• Afterwork
  • Food Truck, la tendència sobre rodes

Food Truck, la tendència sobre rodes

Han arribat de Nova York i ja són una presència habitual a fires i festivals del nostre país, on menjar gurmet a bon preu i a peu de carrer forma part del circuit gastronòmic urbà

Visitants del Rec Street Food al Rec.011
Visitants del Rec Street Food al Rec.011
Mª José Morcillo
05 de Juny de 2015

No hi ha pràcticament cap setmana en la qual els food trucks no siguin presents en l'oferta cultural, musical o festiva d'alguna ciutat. La seva presència s'ha popularitzat els darrers anys fins a convertir-se en un reclam per a festivals, fires i mercats. És una mostra clara de com l'street food ha guanyat adeptes ràpidament al nostre país.

El menjar a peu de carrer sempre hi ha existit, però ara s'ha refinat, ha incrementat l'oferta i ofereix una experiènciagastronòmica que va més enllà del concepte de fast food tradicional. Una experiència que, amb la vista posada en referents com Nova York, San Francisco i altres capitals europees, aposta en la majoria de casos per una recepta d'èxit ben senzilla: plats més o menys senzills d'elaborar, amb productes de proximitat i una bona relació qualitat-preu

L'èxit del Van Van Market o l'Eat Street, dedicats exclusivament al menjar al carrer, demostren que aquesta tendència no és una moda passatgera i que ha vingut per quedar-s'hi. Per això no és estrany que esdeveniments com el Rec.011, amb una decidida aposta pel menjar al carrer, li dediqui aquests dies una atenció especial. Els nous models culinaris del S XXI, l'street food i els food trucks han estat tema de debat d'una taularodona, moderada per la periodista especialitzada en tendències MariaAlmenar, que ha reunit representants de la gastronomia del nostre país.

El menjar al carrer a l'espai públic, un tema de debat
Koldo Royo fa dos anys va decidir deixar el seu restaurant a Mallorca, guardonat amb una estrella Michelin, i apostar per vendre hot dogs en el seu camió batejat com a Perritocallejero. Un camí que després han seguit altres xefs reconeguts de casa nostra, també amb estrella Michelin, com Carles Abellán o Paco Pérez.

Per Royo, pioner d'aquesta tendència al nostre país, el gran avantatge del food truckés justament la seva mobilitat i la seva presència, sosté, és incompatible allà on hi hagi negocis d'hostaleria tradicionals. "No té sentit posar food trucks on hi ha restaurants, s'han de buscar llocs deshabitats", afirma. DavidAndrés, cap de cuina de l'Àbac i xef del restaurant Somiatruites, creu que hi ha espai per tots i la prioritat màxima ha de ser oferir bon menjar, surti d'una cuina tradicional o sobre rodes.

Un fenomen en alça frenat per la legislació
De moment, a Espanya la legislació és força restrictiva i només es permet la venda de menjar al carrer en situacions puntuals, com fires o esdeveniments festius. Un fet que associacions vinculades a aquest moviment, creuen que s'ha de canviar per regular aquest negoci a l'espai públic. Més enllà d'aquestes reivindicacions, Royo creu que les food trucks han de buscar nous llocs on vendre la seva oferta gastronòmica: "S'ha d'anar on hi ha la gent. Hi ha llocs on hi ha negoci, però potser no és tan maco ser-hi, per exemple a la sortida d'un camp de futbol o d'una fàbrica. Ens hem de llepar les ferides i buscar nínxols de negoci".

El nostre país té moltes raons sociològiques perquè l'eat street triomfi. "Tenim una gastronomia excel·lent, el millor clima i ens encanta estar al carrer", apunta l'editora de la revista culinària Plateselector, AlbaYáñez. Un bon brou de cultiu al qual s'han afegit altres ingredients econòmics com la crisi. Segons AdaParellada, xef del restaurant Semproniana, "arran de la crisi, moltes persones no poden anar als restaurants, però la gent vol pagar per menjar i el food truck dóna honestedat i transparència: ho veus tot i pagues i menges per allò que veus".

Reina Croqueta, croquetes artesanes sobre rodes
A Catalunya, cada vegada són més els que decideixen apostar per aquestes cuines sobre rodes. Molts emprenedors han vist en el menjar al carrer una oportunitat de negoci amb bones perspectives de creixement. Reina Croqueta n'és un exemple. Darrere d'aquesta empresa, hi ha la idea de dos germans, l'Arnau i el Roger Barba, que després de muntar un obrador de croquetes a Santa Perpètua de Mogoda van apostar pel menjar al carrer com a nova via de negoci.

Així va néixer el seu food truck, un vagó de tren vintage on les croquetes són les protagonistes absolutes. "El food truck és una manera d'arribar al públic i et permet veure com el client accepta el producte", afirma l'Arnau. Pel propietari de Reina Croqueta, que ve del món de l'hostaleria, l'obrador té un paper clau: "És l'origen i on posem l'esforç, al food truck és on es veuen els resultats".

Fa un any que Reina Croqueta roda per diferents festivals i fires, com el Van Van Market, el Primavera Sound o més recentment el Rec.011, oferint una carta diversa de croquetes casolanes fetes amb ingredients de proximitat i de temporada. N'han tingut fins a 25 varietats diferents, però ara n'ofereixen una quinzena entre les quals destaquen la de ceps i foie, la tradicional d'escudella o la de gambes amb porro fresc. Petites delicatessen que es fregeixen al moment i es venen un preu a l'abast de totes les butxaques.