• Afterwork
  • L’home que volia prendre la noia a Amancio Ortega

L’home que volia prendre la noia a Amancio Ortega

L'empresari impulsor de Bershka ha creat un imperi basat en el públic jove que aposta pel 'low cost'

Bershka és el segon concepte d'’Inditex per volum de facturació
Bershka és el segon concepte d'’Inditex per volum de facturació
Ramon Camp
Barcelona
23 d'Agost de 2017

Hi hagué un home que va gosar disputar-li la noia a Amancio Ortega. I no només una, sinó milers de noies. L’empresari murcià Julián Imaz, afincat a Catalunya, va llançar l’any 1998 la cadena Bershka, a petició del ja llavors multimilionari gallec, que en aquell temps ja comptava amb la poderosa Zara i que uns anys abans havia adquirit Massimo Dutti. Bershka era, doncs, el primer projecte d’Inditex gestat i parit a Catalunya i va néixer amb la intenció clara de captar el públic femení adolescent a través de la venda de moda barata, quan el low cost no estava, ni de bon tros, tan estès com ara.

 

Ja a la dècada dels noranta, Imaz comptava amb una dilatada trajectòria en la indústria tèxtil i el seu nom era conegut al Maresme, dedicant-se durant anys a la fabricació de peces de roba per a tercers, entre ells El Corte Inglés i el mateix grup Inditex, per a qui havia arribat a produir més de 50 milions de camises a l’any. Foren els seus coneixements i contactes amb la mà d’obra local els que propiciaren que l’imperi català d’Inditex naixés a Tordera, l’hàbitat natural d’Imaz i on hi té els seus negocis.

Shana, una altra núvia al mercat

Tota l’experiència de l’empresari català al grup Inditex li ha estat útil. L’any 2006 emprenia la seva carrera en solitari, fora d’Inditex però geogràficament molt a prop, en llançar la cadena Friday’s Project, que obria les portes com a marca pròpia amb preus elevats. Una estratègia que va voler corregir quatre anys després quan va apujar la persiana de la primera botiga Shana l’any 2010, aquest cop retornant a la moda low cost i reduint encara més els preus respecte a Bershka, Stradivarius i les altres cadenes de moda jove de la galàxia Inditex.

 

Però, a diferència dels pistolers del llunyà Oest, en aquest cas el mercat sí que és prou gran per a tots dos i, després d’aquesta gesta, Imaz ha seguit apostant pel gran potencial de la consumidora jove. L’any 2013, l’empresari posava en marxa Double Agent que, a diferència de Shana, té una aurèola de marca californiana que l’ha fet una de les cadenes més desitjades pel públic adolescent. De fet, l’obsessió d’Imaz pels joves ha anat més enllà de la moda; l’empresari és també propietari de Giuliani’s, una pizzeria situada al cor del centre comercial La Maquinista totalment dirigida al mateix target sota el lema: pasta, pizza, music.

Bershka és la segona cadena d’Inditex després de Zara per volum de negoci

L’experiència d’Imaz a Inditex li ha servit al llarg de la seva trajectòria posterior. No en va, durant els darrers anys Imaz ha fet servir el planter de Bershka per assortir de directius algunes de les seves cadenes, com Friday’s Project, rellançada l’any 2012 després d’anys al fons de l’armari del grup Comdipunt. El grup compta amb una facturació anual que ronda els 130 milions d’euros.

Amb 2.012 milions d’euros de facturació el 2016, Bershka és la segona cadena d’Inditex després de Zara per volum de negoci. Aquesta xifra converteix a la companyia de Tordera en la segona empresa catalana de moda, per sota de Mango, i a pocs milions del sorpasso. Al seu voltant, el gegant gallec de la gran distribució hi ha situat les seus d’altres de les seves cadenes com Massimo Dutti, Lefties, Oysho o Uterqüe. Les cadenes catalanes d'Inditex representen un quart de la facturació total del grup.