona.
El musical 'Hamilton' va convertir-se en el musical més exitós després de 'El rei lleó'
Va ser llavors quan va esclatar el fenomen de Hamilton a Broadway. La seva gran acollida en l’off-Broadway va causar que, en el seu salt a la gran avinguda dels musicals, l’obra vengués totes les seves entrades per avançat, amb una recaptació superior als 30 milions de dòlars abans que sonés el primer acord, convertint-se així en el musical més exitós després de ‘El rei lleó’.
La renovada devoció per Hamilton va impulsar una campanya contra la desaparició del seu retrat del bitllet de 10 dòlars. La magnitud de les protestes va ser tal que el Tresor va haver de recular. Finalment, el sacrificat seria l’expresident i esclavista Andrew Jackson. La seva substituta als bitllets de 20 dòlars serà Harriet Tubman, activista abolicionista i feminista del segle XIX.
Com a bon personatge del hip-hop, Hamilton va combinar l’èxit professional amb una vida personal moguda. El punt culminant va ser la seva dramàtica mort. Després d’utilitzar el seu diari The New Evening Post –actual New York Post- per fer campanya contra Aaron Burr en les eleccions pel Govern de Nova York, l’antic secretari del Tresor va ser desafiat a un duel. El polític va culpar a Hamilton de la seva derrota als comicis i no va dubtar en descarregar el seu revòlver al cap del seu enemic.
En una carta prèvia al duel, Hamilton va advertir que, aquest cop, sí que tiraria a fallar. Un final digne de Broadway.