El perfil d'un 'business angel'

Xavier Verdaguer, Carlos Blanco i Luis Martín Cabiedes ens descobreixen aquesta figura d'inversors amb esperit emprenedor

Business angels
Business angels
Pau Garcia Fuster
12 de Novembre de 2013
Act. 12 de Novembre de 2013

Per Luís Martín Cabiedes (@luismcabiedes), soci de Cabiedes & Partners SCR, un business angel té tres característiques: "inverteix els seus diners, ho fa en etapes inicials, i aporta alguna cosa més que diners". Es tracta d'un perfil d'inversor característic, ja que habitualment és "una persona que ha tingut èxit previ en el sector de la inversió com a emprenedor, i decideix reinvertir una part dels diners en el propi ecosistema", segons defineix Carlos Blanco (@carlosblanco), fundador d'Akamon.

"Tens èxit financer als teus negocis (per venda o per beneficis), i detectes oportunitats de negoci. No vaig decidir ser business angel, coneixia persones que tenien projectes i hi vaig voler invertir. La majoria hem començat així", explica Blanco.

Xavier Verdaguer (@xavierverdaguer), fundador d'Innovalley, coincideix en aquests inicis: "després de tenir èxit et trobes amb nous emprenedors que et demanen consell i t'expliquen idees. T'hi llances perquè trobes oportunitats d'inversió i per un sentiment d'aportar a la societat el que has après i les ganes d'implicar-te en nous projectes".

Alguna cosa més que diners
Aquesta experiència prèvia des de l'altre cantó, el de l'emprenedor, és el que "diferencia el business angel de l'inversor privat a l'ús", segons Blanco. Una experiència que permet aportar "alguna cosa més que diners", explica Xavier Verdaguer. "A més dels diners, ofereixes a l'emprenedor una espècie de mentoratge", assegura.

Blanco afegeix que el business angel també aporta a l'emprenedor "una bona xarxa de contactes per arribar més fàcilment a companyies de capital risc i inversors privats més potents de cara a rondes de finançament futures".

Per Cabiedes, "pots ajudar en coses en què l'emprenedor no ha passat abans: discussions entre socis, temes de consell o de prudència empresarial". Això sí, "sense intervenir en excés, perquè ha de poder ser un gran projecte sense tu".

Diners i experiència, requisits imprescindibles
"El primer que ha de tenir un business angel són diners, perquè si no, ets un assessor o un mentor", explica Cabiedes; que deixa clar que "això és un negoci per gent amb diners. Si no tens un patrimoni personal d'entre 5 o 10 milions, millor no t'hi dediquis". També ha de tenir experiència com a inversor perquè "podrà entendre millor les fases d'una start-up". En aquest sentit, Cabiedes recomana que "els emprenedors també han d'estudiar bé els seus inversors".

Per Xavier Verdaguer, un bon business angel "ha d'entendre la problemàtica de la gent que està ajudant, i per això necessita experiència i coneixement del sector on està invertint. L'òptim és el que inverteix en una start-up d'un sector on ell ha tingut èxit".

Hi està d'acord Carlos Blanco, qui afegeix, però, que "tot i que et sents més còmode en sectors que coneixes, com que al final busques diversificar, també està bé conèixer altres mons de tant en tant".

Diversificar la inversió
Precisament diversificar és un dels temes clau que assenyala Carlos Blanco. "Has de tenir capacitat per invertir en un mínim de 8-10 projectes, i no invertir-hi el 100% del teu patrimoni, com a màxim un 30% dels teus recursos".

Cabiedes va en la mateixa línia i afirma que "s'ha de ser prudent. Això és inversió d'alt risc i no es pot invertir més d'un 20% del patrimoni". Afegeix que "si tens 100 per invertir, 50 te'ls guardes. No pots invertir en cinc o sis i que després no tinguis per quan trobes el projecte bo de debò. La resta els has de repartir almenys en 10 projectes perquè surten malament del 80 al 90% de les inversions, i si en fas una, dues o tres perdràs tots els diners".

L'inversor no ha de fer d'empresari
En un context de risc i incertesa els errors es paguen cars. Verdaguer explica que un dels més habituals és "invertir més en les idees que en els equips, quan ha de ser al revés". Al seu entendre, "hi ha d'haver un feeling emocional important amb la gent i l'equip que està iniciant un nou projecte".

Per Carlos Blanco, alguns dels errors que es poden cometre des de la posició de business angel són "invertir en projectes d'equips molt similars, o no detectar a temps els projectes que són més d'autoocupació que no pas escalables".

"Si no tens una estratègia clara d'inversió, és llençar els diners. Primer decideix quants diners et jugaràs, durant quants anys i en quins sectors", afirma amb rotunditat Luis Martín Cabiedes. Explica que en el moment que decideixes dedicar-t'hi, "és important no deixar-se seduir per la primera oportunitat que et passa per davant". Per Cabiedes, "els primers sis mesos has de veure com va el negoci i no invertir enlloc. És un error invertir massa d'hora".

Finalment, Cabiedes adverteix que un bon business angel "no ha d'intentar ser l'empresari. Has de tenir clar que ets l'inversor. Si vols ser empresari, munta una empresa". I és que, segons conclou, "hi ha molts projectes que els inversors han arruïnat pel seu intervencionisme. Tu ets allà per donar suport, no per fer el projecte".