Equivocar-se és humà i, de fet, la millor escola per millorar dia a dia. Malgrat tot, som reticents a cometre errors. Per això, Carlos Blanco ha elaborat un llibre que pot convertir-se en el manual bàsic dels emprenedors per saber tot allò que no hem de fer a l'hora de muntar una empresa.
Los principales errores de los emprendedores (Gestión 2000, 2013) recull tota l'experiència d'aquest emprenedor i business angel, juntament amb la d'altres gurus de l'àmbit com el fundador de idealista.com, Jesús Encinar, o la fundadora de Bubok, María Herrera. Tota una lliçó d'emprenedoria pels futurs empresaris.
Buscar els socis ideals
Hi ha una màxima molt clara: els socis han de complementar el soci líder. D'aquí s'extreu que, per una banda, hi ha d'haver una persona que concentri més del 50% de la propietat de l'empresa perquè dirigeixi l'estratègia. Per l'altra, si estem parlant de persones amb el mateix rol de soci, la dedicació de tots i cadascun d'ells ha de ser a full-time, no pot tenir cap altra feina paral·lela perquè fa perdre força al projecte.
Mirar-se al mirall per emprendre
Cal saber en què som bons i en què som dolents. Si tirem endavant una bona idea, però no sabem quines són les nostres limitacions i com podem treure el màxim partit a les nostres habilitats, tota la feina feta serà temps perdut. A més, només així serem capaços d'identificar les mancances que tindrà la futura start-up per trobar una persona adequada que cobreixi aquest buit de coneixement.
La fórmula de l'èxit
Èxit negoci = lideratge x talent x equip x execució x bon sector de negoci.
Carlos Blanco emfatitza que cal multiplicar, no sumar, ja que si una de les variables és zero, llavors res funcionarà. Per tant, cal tenir persones amb empenta per liderar, amb les habilitats adients i amb capacitat de sumar el seu potencial al de tot el conjunt. Tot això, posat en pràctica amb un bon pla de negoci i amb un àmbit ben delimitat.
Destinar massa recursos al producte
El màrqueting i les vendes són els grans oblidats a l'hora de fer el pla de finançament. En la majoria dels casos, els esforços es centren en la inversió del producte i altres operacions relacionades, sense pensar que un cop la idea és tangible, cal posar diners en un seguit d'actuacions que ens permetran vendre'l. Aquesta part comercial serà el que el farà un èxit o un fracàs.
La pàgina ha de ser simple i còmoda
Que la intuïció i la usabilitat siguin els criteris principals a l'hora de crear el web d'un negocionline sembla prou clar. No obstant, és un dels errors més habituals entre els emprenedors que es deixen portar pels dissenyadors i informàtics que prioritzen la creativitat. El més factible és mesurar en temps real el comportament dels usuaris canviant detalls com l'accés a un producte o els colors.
Donar un nom a la companyia
Sembla senzill, però trobar la paraula que defineix un negoci no ho és. D'entrada, cal saber que els noms que comencen per A estan al capdavant de les llistes de contactes, que els curts són més fàcils de recordar i que els globals, que serveixen per qualsevol mercat, són factibles de cara a l'expansió. Les recomanacions del llibre són ser originals, diferenciadors i generar emoció.
VIAempresa sorteja un llibre d'empresa entre els seus subscriptors. Aquesta setmana, el guanyador és Raimon Gimeno, quie s'emporta Los principales errores de los emprendedores (Gestión 2000, 2013) de Carlos Blanco.