• Afterwork
  • L’effondrement, vuit virtuts i una realitat

L’effondrement, vuit virtuts i una realitat

La sèrie francesa és una finestra a la nostra quotidianitat distòpica

L'Effondrement és una sèrie francesa.
L'Effondrement és una sèrie francesa.
Josep Maria Ganyet | VIA Empresa
Etnògraf digital
Barcelona
06 d'Agost de 2020

La sèrie francesa El Col·lapse (L’effondrement, Filmin) és la sèrie de l’any, de la temporada, de la pandèmia i de la història. Entra directament al número u del podi que fins ara ocupaven Years and Years, Black Mirror i La Dimensió Desconeguda, en la categoria de sèries que quan es van rodar eren de ciència-ficció que amb el temps han esdevingut fulletons costumistes.

 

La sèrie té moltes virtuts. La primera, els pocs episodis i la seva curta durada. Vuit episodis independents de vint minuts cadascun que, no ens enganyem, en època d’empatx de sèries va molt bé per poder-la marcar com a vista, tenir tema de conversa i semblar que estàs al dia (Que no us entabanin! Que n’hi ha molts que diuen estar al dia i no hi estan, que si no no els llegiria ningú, com deia el poeta).

"La francesa El Col·lapse (L’effondrement, Filmin) és la sèrie de l’any, de la temporada, de la pandèmia i de la història"

La segona virtut és que cada episodi està rodat en un pla seqüència amb una sola càmera i sense talls. El resultat és que l’espectador deixa de ser un mer observador de l’acció i passa a ser un testimoni en primera persona dels fets, un actor més. Semblava que estava tot inventat, però no.

 

La tercera és l’habilitat en què els realitzadors han escollit les situacions que cada episodi retrata, en un present on les estructures polítiques, econòmiques i socials s’han esfondrat (d’aquí el nom). En aquest escenari despullat d’estructures externes de suport, els individus es veuen obligades a tirar endavant amb el que tenen i el que saben fer, col·laborant amb d’altres o aprofitant-se’n per garantir la seva supervivència. El fet de ser-hi en primera persona interpel·la directament l’espectador, amb els mals de panxa corresponents homologables als primers episodis de Black Mirror.

Els actors són la quarta virtut de la sèrie. Fugint de les sèries prefabricades d'acord amb dades massives al voltant de cares conegudes de Netflix, els protagonistes de la sèrie són actors amb noms com Lubna Azabal, Philippe Rebbot, Bellamine Abdelmalek i Michaël Abiteboul, desconeguts pel mercat català, personatges anònims, comuns, com vostè i com jo, o com el monitor d’esplai dels seus fills.

La cinquena gran virtut, i creieu-me que ho és, és que la sèrie original sigui en francès. Deixant a banda la meva condició de francòfil i que el francès sigui una llengua molt propera a la nostra (malfieu-vos de les llengües que no tinguin pronoms febles), s’agraeix per un moment desconnectar de la piconadora cultural, mediàtica i empresarial que representa l’anglès. Gaudir d’una sèrie de primera en una llengua no anglesa ja és un gust —penso en Borgen—, fer-ho en una llengua romànica encara més —penso en Gomorra i L’Efondrement. Cultura de proximitat.

I la cultura de proximitat porta negoci de proximitat. La sèrie la va comprar Filmin quan ningú no en parlava ni ningú en podia preveure l’èxit. Filmin és de Barcelona i és l'única plataforma que integra el català amb normalitat a la seva plataforma. La sèrie es pot veure subtitulada al català a Filmin i també està disponible a Filmin.cat, la plataforma de contingut en català de Filmin. Que la puguem veure a Filmin és sens dubte una gran virtut.

La setena gran virtut és que la sèrie és del novembre del 2019. Veient-la ara sembla rodada pensant en el col·lapse que la pandèmia de la Covid-19 ha provocat en la societat a diferents nivells. Els seus directors i guionistes Jérémy Bernard, Guillaume Desjardins i Bastien Ughetto van tenir la visió de pensar en un futur immediat a mesos vista que la Covid-19 ha convertit en un present continu del qual encara no hem sortit.

Totes aquestes virtuts es poden resumir en una: ja l’has vist.

"“L’Effondrement” és només una finestra a la nostra quotidianitat distòpica. Ja l'has vist"

La situació d’embogiment col·lectiu a dins d’un supermercat a l’inici de la pandèmia, les cues a les gasolineres per sortir de la gran ciutat, la desconfiança mútua entre individus amb els mateixos problemes o la diferència entre pobres i rics a l’hora de passar-ho malament ho hem vist i d’alguna manera encara perdura. L’Effondrement és només una finestra a la nostra quotidianitat distòpica. A Filmin hi ha vuit episodis de vint minuts cadascun en HD, quan s’acaben, la sèrie continua a fora en projecció immersiva a 360º i en capítols de 24 hores al dia.

Fitxa

Títol original: L’Effondrement

Any: 2019

Durada: 160 min.

País: França

Direcció:Jérémy Bernard, Guillaume Desjardins, Bastien Ughetto

Guió: Jérémy Bernard, Guillaume Desjardins, Bastien Ughetto

Repartiment: Bellamine Abdelmalek, Lubna Azabal, Lola Burbail, Thibault de Montalembert, Audrey Fleurot, Samir Guesmi, Claire Guillon, Caroline Piette, Philippe Rebbot, Pierre Rousselet, Bastien Ughetto

Produïda per: Canal+