L'última cosa que es van imaginar els pares de Cristian Quirante, conegut com a Alizzz, és que aquell noi català que va deixar l'enginyeria de telecomunicacions per llançar-se a la disbauxa del món de la música electrònica acabaria sent un dels principals productors de parla hispana que ha ajudat a impulsar la carrera de la catalana Rosalía i fins i tot de C. Tangana, Becky G, Aitana o Amaia. El 2021 va ser el guanyador del Grammy Llatí a Millor Enginyeria de Gravació per a “El Madrileño”, de C. Tangana. Un cas similar el trobem amb Marc Marzenit, CEO d’Aulart i aquest cop lligat a productors internacionals.
"És molt important l'educació musical en la cultura, ja que la música tradicional és obsoleta. És el moment d'apropar-ho als més joves, als estudiants i a la indústria", apunta Marc Marzenit, CEO d'Aulart. L'empresa emergent és una plataforma online d'educació musical que ajuda a convertir-se en un millor artista musical a través de masterclasses de vídeo i bootcamps en directe amb productors, professionals i marques líders de la indústria de la música moderna i electrònica.
Marzenit (Aulart): “La música tradicional és obsoleta. És el moment d'apropar la indústria musical als més joves”
Durant 17 anys, aquest productor musical i DJ internacional ha actuat a diversos països de tot el món i ha viatjat a molts festivals. És un amant de projectes relacionats amb ciència i art, de museus contemporanis i, a més a més, es considera un amant de la formació per vocació. "Els artistes grans no volen ensenyar o formar, ja que tenen una agenda complicada i no disposen de temps o interès. En canvi, amb la startup Aulart, oferim la possibilitat de monetitzar el coneixement. Que vegin l'educació com una forma d'ajudar l'ecosistema musical i guanyar diners", continua Marzenit.
Una startup que compta amb líders del sector mundial com ara Scott Storch, el productor de Beyoncé o el raper Kanye West, que ha guanyat més de 8 premis Grammy. Com a competència a la plataforma liderada per Marzenit hi ha Youtube, però l'emprenedor considera que "no hi ha curació de contingut, a més de vídeos amb informació incorrecta. És important que la formació estigui validada i que hi hagi masterclasses d'emprenedoria del negoci musical", continua. I, la veritat és que no li ha anat gens malament, ja que compta amb 16.000 usuaris registrats de 40 països i la seva facturació va ser de 500.000 dòlars l'any passat. Sobretot dóna les gràcies al Préstec Participatiu Cultura, que van rebre des d’una fase inicial per part del Departament de Cultura a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC).
La seva visió de futur és aconseguir més productors que acompanyin a Eminem o The Weekend i que espera anunciar aviat. De moment compten amb una plantilla de 18 treballadors i amb personal extern ja en son 26.
La digitalització i auge dels espectacles
Un altre perfil molt interessant que té molt a dir al sector cultural d'espectacles és Xavier Granada, CEO de myStage. L'emprenedor català confessa que gràcies a l'impuls de la seva empresa emergent "per fi artistes i programadors poden compartir un gran escenari. Tenen un espai privilegiat per fer realitat el seu somni: fer arribar el teatre, la dansa i el circ a tots els públics”. La plataforma, nascuda durant la pandèmia, busca fer més senzill tot el procés de contractació d'arts escèniques. Un procés que considera que si no està digitalitzat és "molt feixuc". A més, també es vol crear una gran comunitat.
En el sector cultural és molt important la digitalització per fer més senzill tot el procés de contractació d’arts escèniques
Davant d’això, myStage es reivindica com la primera plataforma digital d’Europa que apropa creadors i programadors, creant un mercat digital d’espectacles de teatre, dansa i circ, i agilitzant la gestió i contractació d’espectacles. De moment compten amb 300 usuaris registrats, 100 companyies i 120 espectacles. La iniciativa és privada i ha comptat també amb el Préstec Participatiu Cultura de l’ICEC. I, com a mèrit, van ser finalistes del Premi Lluís Carulla 2020 per a projectes culturals transformadors de la Fundació Carulla.
La visió de futur? De moment compten amb tres treballadors i recentment s'ha incorporat un perfil comercial, juntament amb una gran aposta per la comunicació. Ara estan establint col·laboracions amb projectes europeus, com ara festivals nòrdics o també a Itàlia i la República Txeca.
El consell final
Per a Marzenit, el gran consell que donaria al sector cultural es basa en entendre que la indústria de l'art funciona "de manera menys objectiva", és a dir, que no és matemàtica. "He vist empreses que ofereixen productes que no estan pensats per la indústria, que són molt pragmàtics. Es important entendre-la bé i saber si tens la força per canviar-la”, continua.
Granada, per altra banda, parla d'un sector cultural sòlid amb tradició i molt valor afegit. Però creu que la capacitat de visió àmplia, de "sortir a fora" és imprescindible, juntament amb l'estratègia. De moment, com apunten, “anem pel bon camí”.