Com (des)aprendre a ser creatiu?

Bibiana Ballbè destapa les 21 claus per no matar la creativitat sinó aprendre-la

La creativitat també s'aprèn | iStock
La creativitat també s'aprèn | iStock
Barcelona
27 d'Abril de 2018
Act. 27 d'Abril de 2018

"Aquest és un llibre per desaprendre". Així és com Bibiana Ballbè comença la seva darrera obra titulada 21 claus de la creativitat(Lunwerg Editores, 2018). El pròleg és del publicista Toni Segarra (autor d'anuncis tan populars com Bienvenido a la República Independiente de tu casa, ¿Te gusta conducir? o Be water, my friend) que no dubta en recordar que "l'excepció sorgeix d'allò excepcional i trobar-ho ens ocupa tota la vida". 

La creativitat és com el periodisme, comença amb tres preguntes: Què, qui i com? "És repensar les coses. És una recerca. És situar-se fora del centre, tenir idees originals que aporten valor, resoldre problemes de forma nova. És llibertat", comença Ballbè. De definicions n'hi ha moltes, tantes com creatius hi ha al món. Tu, tot, tothom

Segons la fundadora de l'agència creativa BWorld, "ser creatiu és una decisió. Tothom té la capacitat de ser-ho. La prova es troba en què, de petits, tots tenim una gran imaginació. I la imaginació és l'avantsala de la creativitat".

Segarra: "L'excepció sorgeix d'allò excepcional i trobar-ho ens ocupa tota la vida"

Les dades de creatius per grups d'edat corroboren la teoria: cinc anys (98%), 10 anys (30%), 15 anys (12%) i adults (2%). "A mesura que anem creixent, ens van imposant idees, patrons i models. Així és com matem la creativitat. Punt final", afegeix. 

No matar la creativitat

Per no matar la creativitat, se l'ha de conèixer i reconèixer. Ballbè es llança a vestir-la d'adjectius: transversal, excèntrica, autèntica, rebel, caòtica, humil, màgica, contradictòria, associativa i potenciable. T'has sentit identificat? No està tot perdut, la creativitat es pot despertar: explorant, avorrint-se, copiant, sorprenent-se, equivocant-se o practicant.

Ballbè: "A mesura que anem creixent, ens van imposant idees, patrons i models. Així és com matem la creativitat"

L'expert Ken Robinson ho deixa molt clar a la Ted Talk més vista de Youtube: "La creativitat s'aprèn igual que s'aprèn a llegir". Ballbè ho aprofita per desmentir que la tristesa, la bogeria, la cafeïna, l'expertise o la solitud hi tinguin res a veure. A la fórmula sí que hi apareixen la serendipia (descobriment afortunat però inesperat), el viatge, el canvi o el futur. 

De Mozart a Austen: 21

De fet, també hi ha tanta creativitat com maneres de crear-la: Mozart componia a les cinc del matí, Kafka escrivia totes les nits quan tornava de l'oficina, Beethoven passejava dues hores al dia per desconnectar, Honoré de Balzac es prenia 50 tasses de cafè al dia i Jane Austen escrivia a la sala d'estar amb la seva mare al costat. 

Fetes les presentacions entre creativitat, lector i viceversa, només queda donar les claus de 21 creatius diferents: sempre amateur, replanteja-t'ho tot, parla amb gent nova, calla i escolta!, comparteix les teves idees, comença ja, treballa en bucle, deixa't perdre, sigues el 0,1% (ser un mateix, únic), sigues irraonable, trenca les normes i provoca el canvi, passa a l'acció, equivoca't, apassiona't, embogeix, crea el caos, descobreix el teu talent, viu en 360 graus, pensar versus sentir, desconnecta per connectar i juga mentre treballes, treballa mentre jugues.

"No hi ha codis, normes ni decàlegs que valguin per la creativitat. Hi ha alguna cosa genuïna que s'escapa de qualsevol intent d'explicar-la. La creativitat pot ser que comenci just després dels 21 punts que recull aquest llibre", conclou Ballbè. 21 és la xifra del Blackjack, de la majoria d'edat nord-americana i de la creativitat.