Enginy, creativitat, valentia, talent, intel·ligència... Es podria continuar amb la llista, segons els qui tenen a Steve Jobs com un referent a seguir. Però el creador d'Apple ja va fer la seva contribució al món de les empreses tecnològiques, ara cal trobar nous professionals que siguin capaços de seguir les mateixes passes d'aquest geni. El seu primer i únic cap, Nolan Bushnell, explica juntament amb Gene Stone al llibre Encontrar al nuevo Steve Jobs (Ediciones Urano, 2014) quin és el procés per trobar el nou Jobs i com formar una plantilla de la talla d'un gran líder.
1. Trobar i contractar el nou Steve Jobs
Primera fase de les dues que conformen el difícil procés de trobar aquest nou geni empresarial. Els consells que donen Bushnell i Stone són diversos, però tots es basen a generar una imatge positiva de la companyia.
Per començar, cal convertir el lloc de treball lliure en una mena d'anunci publicitari d'aquells que donen la volta món per la seva originalitat. L'exemple que posen és el del nom de la companyia de Jobs, Apple. Es tracta d'un terme senzill, fresc i gens seriós, algunes de les característiques que ajuden a alleugerir la responsabilitat que sí genera el dir que pots acabar treballant en altres companyies amb noms com Hewlett-Packard o Internacional Business Machine.
Seguidament, de l'enorme llista de candidats que poden sortir, i després fer-los passar per la temuda entrevista personal, cal aplicar un filtre de creativitat. Només aquells que siguin capaços d'aportar idees innovadores, però també entusiasme i passió, han de ser els qui se salvin. I tenir en compte els trets personals esmentats inclou deixar de costat els títols, la formació i qualsevol tipus de credencial que, sovint, només serveix per unflar un currículum. El vertader talent no sempre va acompanyat d'una carrera universitària envejable.
Trobar el nou Steve Jobs també exigeix posar l'ull sobre els qui semblen més arrogants, més bojos o els qui, sense saber perquè, apareixen davant del seleccionador sense tenir massa clar com hi ha arribat. Els autors del llibre reconeixen que sona excèntric, però afirmen que és una bona manera de trobar les ments prodigioses que s'amaguen rere les normes de la societat.
Comptar amb una persona detestable, i arrogant, significa que és conscient de què és intel·ligent i té capacitats. Possiblement generarà conflicte, però el director general de la companyia i el seleccionador poden estar tranquils perquè es tracta d'un professional amb prou habilitat per sortir-se'n en els moments més complicats.
Pel que fa a la bogeria, Bushnell i Stone recorden que la línia entre la demència i la creativitat és molt fina. Cal filar prim per no equivocar-se, tot i que també és necessari tenir un ull clínic per detectar quins comportaments excèntrics poden ser positius per a la companyia.
I si costa trobar aquests perfils desitjats, els qui un dia van descobrir a Steve Jobs recomanen anar a Twitter. La xarxa social s'ha convertit en una font de titulars creatius, de petites frases que poden identificar-se amb la visió i missió d'una empresa i que poden ser el senyal de què hi ha un nou talent per explotar.
2. Conservar i nodrir el nou Steve Jobs
Si ja s'ha trobat i fitxat el talent, arriba l'hora de la prova de foc: mimar-lo, cuidar-lo i aconseguir la seva fidelitat. Només hi ha un requisit per aconseguir-ho, i implica donar-li total llibertat.
Les jerarquies no funcionen, posen límits i dificulten la comunicació amb la cúpula directiva, qui acaba tenint la veu cantant. Per això, és aconsellable tenir una estructura horitzontal on, tot i haver-hi càrrecs diferenciats, el grau de participació és homogeni en el disseny de plans estratègics.
Alhora, l'anarquia ha de tenir cabuda en la jornada laboral. L'exemple que esmenta el llibre és el de Google, on els treballadors tenen la llibertat de fer el que els vingui de gust en el 20% de les seves hores de feina. És així com la creativitat flueix.
Les males idees i els fracassos s'han de celebrar. Sense errors no hi ha lliçons, i per aprendre cal fer proves fallides. Els autors van més enllà i recomanen premiar les pífies, ja que són una mostra de la disposició a investigar noves vies per avançar amb els projectes de la companyia i demostren el compromís de la plantilla amb els objectius del negoci.
Autors: Nolan Bushnell i Gene Stone | |
VIAempresasorteja cada setmana un llibre entre els seus subscriptors. Entra, participa i emporta't aquest llibre. |