Era un secret a veus. Friends sortirà del catàleg de Netflix el 2020 després que Warner Media, propietària dels drets de la sèrie, hagi arribat a un acord per tenir els seus continguts en exclusiva en la nova plataforma HBO Max. La decisió arriba poques setmanes després que les històries de Ross, Rachel i companyia s'incorporessin a l'oferta d'HBO i Prime Vídeo i només set mesos després que Netflix pagués 100 milions de dòlars per garantir-se tenir un any més la comèdia, quan fins llavors només en pagava 30. El cas és que Netflix ja sabia que la multimilionària inversió només li serviria per a 12 mesos en els quals ni tan sols mantindria l'exclusivitat. Llavors, per què pagar una suma tan escandalosa per un producte que va acabar fa 15 anys?
La resposta és simple. Friends no només va ser la sèrie més exitosa i lucrativa dels 90. Encara ho és avui en dia i Netflix ha estat, fins avui, la companyia de streaming que més profit n'ha tret. No existeixen dades d'audiència concretes sobre els productes de la plataforma, però sí que tenim algunes pistes, com les sèries més vistes de l'any. I temporada rere temporada, Friends apareix en el top 3.
"Els sis actors principals de 'Friends' encara avui cobren 20 milions de dòlars a l'any en 'royalties"
El 2018, Friends va ser la segona sèrie més popular entre els usuaris de Netflix, només superada per la incombustible The Office (no disponible a Espanya), amb una quota de visualització del 4,13% sobre totes les reproduccions a la plataforma. Si tenim en compte que l'empresa suma uns 150 milions de subscriptors mundialment i que tots ells reprodueixen un nombre indecent de vídeos a l'any, podem fer-nos –o no- una idea del que suposen les escenes al Central Perk per al negoci de la companyia.
Una altra dada per valorar la importància de Friends per a Netflix. Els obscens 100 milions de dòlars que va pagar la plataforma a finals de l'any passat superen els 90 milions de pressupost que ha tingut la darrera temporada de Joc de Trons, el gran fenomen seriòfil de la darrera dècada.
"Friends' és un èxit instantani perquè, per molts anys que passin, veure a Phoebe deixar-se la veu amb 'Smelly cat' sempre estarà de moda"
La rendibilitat de Friends s'entén millor amb comparacions així. Netflix va consolidar-se com a creador de continguts gràcies, sobretot, a l'aparició de House of Cards, una sèrie per la qual va fer una inversió inicial de 200 milions de dòlars per les seves dues primeres temporades. L'aposta va servir per guanyar prestigi, premis i una audiència crítica. En definitiva, 200 milions ben invertits, però pels que a canvi la plataforma "només" va aconseguir 20 episodis.
Amb Friends, en canvi, Netflix inverteix 100 milions en 236 episodis ja creats i que no necessiten cap mena de promoció. Són un èxit instantani perquè, per molts anys que passin, veure a Phoebe deixar-se la veu amb Smelly cat sempre estarà de moda.
La pista definitiva sobre la màquina de fer diners que és Friends la dóna el fet que els sis actors principals encara avui cobren 20 milions de dòlars a l'any en royalties. Sou Nesca-què?