Sortir o no sortir per Cap d'Any? Aquesta és la qüestió hamletiana de molts catalans poques hores abans de celebrar l'entrada de l'any nou. El secretari general de la federació catalana d'associacions d'activitats de restauració i musicals (Fecasarm), Joaquim Boadas, té molt clar que "és la nit més important de l'any". I cau en diumenge. Això sí, amb la gràcia d'un dilluns festiu. Hi ha opcions per a tots els públics: discoteques, bars musicals o afters. VIA Empresa s'ha posat en contacte amb els organitzadors de l'última festa de 2017 i les primeres de 2018. Què és millor comprar entrada anticipada o esperar-se a taquilla? Al gust del lliure consumidor però el temps és com la festa: passa volant.
La patronal de la festa
"La patronal no es posa en la tasca comercial, cada local busca el seu públic i té la seva estratègia", assegura Boadas. El seu pronòstic és que aquest any sortirà més gent que l'anterior perquè el dia 31 no cau en dissabte sinó en diumenge. Es preveu que la facturació creixi un 10% respecte el 2016. Tot i que alerta que "aniria millor que fos dilluns o dimarts", augura que hi haurà doble facturació perquè se sortirà sobretot divendres i diumenge. No és habitual però el dissabte sembla que serà per descansar.
Boadas: "Els empresaris es poden permetre el luxe de mantenir o abaixar una mica els preus"
Des del passat mes de juliol, les discoteques i les sales de festa ja no facturen al 21% d'IVA sinó al 10% i això permet ajustar els preus. Els gintonics costen el mateix al capvespre que a la matinada. "Els empresaris es poden permetre el luxe de mantenir o abaixar una mica els preus i augmentar els seus marges", explica.
Fecasarm abarca tots els públics i tot el ventall d'opcions: des de l'afterwork fins a restaurants, bars musicals, discoteques o afters. Alhora, la patronal de la festa detalla que el ritme de venda d'entrades anticipades "està funcionant bé", tot i la cultura d'esperar-se a última hora. El post-sopar i la festa en són el millor exemple. Qui no podrà gaudir de la festa de Cap d'Any és el gremi de sales de festa i discoteques de Girona que s'ha donat de baixa.
Els preliminars
Un any més, la festa oficial de Barcelona per donar la benvinguda a l'any nou es farà a l'avinguda Maria Cristina. L'espectacle de llum, aigua, pirotècnia i coreografia serà a la Font Màgica de Montjuïc sota la direcció de l'artista Miquel Setó. La directora de festes de l'Institut Municipal de Cultura, Marta Almirall, ha explicat que "la font és un element d’enginyeria dels més bonics de Barcelona, d’un gran valor i amb un potencial enorme".
A les 21:30, la gent ja pot començar a arribar però el plat fort té lloc de les 23:30 hores fins a les 00:10 hores. El temps just per a fer les 12 campanades amb una escenografia de 12 grans gotims de raïm i adornat amb música d'artistes com el recent desaparegut Carles Santos. "El raïm és una tradició nostra però ve molta gent de fora a passar el Cap d'Any a Maria Cristina que no tenen aquesta tradició", ha afegit. Un espectacle de 360 graus que compta amb la presència d'aproximadament 100.000 persones.
Quan la Font Màgica de Montjuïc ja ha donat la benvinguda a l'any nou i el castell de focs ha fet la resta, és l'hora de tornar a casa o sortir de festa.
Una festa emblemàtica
Des de fa 29 anys, el Poble Espanyol acull una de les festes més emblemàtiques de Barcelona. Són molts els joves que hi han passat almenys un Cap d'Any amb raïm, cotilló, copes i música dels anys 80 i 90. La cap del departament de projectes estratègics i responsable de la festa, Marta Torres, ha recordat que "al començament ho gestionava un promotor, però des del 2014 el Poble Espanyol va agafar les regnes del projecte perquè té la capacitat per fer-ho".
El públic és principalment jove i estudiantil. Dels 18 als 25 anys. Ara bé, Torres també es mostra plenament interessada a acollir el públic turista perquè "venen una mica abans i marxen també una mica abans, el que permet estalviar-se cues a l'entrada i a les barres". Les xifres demostren que ho estan aconseguint: un 30% dels assistents són turistes. Principalment, francesos, italians, anglesos i, cada vegada més, holandesos. Alhora, l'arribada de turistes empeny progressivament la mitjana d'edat per sobre dels 30 anys.
Un 30% dels assistents a la festa del Poble Espanyol són turistes i el 99% de les entrades que es venen són anticipades
L'entrada anticipada costa 35 euros mentre que pels que s'esperen a última hora el preu puja fins a 50 euros a taquilla. Torres detalla que "el 99% de les entrades que es venen són anticipades". L'any passat només es van vendre entre 100 i 200 entrades a taquilla mentre que durant els dos anys anteriors directament no se'n venien. L'estratègia del Poble Espanyol per fer promoció de la festa passa per un bon posicionament SEO, web pròpia i adwords, així com també campanya de promoció amb pòsters, premsa i Universitats. Abans es venien moltes entrades gràcies als promotors però ara hi ha hagut "un canvi radical" i es compra sobretot online.
L'aforament és de 8.500 persones i es venen un total de 8.000 entrades. La diferència la fan 250 persones de personal i 250 més de marge de seguretat per evitar qualsevol tipus d'incidència. Segons Torres, "és una festa molt consolidada".
Una festa solidària
El Senyor Lobo va néixer fa 12 anys amb el desig d'un petit grup d'amics que volien celebrar el Cap d'Any d'una manera diferent. "Al començament es feia en petit comitè però se'n va anar de les mans i es va professionalitzar", recorda Laura Llopis, una de les organitzadores. Actualment, és una de les festes privades de referència. Així ho demostren una ferma aposta per la beguda de marca, paritat entre nois i noies per evitar "la discriminació" o "pagar l'entrada amb la presència", edat mínima de 21 anys, jocs, regals i, fins i tot, esmorzar. "No és una discoteca empresarial pura i dura i vam decidir fer les coses diferents", reivindica.
Potser per això la gran majoria dels assistents són repetidors. De fet, el seu públic és post-universitari i té una mitjana d'edat de 25 anys. La limitació d'edat respon a la voluntat que vingui "gent més adulta que busca un ambient sa on ballar i passar-s'ho bé amb els amics en comptes de només beure i desmadrar-se". El preu comença amb 29 euros pels més ràpids, puja fins als 35 euros i tanca a 39 euros pels últims. Llopis explica que només fan venda anticipada perquè volen que sigui "més directe i personal". Tant és així que fins i tot demanen un petit escrit dels assistents i del seu grup. La fórmula funciona: "Sempre esgotem totes les entrades i no n'hem hagut de posar mai a taquilla".
El tàndem d'organitzadors (Laura Llopis i Albert Riera) fa gala de la partitat que predica, treballen junts a l'agència de comunicació Reactiva i un dels trets més diferencials de la festa és la seva col·laboració amb l'associació Amics de la gent grana través de donacions, campanyes socials i publicitat durant la celebració de Cap d'Any. "Els assistents poden donar un euro amb la seva entrada i per cada euro que ells posen, nosaltres en posem dos més", detalla. Així de fàcil. L'any passat es van recaptar més de 2.000 euros entre venda d'entrades i guardioles.
Allargar la festa (amb seguretat)
En dates tan festives com la de Cap d'Any són freqüents els càntics per allargar la nit al màxim. Des de desembre de 2011, el departament d'Interior llavors encapçalat per Felip Puig va aconseguir unificar les ampliacions horàries d'arreu de Catalunya amb una actualització automàtica en funció del local i de la seva activitat. Així ha quedat la festa per Cap d'Any: 90 minuts més per discoteques i 60 minuts més per bars musicals i restaurants.
Més concretament, un dels temes que sovint més preocupa és la seguretat i el control en pavellons i poliesportius per evitar que es repeteixi una nit dramàtica com la del Madrid Arena. "Som els primers interessats que es controlin aquest tipus d'activitat i que no es produeixi competència deslleial", assegura Boadas. Segons Fecasarm, sembla que s'han intensificat els controls i que difícilment hi haurà una activitat recreativa per Cap d'Any que no compti amb tots els permisos i requisits de seguretat i salubritat.
A tall de recordatori, Boadas fa una crida a la responsabilitat tant d'empresaris com usuaris i Administracions: "Ha d'imperar la seguretat, el respecte als veïns i la salut de les persones. Hem d'anar conjuntament per evitar qualsevol tipus d'incidència", conclou.