• Afterwork
  • El dibuix, l'arma secreta de les empreses

El dibuix, l'arma secreta de les empreses

Les companyies no l'exploten, però la imatge és una eina de comunicació potent i que també pot aplicar-se a la gestió de la innovació

El dibuix permet millorar la creativitat, la comunicació i la innovació
El dibuix permet millorar la creativitat, la comunicació i la innovació
Aida Corón
15 de Gener de 2016
Act. 24 de Maig de 2017

El dibuix és una arma de difusió massiva amb un enorme potencial i amb capacitat d'impactar creativament i innovadora. Aquesta és la idea principal que se'n desprèn del llibre ¡Dibújalo! (LID Editorial, 2015) de l'artista gràfic Fernando de Pablo i l'experta en definició estratègica Miren Lasa, el que es pot concebre com un manual amb més de 200 imatges i diversos exercicis pràctics i casos reals d'empreses que ja han aplicat el dibuix en àrees com la comunicació, la innovació i la formació. I és que, com bé defensen els autors, "una imatge val més que mil paraules".

La Humanitat sempre ha dibuixat
A la Prehistòria hi havia pintures rupestres, a Egipte hi trobem jeroglífics i, si avancem una mica més en la història, al S. XV ja hi trobem un dels homes que més va fer perquè el dibuix es convertís en una eina de planificació: Leonardo da Vinci.

 




Actualment també utilitzem les imatges per comunicar-nos. És més, ho fem diàriament amb les emoticones de WhatsApp, Facebook Messenger i altres eines de missatgeria instantània. També trobem icones a les botigues, als aparells tecnològics, a la televisió... , afirmen als autors el llibre, el que explica aquest ús dels dibuixos.

El facilitador visual
Aquest perfil professional s'encarrega de traduir gràficament les reunions. "El facilitador registra en un mural, a la vista de tots, les idees clau que s'estan treballant. Explica en imatges els diferents conceptes el que afavoreix la visió global, fomenta el diàleg i facilita el consens", detalla el llibre.

I quins beneficis genera? El llibre n'enumera cinc:

  1. Fomenta la creativitat i la generació d'idees.
  2. Facilita la representació de conceptes
  3. Possibilitar la selecció i validació de reptes
  4. Afavoreix la planificació i visió estratègica
  5. Lean & Agile

Cas pràctic: Mapfre i la Xina
Una de les companyies que ha aplicat el dibuix a la seva estratègia és l'asseguradora Mapfre. La companyia va necessitar ajuda per explicar a l'equip els requeriments i aspectes fonamentals que caldria tenir en compte a l'hora de portar el model de negoci a la Xina i va buscar suport en les imatges.
 

 


Mitjançant aquesta il·lustració, Mapfre va mostrar com seria el servei d'assegurança de cotxe que oferirien al client xinès, adaptat a la seva cultura, els seus hàbits i les seves normes.

 

Autor: Fernando de Pablo i Miren Lasa
Editorial: LID Editorial
Any de publicació: 2015
Tema: Gestió

Més informació 
 

Ets subscriptor de VIA Empresa? Entra, participa en el sorteig que fem cada setmana i emporta't aquest llibre.