Deixem de perdre el temps

Si el capital humà és la base d'un negoci, per què no tenir cura d'ell? Buqueras i Cagigas reflexionen sobre la gestió del temps en el seu últim llibre

Gestionar el temps de manera eficient ajudarà a conciliar millor la vida professional i personal
Gestionar el temps de manera eficient ajudarà a conciliar millor la vida professional i personal
Barcelona
02 de Juny de 2017
Act. 02 de Juny de 2017

“En la nostra jornada laboral subsisteixen dues creences molt arrelades: que estar en el lloc de feina és el mateix que treballar, i que marxar l’últim, o fer-ho després del cap, ha de ser motiu de satisfacció i distinció. Ambdues, però, són errònies, per no dir impròpies del segle XXI”. Aquesta és una de les afirmacions més taxatives que fan IgnacioBuqueras i Jordi Cagigas al llibre Dejemos de perder el tiempo(LID Editorial, 2017), un petit quadern on reflexionen al voltant de la concepció del temps i el treball que té la cultura espanyola.

I és que les empreses nacionals tendeixen a veure el treballador com un esclau. Ha d’estar assegut cada dia a la cadira i complir fins a l’últim minut de l’horari laboral. En cas de no ser així, serà vist amb mals ulls. En un context on la digitalització, la motivació i el treball mitjançant projectes va guanyant lloc, segons el llibre, aquesta creença ha d’anar perdent força. D’entrada, perquè va en detriment de la productivitat dels professionals, però també perquè impossibilita la conciliació.

El fons de la qüestió, però, rau en la idea que els directius tenen de la jornada laboral. Tal com assenyalen Buqueras i Cagigas, les companyies són molt conscients que la seva raó de ser és obtenir un benefici econòmic, però no han assimilat que aquest benefici prové, fonamentalment, del capital humà i que tenir cura d’ell.

Per això consideren que hi ha molta feina a fer en aquesta matèria, ja que atendre el treballador serà beneficiós també per “contribuir positivament a una igualtat efectiva de sexes, a un augment de la natalitat, a una disminució de les separacions matrimonials, a una millor atenció als fills o a una reducció de la sinistralitat laboral i de trànsit”. Si és així, a què esperem per actuar?

Per tal de donar aquesta primera empenta a l’empresari espanyol, els autors enumeren fins a 10 accions útils i necessàries per deixar de perdre el temps:

  1. Liderar des de la confiança i l’entusiasme
  2. Dirigir per objectius
  3. Gestionar l’acompliment
  4. Crear una cultura corporativa de l’ús eficient del temps
  5. Facilitar una estructura adequada dels horaris i l’accés al teletreball
  6. Donar valor al temps de les reunions
  7. Formar els col·laboradors en el bon ús del temps
  8. Adoptar un pla integral de conciliació
  9. Instaurar la figura del responsable en conciliació
  10. Evolucionar al ritme dels treballadors i les empreses

A més d’aquestes i altres reflexions, el llibre ofereix un seguit d’entrevistes amb directius d’empreses com CaixaBank, Freixenet, Esade, Iese o Iberdrola per conèixer el seu punt de vista i comprovar de quina manera les seves organitzacions han començat a fer el pas.