15
d'Abril
de
2017
El cinema està d'enhorabona. No, no ha aconseguit la tan reivindicada rebaixa del 21 al 10% d'IVA, com sí que han obtingut els espectacles en viu, però l'activitat al sector comença a bullir de nou després de veure com el nombre de pel·lícules exhibides i d'espectadors a les sales ha anat en augment. Així ho constata l'informe L'exhibició de cinema a Catalunya (2014-2015) elaborat per l'Observatori de la Producció Audiovisual de la UPF, el qual també destaca la participació dels films catalans en aquesta revifalla.
Tal com detalla l'estudi, el 2015 van passar-se 1.214 films a les sales de Catalunya. Una dada que no només suma el seu tercer any consecutiu a l'alça després d'un llarg període de variabilitat (el 2010 va ser el punt més baix, amb 838 cintes), sinó que també es posiciona com la més alta en el que portem de segle. A més, els títols d'estrena van protagonitzar una crescuda durant el 2015, i es van situar en 545, la xifra més alta des del 2007.
Pel que fa a les pel·lícules d'estrena catalanes, l'any 2015 va haver-hi un augment important: van suposar el 15% del total de títols estrenats amb 80, vuit més que el 2014. En el global de produccions exhibides, el nombre de films catalans va créixer durant els anys 2014 i 2015 i van suposar el 13% i l'11%, respectivament.
Recuperant espectadors i recaptació
Catalunya destaca per tenir uns índexs d'assistència al cinema i d'entrades venudes superior a la d'altres països de la Unió Europea. Tot i això, els espectadors catalans no escullen pel·lícules de producció nacional, un tret que fa diferenciar aquesta regió respecte d'altres Estats.
Fins a l'any 2013, el nombre d'espectadors a Catalunya havia anat disminuint, però el 2014 va trencar-se aquesta tendència a la baixa. Malgrat que l'afluència augmentés, això no va anar de la mà d'una recaptació. Una millora que sí que es va notar durant el 2015, quan els ingressos van assolir els 121 milions d'euros, un 10% per sobre de l'any anterior.
Pel que fa a les produccions catalanes, el 2014 va ser un any negatiu, tant pel que fa a la recaptació com als espectadors, però el 2015 va haver-hi un augment en ambdós paràmetres, que es van situar en els 1.445.767 espectadors i 9 milions d'euros de recaptació. A més, les tres pel·lícules catalanes més vistes es van endur el 50% de la recaptació de tots els films del país.
El català, una llengua minoritària
La distància entre el català i el castellà en l'exhibició cinematogràfica va seguir sent molt notable, tant des del punt de vista de la llengua original com del doblatge o la subtitulació. Entorn del 70% dels espectadors van veure films doblats al castellà; en canvi, només un 2% va assistir al cinema per veure pel·lícules en català. Els percentatges d'espectadors de cinema en llengua original catalana també van ser mínims en ambdós anys, de menys d'un 1%.
El 2015 va marcar un canvi de tendència i, per primer cop, els films europeus van arribar a superar els nord-americans, tot i que per una sola cinta (424 a 423). Tanmateix, els films dels EUA concentren el 62% dels espectadors i de la recaptació: nou de les deu pel·lícules més vistes del 2015 van ser nord-americanes.
Tal com detalla l'estudi, el 2015 van passar-se 1.214 films a les sales de Catalunya. Una dada que no només suma el seu tercer any consecutiu a l'alça després d'un llarg període de variabilitat (el 2010 va ser el punt més baix, amb 838 cintes), sinó que també es posiciona com la més alta en el que portem de segle. A més, els títols d'estrena van protagonitzar una crescuda durant el 2015, i es van situar en 545, la xifra més alta des del 2007.
Evolució del nombre de films exhibits i estrenats a Catalunya (1997-2015) |
Font: Institut Català d'Empreses Culturals (ICEC) |
Pel que fa a les pel·lícules d'estrena catalanes, l'any 2015 va haver-hi un augment important: van suposar el 15% del total de títols estrenats amb 80, vuit més que el 2014. En el global de produccions exhibides, el nombre de films catalans va créixer durant els anys 2014 i 2015 i van suposar el 13% i l'11%, respectivament.
Recuperant espectadors i recaptació
Catalunya destaca per tenir uns índexs d'assistència al cinema i d'entrades venudes superior a la d'altres països de la Unió Europea. Tot i això, els espectadors catalans no escullen pel·lícules de producció nacional, un tret que fa diferenciar aquesta regió respecte d'altres Estats.
Evolució del nombre d'espectadors a les sales de Catalunya, en milions (2000-2015) |
Font: Institut Català d'Empreses Culturals (ICEC) |
Fins a l'any 2013, el nombre d'espectadors a Catalunya havia anat disminuint, però el 2014 va trencar-se aquesta tendència a la baixa. Malgrat que l'afluència augmentés, això no va anar de la mà d'una recaptació. Una millora que sí que es va notar durant el 2015, quan els ingressos van assolir els 121 milions d'euros, un 10% per sobre de l'any anterior.
Pel que fa a les produccions catalanes, el 2014 va ser un any negatiu, tant pel que fa a la recaptació com als espectadors, però el 2015 va haver-hi un augment en ambdós paràmetres, que es van situar en els 1.445.767 espectadors i 9 milions d'euros de recaptació. A més, les tres pel·lícules catalanes més vistes es van endur el 50% de la recaptació de tots els films del país.
El català, una llengua minoritària
La distància entre el català i el castellà en l'exhibició cinematogràfica va seguir sent molt notable, tant des del punt de vista de la llengua original com del doblatge o la subtitulació. Entorn del 70% dels espectadors van veure films doblats al castellà; en canvi, només un 2% va assistir al cinema per veure pel·lícules en català. Els percentatges d'espectadors de cinema en llengua original catalana també van ser mínims en ambdós anys, de menys d'un 1%.
Evolució del nombre de títols exhibits i estrenats a Catalunya segons la nacionalitat de la productora principal (2009-2015) |
Font: Institut Català d'Empreses Culturals (ICEC) |
El 2015 va marcar un canvi de tendència i, per primer cop, els films europeus van arribar a superar els nord-americans, tot i que per una sola cinta (424 a 423). Tanmateix, els films dels EUA concentren el 62% dels espectadors i de la recaptació: nou de les deu pel·lícules més vistes del 2015 van ser nord-americanes.