El mòbil vol saber què menges

La tecnologia ha entrat al sector de l'alimentació: supermercats, restaurants, delivery i productors volen ser al palmell de la mà del client

La indústria alimentària pot treure molt de suc a la tecnologia mòbil
La indústria alimentària pot treure molt de suc a la tecnologia mòbil
Aiats Agustí
25 de Febrer de 2016
Act. 25 de Febrer de 2016

Grans empreses com Amazon o Apple estan entrant per primer cop al mercat del menjar i si els gegants s'interessen per aquest sector, deu ser per alguna cosa. Els restaurants s'estan bolcant en integrar software per la gestió dels seus negocis i les empreses de repartiment de menjar a domicili apareixen com bolets. Concretament, a l'Estat espanyol hi ha 2,5 milions d'usuaris que ja estan connectats a alguna app o plataforma de servei a domicili.

En aquest context, l'oferta d'aplicacions relacionades amb el menjar, restaurants, delivery o recomanacions de locals no para de créixer i, fins i tot, els supermercats llancen aplicacions. El menjar vol ser al mòbil i així ho han confirmat els players del sector durant el 4YFN.
 

 



Dur el vi als 'millennials'
Theis Søndergaard, co-fundador de Vivino, posa la seva aplicació com a exemple d'innovació dins de la indústria de l'alimentació mitjançant la tecnologia. Segons diu l'emprenedor, el sector del vi és molt atractiu per a la gent jove: "Els millennials van consumir l'any passat el 40% del vi begut als Estats Units", aquest fet remarca que la tecnologia obre una porta a un gran mercat. No obstant això, Søndergaard afegeix que "el vi és el motiu pel qual molts babyboomers han accedit al telèfon mòbil, per trobar bon vi, perquè li recomanin coses".

La majoria de la gent és fidel a la cervesa que pren, però això no passa amb el vi: "Jo no recordo l'últim vi que vaig prendre si no en consulto el nom". Amb això, Søndergaard vol dir que el desconeixement del sector fa que estigui tancat i, per tant, hi ha una gran oportunitat de portar-lo al gran públic: "A tots ens agradaria saber més sobre vi".

"El de l'alimentació és un mercat d'experiències", diu Søndergaard, "ho veiem amb el vi, no és un tema de quin gust té sinó de l'storytelling, hi ha una gran oportunitat en la tecnologia per dur aquesta informació al consumidor". Dur la història del producte al plat és una de les grans oportunitats que té el sector amb la tecnologia.

"En aquest sentit, la tecnologia pot ser alienant: "Per què fas una foto del teu plat en comptes d'estar aquí parlant amb mi?", però si es fa bé es pot dur l'experiència molt més enllà" detalla el cofundador de Vivino.

L'aplicació del súper et vol conèixer
Clément Marty, portaveu de Carrefour coincideix amb aquesta visió d'oferir informació al client sobre els productes que adquireix o pot adquirir: "Veiem molt de futur en la convergència entre el mòbil i el menjar: podem donar un cop de mà al client abans que vingui a visitar-nos". Per a Carrefour, i moltes altres cadenes de supermercat, el mòbil és "el mitjà de comunicació entre el consumidor i l'empresa".

Les dades són l'altre gran camp de batalla per la indústria alimentària. Cadenes de distribució intenten integrar el Big Data al seu negoci perquè "ens pot ajudar a analitzar què convé més al client", apunta Marty, així com "millorar la seva experiència d'usuari".

Tecnologia al servei del menjar
Sobre com la tecnologia canviarà la indústria de l'alimentació, el portaveu de Carrefour explica que el mòbil "està tenint una incidència molt gran i canviant l'e-commerce –el telèfon està posant en contacte el consumidor directament amb el productor i això podria acabar amb Carrefour" bromeja. Marty afirma que "la gent vol saber què menja" i, així, "el mòbil dóna una oportunitat de saber i accedir a informació, i això és bo per la indústria com un tot".

Søndergaard apunta que "el mòbil el fem servir més a casa que a fora, està sempre a mà", per tant, la personalització és també una gran oportunitat. "No es tracta solament de donar connexió amb una xarxa molt gran de gent, sinó de fer servir la informació que rebem per recomanar coses molt personalitzades a l'usuari". Per arribar a fer això, però, s'ha de treballar de valent: "Ara mateix ens estem ofegant en una gran quantitat de dades que s'han de gestionar".

Xifres, delivery i futur
Cada any s'inverteixen 10.000 milions d'euros en food tech a escala mundial i el sector està creixent, moltes empreses estan aposant en aquesta oportunitat. Florian Mesny, consultor d'empreses food tech ho té clar: "El delivery és una tendència amb potència i no crec que InternetRocket hagi fet una bona operació venent La Nevera Roja".

Des de Vivino apunten que "és molt difícil integrar foodtech i delivery,la revolució vindrà quan puguem fer desaparèixer el paio que va sobre la moto". Per aquest motiu Søndergaard creu que "el Googlecar o els cotxes sense conductor d'Uber i els drones són el futur del delivery".