El model de franquícia desperta cada cop més interès com a fórmula de negoci provada, rendible i segura. Tant és així que el 10% de les vendes al detall del país es fan a través de negocis integrats en les més de mil cadenes que utilitzen aquest sistema d’associació comercial.
El llibre Otras claves para franquiciar (LID Editorial, 2017) de Mariano Alonso és un manual que permet reflexionar sobre aquest paradigma i evidencia l’extensa experiència que hi ha darrere cadascuna de les estratègies que es poden trobar al mercat. Alonso, autor del primer llibre 50 claves para franquiciar, compta amb 25 anys d’experiència professional en el món de les franquícies.
El llibre reuneix una cinquantena de consells pràctics que serveixen de guia en el procés d’expansió, organització i gestió d’una nova franquícia. Unes lliçons com les que destaquem.
Molta paciència i poca improvisació
L’expansió no es fa en un dia ni en una setmana, és un projecte a llarg termini. L’autor recomana començar amb pocs franquiciats per controlar millor les variables del creixement i seguir la planificació que cal prèviament. Mitjançant una anàlisi exhaustiva dels avenços, es pot anar pautant els següents passos per evitar un desgavell.
Delimitar l’àrea exclusiva d’operacions és també bàsic. Cal tenir en compte la presència de clients potencials, els hàbits de consum, les peculiaritats de la població o l’entorn de competència, entre altres.
Tingues el millor equip
Una bona opció és constituir una gestora que organitzi una entitat mercantil que s’encarregui de la concessió de les franquícies i desenvolupi les funcions franquiciadores.
També és recomanable assignar personal qualificat, entre ells, un director de franquícia. Sempre serà necessari tenir un interlocutor vàlid i permanent que s’encarregui de tot el que tu no puguis tirar endavant.
Busca el millor finançament
Els bancs són sempre la primera opció, especialment els que tenen plans específics per a l’expansió mitjançant franquícies. No obstant això, hi ha altres vies com les rondes d’inversió o les subvencions.
Gestiona el dia a dia
Si depens de tercers pel que fa a la producció, comercialització o venda, concreta les condicions dels proveïdors per evitar problemes. A més a més, és aconsellable fixar uns preus competitius i adequats al mercat. Segueix la regla del millor i al menor preu.
Gaudeix de l’experiència
Darrer consell i potser el més important. Alonso afirma que quan una companyia té la franquícia com la millor opció, això vol dir que està plenament sana i és rendible i competitiva. Per tant, a més de posar-hi molts esforços perquè surti bé, s’ha de gaudir de la nova aventura i encarar-ho amb positivisme.