• Afterwork
  • Esquirols dissecats i pingüins nuclears: la guerra per la cervesa de més graduació

Esquirols dissecats i pingüins nuclears: la guerra per la cervesa de més graduació

Un grapat de marques competeixen per crear la varietat de birra amb més alcohol del món, una batalla en què el màrqueting té més pes que el bon gust

En la guerra per la cervesa amb més graduació tot s'hi val
En la guerra per la cervesa amb més graduació tot s'hi val
Barcelona
01 de Febrer de 2019

Segons els estàndards marcats pels experts, la cervesa és una beguda preparada amb cereals i germinada amb llúpol, amb una graduació alcohòlica que oscil·la entre els tres i els cinc graus en la seva millor versió. Un beuratge suau, situat al fons del rànquing de les begudes amb més alcohol, ideal per a tota mena de situacions socials i d'oci. Clar que els estàndards de vegades estan per trencar-los. Va haver-hi un temps en què marques de cervesa artesana de tot el món competien per crear la varietat més alcohòlica de la història. Aspectes fonamentals com el gust, l'aroma o el color van quedar relegats a jugar un paper secundari en favor de fer pujar el grau alcoholic de la beguda. Aquesta batalla va donar com a resultat tota classe de propostes imbevibles, a preus desorbitats i amb elements injustificables, com el disseny d'ampolles amb cadàvers d'animals. Tot s'hi valia per tal de guanyar la que, segurament, és la guerra més innecessària de la història.

 

Fins al 1995, el rècord Guiness de les cerveses amb més graduació del mercat el compartien un parell de fabricants austríacs i alemanys amb propostes que arribaven fins als 14°. La primera a sacsejar aquest estrany nínxol de mercat va ser la Boston Brewing Company, una empresa que va veure l'oportunitat de tenir una gran campanya de màrqueting trencant el sostre amb la Samuel Adams Utopias, una cervesa de 27° que es venia al mòdic preu de 150 dòlars l'ampolla i que homenatjava a un dels considerats pares fundadors dels Estats Units.

 

La primera cervesa en escalar la guerra de l'alcoholímetre va ser la Samuel Adams Utopias

A escala comercial la jugada va sortir perfecta. Des de llavors, la companyia ha tret una desena de reedicions, amb tirades de no més de 13.000 ampolles de luxe. El CEO de la companyia, Jim Koch, relata que en aquells temps "volia portar la cervesa a llocs on mai abans havia estat" i confessa que quan va tastar la Utopias es va sentir "com el primer humà a conquerir el cim d'una muntanya".

Clar que l'escalada no sempre és una experiència agradable. Beer Advocate és la web d'opinions sobre cerveses més grans del món. Entre els comentaris dels usuaris trobem qui assegura que la Utopias li ha fet replantejar-se què és la cervesa, altres que recomanen beure en petits glops i d'altres que simplement exclamen un esplendorós "la p*** d'oros".

La Utopias va estabilitzar el rècord una altra dècada, però el 2009 les empreses de cervesa artesana reprenen l'estratègia de màrqueting de la Boston Beer Company i, ara sí, inicien una escalada que sembla no tenir fi. El gran salt el fa Brewdog, que llança al mercat la Tactical Nuclear Penguin, de 40 graus.

Sink the Bismark va superar per un grau d'alcohol la Tactical Nuclear Penguin, que en tenia 40

En aquell moment, el gran competidor de la marca escocesa en aquesta cursa per alcoholitzar els consumidors de cervesa era l'alemanya Schorschbock, així que Brewdog decideix redoblar la seva aposta i llançar al mercat la Sink the Bismark de 41°, en referència a l'any en què les forces d'aviació britàniques van enfonsar el vaixell alemany Bismark.

Els alemanys van donar per perduda la batalla de la ironia, però van guanyar la lluita per la graduació amb el llançament de la Schorschbock 43, que tenia aquest mateix percentatge d'alcohol.

Brewdog va trigar a recuperar-se, però el 2016 van preparar el que consideraven el seu propi desembarcament de Normandia. Fins aquell any, l'estat d'Ohio prohibia fabricar cerveses de més de 12°. L'empresa va aprofitar el canvi de legislació per preparar a l'Estat nord-americà la seva pròpia arma nuclear: la cervesa End of History. Un esperpent de 55°, del que es van fabricar 12 ampolles fetes amb el cos d'esquirols atropellats a les carreteres i dissecats i que es van vendre per 780 dòlars.

La Mistery of the Beer és la cervesa amb més graduació de la història amb 70 graus

Sens dubte, la End of History ha quedat fixada com el moment més esperpèntic en aquesta guerra per crear la cervesa amb més alcohol, però no ha estat el final de la història. Animats per l'impuls en imatge que la batalla ha ofert a les marques competidores, desenes de companyies artesanals s'han unit a la cursa, apujant el sostre fins als 70° de l'holandesa Mistery of the Beer, la cervesa de més graduació en l'actualitat.

La batalla per aconseguir el rècord ha deixat en darrer terme els conceptes definitoris bàsics de la cervesa clàssica, però en la guerra tot s'hi val.