“En els anys 70 si volies canviar el món, muntaves una banda de rock; avui els joves idealistes creen una startup”. Així destaquen els autors del llibre Generación Z. Todo lo que necesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los millennials (Plataforma actual, 2017), Núria Vilanova i Iñaki Ortega, un dels trets dels joves nascuts a partir de l’any 1994. La generació Z o centennials es caracteritzen per haver crescut amb internet plenament desenvolupat i en un entorn on prima la immediatesa i la incertesa.
- Participa en el SORTEIG d'aquest llibre al final de l'article -
S’ha sentit molt a parlar, en els darrers anys, dels millennials. Aquella generació nascuda entre principis dels anys 80 i mitjans dels anys 90 del segle passat. Aquella generació que, tot i que ha nascut en l’era analògica, ha sofert més que ningú la crisi i ha aconseguit aprofitar-se dels avantatges que van arribar amb el nou mil·lenni i la digitalització. Però englobar tots els joves dins de la generació millennial avui en dia ja no és del tot precís.
Quines són les característiques que defineixen aquesta nova generació de joves, els primers dels quals acaben de sortir de les universitats i estan entrant ara al mercat laboral? L’ús de la tecnologia en tota relació social, laboral o cultural, la seva creativitat i adaptabilitat als entorns laborals emergents i la desconfiança cap al sistema educatiu tradicional, que dóna pas a noves formes d’aprenentatge.
Nascuts amb una ‘tablet’ sota el braç
Els joves de la generació Z són la primera generació que ha incorporat Internet a les fases més primerenques del seu aprenentatge i socialització. Han après, des de ben petits, a fer ús d’Internet i de tota la informació que proporciona la xarxa per realitzar els seus treballs escolars.
"En els anys 70 si volies canviar el món, muntaves una banda de rock; avui els joves idealistes creen una startup"
I és que la generació Z ha vist en els seus pocs anys de vida com internet passava de tenir a Espanya una penetració de menys de l’1% el 1994 a superar avui en dia el 82% de la població, segons destaquen els autors del llibre. Internet ha agilitzat la forma de comunicar-se, d’obtenir informació i de comprar. Tot és més ràpid i per això, com afirmen Ortega i Vilanova, la generació Z viu sota la premissa de la immediatesa. I aquesta immediatesa s’ha traslladat també a l’economia i al mercat laboral.
Equilibrar la feina i la vida privada
El concepte d’economia gig es refereix a “fer feines d’un sol dia” i en aquest context, “els Z han entrat massivament com a treballadors gig, amb contractes temporals i beneficiant-se de tenir un horari flexible”, assenyalen Vilanova i Ortega. En general, es contracta als joves per projectes específics i se’ls dóna una data màxima de finalització, la qual cosa els permet organitzar-se el temps segons les seves necessitats.
A més, aquest tipus de treballadors poden treballar per projectes de diferents empreses alhora, per la qual cosa disposen d’una major capacitat per compaginar la seva vida personal i laboral. Tal com exposen els autors del llibre, “el paradigma digital ha fos l’àmbit personal i professional, convertint-se en el millor aliat en la implementació de flexibilitat horària. Els Z no creuen en el presencialisme”.
L’emprenedoria com a feina ideal
L’any 2006, uns joves suecs de 24 anys van crear Spotify i van canviar la indústria de la música amb les descàrregues online. Uns anys més tard, dos startups fundades per joves de vint anys com Uber i Airbnb han revolucionat el món del transport i del turisme. I tindríem una tarifa plana en els nostres telèfons mòbils sense el talent d’un emigrant ucraïnès que va crear WhatsApp? Amb aquests exemples els autors del llibre posen de manifest la valentia dels joves d’avui en dia per emprendre.
Els centennials “no tenen por, i són aquesta generació de joves els que estan empenyent, amb les seves startups, a què les grans empreses innovin”, apunten Vilanova i Ortega. L’edat per muntar una empresa ha baixat en els darrers anys dels 35 anys de mitjana als 24 anys, és a dir, l’edat dels membres més grans de la generació Z, segons l’estudi Generación Z. El dilema, elaborat per la consultora Atrevia i Deusto Business School.
Els Z són els que estan empenyent, amb les seves startups, a què grans empreses innovin
Per tant, estem davant una nova generació molt diferent dels millennials i que revolucionarà la forma de viure i de treballar. Aquests joves, ja plenament digitals, estan començant a entrar ara al mercat laboral, per la qual cosa les empreses hauran d’adaptar-se i aprendre a conviure amb una gran diversitat de generacions en la seva plantilla de treballadors.
Vols un exemplar del llibre? Entra al sorteig i participa-hi, regalem un llibre entre els lectors de VIA Empresa.