"Si ets youtuber, estàs casat amb Youtube". Les paraules d'Anna Gorse, que té més de 44.000 seguidors al seu canal de vídeo, sintetitzen molt bé la filosofia i el mode de vida que hi ha dins el sorprenent fenomen youtuber. Milers, fins i tot milions de seguidors entre el jovent, porten de cap les marques i desconcerten tots aquells que estan al marge de les tendències digitals o que passen de certa edat.
Perquè una cosa és indubtable: el dels youtubers també és un fenomen generacional, tal com ha quedat palès durant el Talent Màrqueting Day dedicat als youtubers i celebrat a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UIC de Barcelona.
L'acte ha aplegat en un mateix debat els youtubers Anna Gorse, Adriamusica96, Jordi Cor, Focusingvlogs, Julian Marinov i ProAndroid. Tots ells han coincidit a afirmar que viuen per i amb Youtube i que la feina d'idear, realitzar i compartir els vídeos els ocupa totes les hores del dia. "Has de millorar, crear, pensar, se t'ha d'ocórrer alguna cosa per a cada setmana. Si no, els seguidors es van oblidant de tu", expliquen.
Dedicació exclusiva
Alguns, fins i tot, han acabat renunciant als estudis per centrar-se en aquesta activitat, tal i com reconeix ProAndroid. Però malgrat l'esforç continuat, no sempre els vídeos més ben editats són els que tenen més visites, i l'èxit d'un o altre vídeo és sempre un misteri. "Un vídeo perfecte pot ser avorrit", comenta Anna Gorse.
La clau que explica el seu èxit i arrelament entre els joves és, precisament, la seva capacitat de crear "engagement", que es defineix com el compromís entre els consumidors i una marca o, en aquest cas, els mateixos youtubers. Així ho assenyala Òscar Cumí, organitzador del Talent Màrqueting Tour i expert en màrqueting d'influencers. Segons Cumí, el paper com a influencers d'aquests joves és molt important perquè interactuen en comunitats reduïdes, on l'engagement és molt més alt.
Malgrat la dedicació intensiva als vídeos i la comunitat virtual que els envolta, aquestes joves estrelles desmenteixen la idea que guanyin molts diners. Asseguren que només youtubers com El Rubius "es forren" amb els seus vídeos. La resta "no podem viure d'això, només sobreviure", segons Anna Gorse. "Ho fas per passió, no ho veus com un negoci", assegura Julian Marinov, que té un canal de fotografia.
Escola de màrqueting
No obstant, sí que admeten que més enllà de la publicitat que generen els vídeos de Youtube, on obtenen majors beneficis és a les campanyes publicitàries externes de productes que els busquen com a aliats per la seva posició d'influencers. "Les marques només fan servir Youtube com a repositori de vídeos, en canvi els Youtubers estan aplicant una estratègia de continguts", assenyala Òscar Cumí com un altre dels factors que explica el perquè de la influència comercial que acaben exercint aquests joves.
Seguint amb la idea de l'engagement, Cumí assenyala que els youtubers "són percebuts com a honestos per la seva comunitat" i les marques comercials no són alienes a la força que poden tenir a l'hora d'arribar al seu públic.
En aquest sentit, han hagut d'aprendre a negociar amb les marques i alguns fins i tot, com el cas de Mel de Focusingsvlogs, han optat per posar-se en mans d'agències especialitzades. Segons Marinov, els youtubers "funcionem com una petita empresa amb el nostre departament de màrqueting, de comunicació, etc." tot i que en la majoria de casos totes les funcions recauen en una mateixa persona.
Per Jordi Cor, expert en Youtube i videomàrqueting, la majoria d'aquests joves tenen una personalitat "artística" i, com a tal, tenen poc interès en els números i les qüestions empresarials. Tot i així, considera que, ben enfocada, aquesta experiència pot servir-los com un aprenentatge en el món del màrqueting digital.
Perquè una cosa és indubtable: el dels youtubers també és un fenomen generacional, tal com ha quedat palès durant el Talent Màrqueting Day dedicat als youtubers i celebrat a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UIC de Barcelona.
L'acte ha aplegat en un mateix debat els youtubers Anna Gorse, Adriamusica96, Jordi Cor, Focusingvlogs, Julian Marinov i ProAndroid. Tots ells han coincidit a afirmar que viuen per i amb Youtube i que la feina d'idear, realitzar i compartir els vídeos els ocupa totes les hores del dia. "Has de millorar, crear, pensar, se t'ha d'ocórrer alguna cosa per a cada setmana. Si no, els seguidors es van oblidant de tu", expliquen.
Dedicació exclusiva
Alguns, fins i tot, han acabat renunciant als estudis per centrar-se en aquesta activitat, tal i com reconeix ProAndroid. Però malgrat l'esforç continuat, no sempre els vídeos més ben editats són els que tenen més visites, i l'èxit d'un o altre vídeo és sempre un misteri. "Un vídeo perfecte pot ser avorrit", comenta Anna Gorse.
La clau que explica el seu èxit i arrelament entre els joves és, precisament, la seva capacitat de crear "engagement", que es defineix com el compromís entre els consumidors i una marca o, en aquest cas, els mateixos youtubers. Així ho assenyala Òscar Cumí, organitzador del Talent Màrqueting Tour i expert en màrqueting d'influencers. Segons Cumí, el paper com a influencers d'aquests joves és molt important perquè interactuen en comunitats reduïdes, on l'engagement és molt més alt.
Malgrat la dedicació intensiva als vídeos i la comunitat virtual que els envolta, aquestes joves estrelles desmenteixen la idea que guanyin molts diners. Asseguren que només youtubers com El Rubius "es forren" amb els seus vídeos. La resta "no podem viure d'això, només sobreviure", segons Anna Gorse. "Ho fas per passió, no ho veus com un negoci", assegura Julian Marinov, que té un canal de fotografia.
Escola de màrqueting
No obstant, sí que admeten que més enllà de la publicitat que generen els vídeos de Youtube, on obtenen majors beneficis és a les campanyes publicitàries externes de productes que els busquen com a aliats per la seva posició d'influencers. "Les marques només fan servir Youtube com a repositori de vídeos, en canvi els Youtubers estan aplicant una estratègia de continguts", assenyala Òscar Cumí com un altre dels factors que explica el perquè de la influència comercial que acaben exercint aquests joves.
La UIC ha reunit diversos youtubers. Cedida |
Seguint amb la idea de l'engagement, Cumí assenyala que els youtubers "són percebuts com a honestos per la seva comunitat" i les marques comercials no són alienes a la força que poden tenir a l'hora d'arribar al seu públic.
En aquest sentit, han hagut d'aprendre a negociar amb les marques i alguns fins i tot, com el cas de Mel de Focusingsvlogs, han optat per posar-se en mans d'agències especialitzades. Segons Marinov, els youtubers "funcionem com una petita empresa amb el nostre departament de màrqueting, de comunicació, etc." tot i que en la majoria de casos totes les funcions recauen en una mateixa persona.
Per Jordi Cor, expert en Youtube i videomàrqueting, la majoria d'aquests joves tenen una personalitat "artística" i, com a tal, tenen poc interès en els números i les qüestions empresarials. Tot i així, considera que, ben enfocada, aquesta experiència pot servir-los com un aprenentatge en el món del màrqueting digital.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.