• Afterwork
  • Com fer front als conflictes a la feina

Com fer front als conflictes a la feina

El llibre d'aquesta setmana explica com batallar amb els problemes dins l'entorn laboral i com reconvertir-los en oportunitats

Cal evitar la competitivitat en un conflicte per avançar cap a la col·laboració
Cal evitar la competitivitat en un conflicte per avançar cap a la col·laboració
Aida Corón
09 de Maig de 2014
Act. 30 de Maig de 2017

Els conflictes són una element habitual del dia a dia de les persones. De fet, és un dels indicadors que mostren que hi ha relació entre els individus i que són diferents entre ells. Una diferència que, alhora, esdevé la clau per a nodrir-se els uns dels altres i seguir millorant. El problema del conflicte es troba en la falta de reacció vers ell i en com les empreses poden arribar a desaprofitar aquests entrebancs en el sí de la companyia. El polític, enginyer i advocat Manuel Pimentel explica al llibre Resolución de conflictos (Plataforma Editorial, 2013) què significa conflicte i mediació i quins són els seus fonaments.

El benefici personal del conflicte
El conflicte no ha de ser vist només com una trava, potser ser una font d'oportunitats. En paraules textuals de Pimentel, ha de deixar de ser considerat una "maledicció, dependrà de com s'afronti i es resolgui". És per això que, tot i que en el dia a dia de l'empresari i el treballador s'evita ensopegar amb aquest tipus de situacions, els entrebancs formen part del creixement personal i la perfecció.

En aquest sentit, aconsella deixar de posar una vena als ulls davant un problema i fer-hi front. Posem per cas que un empleat es veu immers en una discussió interna. Pot obviar-ho i intentar sortejar-la sense que l'impliqui més del necessari. No obstant, afrontar-ho i mostrar una actitud reactiva i resolutiva pot ser la clau per aconseguir un ascens desitjat.

Com afrontar el conflicte
L'autor del llibre enumera fins a deu tipus de reaccions negatives davant el conflicte i quina és la via per posar-hi remei.

Una d'elles és quedar-se paralitzat davant una situació de crisi. Un episodi molt habitual i que té fàcil solució si s'analitza el seu perquè i els seus antecedents per tal de donar resposta a l'origen del conflicte.

Davant una falta d'actitud resolutiva, es tendeix a escollir entre allò dolent i allò pitjor. O el que seria el mateix: les dues opcions més fàcils i ràpides. L'error d'aquest cas rau en no mirar més enllà de l'angle de visió de sempre. Cal explorar noves vies, encara requereixi del suport de terceres persones, per així trobar una resposta bona de debò.

La vessant cultural de la negociació laboral 
La dinàmica varia en funció de les tradicions culturals. En el cas llatí, es tendeix a associar la negociació laboral amb la competència, de manera que en el la disputa acaba havent un guanyador i un perdedor.

Generalment es tracta de conflictes on l'empresa es proclama com el principal defensor del factor capital, mentre que la plantilla s'erigeix a favor dels aspectes socials. Al crear-se una relació de competitivitat, sempre es pensarà que un s'ha superposat sobre l'altre, el que ha resultat derrotat.

L'altre exemple que esmenta l'autor del llibre porta el lector al teixit empresarial i social del centre i nord d'Europa. Allà, el mediador que ha de fer front a un conflicte es troba sempre immers en un ecosistema col·laboratiu. La pota que permet crear aquest ambient és l'empresa en sí. Entre la direcció i els treballadors entren els objectius que tenen en comú vers la corporació i això fa que els dos pols canviïn les seves postures per a lluitar i posar-se d'acord per defensar el que, al final, és l'essència del conflicte: la companyia
 

Autor: Manuel Pimentel
Editorial: Plataforma Editorial
Any de publicació: 2013
Tema: Recursos humans
Pàgines: 191
Preu: 19,50€

Més informació
 

 

VIAempresa sorteja cada setmana un llibre entre els seus subscriptors. Entra, participa i emporta't aquest llibre.