La Comissió Europea ha anunciat aquest dimecres que renuncia a la seva idea inicial de fixar un topall de 90 dies a l'any pel roaming gratuït en la Unió Europea, però planteja lligar a la residència de l'usuari i al volum de consum en itinerància noves salvaguardes per evitar "abusos" dels europeus quan utilitzin el seu telèfon mòbil en un altre Estat membre.
La nova proposta de Brussel·les, els detalls de la qual hauran de concretar-se en els propers mesos en contacte amb els Estats membres, deixarà en mans de les operadores la vigilància i la resposta que donar si detecten usos abusius del roaming lliure de càrregues addicionals.
L'Executiu comunitari es va veure obligat a retirar la seva proposta inicial de limitar el roaming gratuït a 90 dies a l'any (amb un màxim de 30 consecutius) per les crítiques rebudes des de les associacions de consumidors i des del Parlament Europeu, encara que manté que hagués estat una resposta "fàcil" i "adequada" a les salvaguardes necessàries per no desestabilitzar el mercat.
Els nous criteris per mesurar l'ús adequat del roaming gratuït tindran en compte factors de residència o de "vincles permanents" a un Estat membre, per controlar, per exemple, si el client té un volum molt major de comunicacions en itinerància que al seu país de residència.
Les companyies també podran vigilar si una targeta SIM té una activitat gairebé nul·la al país en el qual ha estat adquirida i, no obstant això, s'utilitza majoritària o completament en manera roaming.
Segons proposa ara l'Executiu comunitari, si una operadora considera que s'està produint un frau podrà exigir a l'usuari que doni explicacions pel consum en roaming o pel desplaçament realitzat, amb l'objectiu d'establir si el volum està justificat.
Si la companyia no dóna per bons els arguments del client podrà imposar-li de manera automàtica un sobrecost, que Brussel·les proposa que sigui d'un màxim de 0,04 euros per minut de trucada, 0,01 per missatge de text i de 0,0085 euros per MB.
Si no hi ha acord entre la companyia i el client, aquest podrà recórrer a les autoritats nacionals competents perquè intervinguin i decideixin si se li han de retornar els costos addicionals que li hagi imposat l'operadora.
Les operadores també podran suspendre, amb el permís de les autoritats nacionals, la itinerància "com a casa" si detecten un increment dels preus en un mercat específic o altres efectes negatius per als seus clients nacionals. Per a això hauran de demostrar que la fi del roaming posa en perill el seu model de negoci.
Com a exemple de situacions en les quals es donarà per bo que existeixen "vincles estables" amb un país que justifiquin el roaming gratuït l'esborrany comunitari assenyala als treballadors desplaçats que tornen amb freqüència al seu lloc d'origen o els estudiants de programes com la beca Erasmus.
El vicepresident de la Comissió responsable del Mercat Únic Digital, Andrus Ansip, ha presentat la nova proposta en una roda de premsa al costat del comissari de Telecomunicacions, Günter Oettinger, en la qual han defensat la necessitat d'establir límits per protegir el mercat.
Ansip ha comparat la fi del roaming amb sobrecarrego al juny de 2017 al fet que existís un bitllet de metre europeu que permetés usar aquesta infraestructura a cada ciutat de la UE al mateix preu, la qual cosa, segons el vicepresident, portaria a la "ruïna" de les empreses que gestionen el transport públic.
Ansip i Oettinger han marcat el 15 de desembre com a data límit per adoptar els nous límits a la comunicació en itinerància sense recàrrecs, amb l'objectiu que hi hagi temps d'aplicar les disposicions per a l'anunciada fi del roaming al juny de 2017.
La nova proposta de Brussel·les, els detalls de la qual hauran de concretar-se en els propers mesos en contacte amb els Estats membres, deixarà en mans de les operadores la vigilància i la resposta que donar si detecten usos abusius del roaming lliure de càrregues addicionals.
L'Executiu comunitari es va veure obligat a retirar la seva proposta inicial de limitar el roaming gratuït a 90 dies a l'any (amb un màxim de 30 consecutius) per les crítiques rebudes des de les associacions de consumidors i des del Parlament Europeu, encara que manté que hagués estat una resposta "fàcil" i "adequada" a les salvaguardes necessàries per no desestabilitzar el mercat.
Els nous criteris per mesurar l'ús adequat del roaming gratuït tindran en compte factors de residència o de "vincles permanents" a un Estat membre, per controlar, per exemple, si el client té un volum molt major de comunicacions en itinerància que al seu país de residència.
Les companyies també podran vigilar si una targeta SIM té una activitat gairebé nul·la al país en el qual ha estat adquirida i, no obstant això, s'utilitza majoritària o completament en manera roaming.
Segons proposa ara l'Executiu comunitari, si una operadora considera que s'està produint un frau podrà exigir a l'usuari que doni explicacions pel consum en roaming o pel desplaçament realitzat, amb l'objectiu d'establir si el volum està justificat.
Si la companyia no dóna per bons els arguments del client podrà imposar-li de manera automàtica un sobrecost, que Brussel·les proposa que sigui d'un màxim de 0,04 euros per minut de trucada, 0,01 per missatge de text i de 0,0085 euros per MB.
Si no hi ha acord entre la companyia i el client, aquest podrà recórrer a les autoritats nacionals competents perquè intervinguin i decideixin si se li han de retornar els costos addicionals que li hagi imposat l'operadora.
Les operadores també podran suspendre, amb el permís de les autoritats nacionals, la itinerància "com a casa" si detecten un increment dels preus en un mercat específic o altres efectes negatius per als seus clients nacionals. Per a això hauran de demostrar que la fi del roaming posa en perill el seu model de negoci.
Com a exemple de situacions en les quals es donarà per bo que existeixen "vincles estables" amb un país que justifiquin el roaming gratuït l'esborrany comunitari assenyala als treballadors desplaçats que tornen amb freqüència al seu lloc d'origen o els estudiants de programes com la beca Erasmus.
El vicepresident de la Comissió responsable del Mercat Únic Digital, Andrus Ansip, ha presentat la nova proposta en una roda de premsa al costat del comissari de Telecomunicacions, Günter Oettinger, en la qual han defensat la necessitat d'establir límits per protegir el mercat.
Ansip ha comparat la fi del roaming amb sobrecarrego al juny de 2017 al fet que existís un bitllet de metre europeu que permetés usar aquesta infraestructura a cada ciutat de la UE al mateix preu, la qual cosa, segons el vicepresident, portaria a la "ruïna" de les empreses que gestionen el transport públic.
Ansip i Oettinger han marcat el 15 de desembre com a data límit per adoptar els nous límits a la comunicació en itinerància sense recàrrecs, amb l'objectiu que hi hagi temps d'aplicar les disposicions per a l'anunciada fi del roaming al juny de 2017.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.