Cinc estafes habituals a Instagram

L’auge i popularitat d’Instagram a Catalunya fan que la xarxa social sigui el lloc predilecte dels ciberdelinqüents

Barcelona
19 de Novembre de 2021

No podem viure sense Instagram. O així ho demostren els estudis del sector. Instagram forma part de les quatre xarxes socials més populars del món, just per darrere de Facebook, Youtube i WhatsApp. Més de mil milions d'usuaris actius al mes formen part de l’aplicació i, per tant, el públic potencial predilecte pels ciberdelinqüents.

La xarxa social, propietat de Facebook amb la funció principal de compartir fotografies, celebra 11 anys. Comprada un any i mig després del seu llançament el 2010, no para de créixer. Algunes xifres per conèixer el seu abast: el seu públic principal té entre 25 i 34 anys, predomina el gènere femení, 16 milions d'espanyols es connecten cada dia i hi dediquen dues hores de mitjana. Les estafes, per tant, estan a l’ordre del dia.

Els usuaris d’Instagram són joves, de gènere femení i que hi dedica dues hores al dia

1. El phishing o suplantació d’identitat

Sense cap mena de dubte, el concepte de phishing (suplantació d’identitat), és tan antic com la creació d’Internet. I el pitjor de tot és que cada vegada és més sofisticat i fàcil de caure-hi.

Com ho fan? La resposta és senzilla: a través del correu electrònic amb l’objectiu de robar les teves credencials per vendre-les o suplantar-te la identitat. Pots rebre notificacions sobre el fet que algú de forma fraudulenta està intentant accedir al teu compte i que a través d’un enllaç puguis canviar la contrasenya. També et poden enganyar dient que has infringit els drets d’autor i que per aclarir-ho, omplis un formulari amb un enllaç. Una altra opció és que es facin passar pel servei d’assistència d’Instagram.

Per evitar caure en aquesta estafa recomanen parar atenció als errors gramaticals, a les salutacions genèriques del correu i el més important: l’adreça de correu del remitent. Si no és una adreça de correu oficial, benvingut al món de l’estafa. T’estan estafant.

2. L’atac de clons

Els clons no només existeixen en l’àmbit científic i de recerca. I segur que t’ha passat en alguna ocasió. Quan segueixes algun usuari famós o amb bastants seguidors, ràpidament et segueixen usuaris molt similars. Mateixa foto de perfil, descripció i nom d’usuari gairebé idèntic. És un atac de clons. A més, no només clonen a persones famoses, també a usuaris convencionals, per fer-se passar per ells o arribar als seus amics.  Sempre acaben demanant diners a l’entorn. Per combatre aquesta estafa, des de la companyia pionera en ciberseguretat, ESET, recomanen tenir sempre el compte d’Instagram en privat, ser exigents a qui li donem accés i bloquejar tots els clons que circulin a la xarxa.

És primordial tenir el compte d’Instagram privat i ser exigents a qui li donem accés per evitar els clons

3. Vigila amb la insígnia de la verificació

Segurament ho has vist en alguns usuaris concrets. Tenen una marca de verificació blava al costat del nom del compte, normalment una celebrity, un influencer o una marca. Vol dir que és real. Significa que el titular del compte té una audiència important i que té influència a la comunitat, així com un poder de monetització important.

I és justament aquest punt en què els estafadors, per atraure víctimes, ofereixen verificar el compte a canvi d’una quota. Per evitar caure en aquest parany, s’ha de tenir en compte que per aconseguir la insígnia s’ha de fer a través del propi Instagram, amb un procés de sol·licitud oficial, molt curós i que s’allarga en el temps.

4. L’amor, sempre l’amor

Que les estafes romàntiques acostumen a ocórrer a les aplicacions de cites, està a l’ordre del dia. Però a Instagram també existeixen. Sovint comença amb un intercanvi de “m’agrada” com a flirteig inicial, comentaris i... el primer missatge directe. D’aquí a escriure’s més sovint i a demanar diners, com ara una emergència mèdica o compra de vols per conèixer-se.

Potser pensaràs que són molt fàcils de detectar, però més de 304 milions d’euros es van perdre de forma fraudulenta durant l’any passat als Estats Units per aquests delictes romàntics. Pista: comprova les seves fotografies, investiga si existeix a altres perfils com ara Linkedin i sobretot, atreveix-te a fer una videotrucada.

Les estafes romàntiques també existeixen a Instagram. Alguns usuaris dels Estats Units van arribar a perdre més de 304 milions d’euros el 2020

5. Peces de roba precioses... però amb frau  

Si ets una marca de roba, Instagram és la teva xarxa social principal per arribar al teu públic objectiu. No obstant això, no tothom juga net. Segur que molts de nosaltres ens hem trobat amb roba visualment molt atractiva, amb un preu baix i sense despeses d’enviament. Prepara’t i estigues alerta, molt possiblement no rebràs mai el producte, potser sí, però de qualitat inferior o potser un mitjó en lloc d’una camisa. És recomanable buscar a Google l’empresa, les ressenyes i els productes. T’estalviaràs un disgust.

La ciberdelinqüència existeix des del naixement d’Internet. Acabar amb els estafadors no és fàcil. Però, té un aspecte positiu, la majoria d’estafes es poden detectar amb facilitat. Només cal estar atent i no caure en les extorsions i, encara menys, en les estafes de l’amor. Aquí, a part dels diners, hi juga el cor.