Koetània, joieria de proximitat

Dos artistes creen joies fetes artesanalment, peces úniques pensades i desenvolupades en col·laboració amb el client

L'equip de Koetània, Mario Chocrón, Marta S. Blanco i Daniel Bellido
L'equip de Koetània, Mario Chocrón, Marta S. Blanco i Daniel Bellido
Aiats Agustí
23 de Juliol de 2015
Act. 24 de Juliol de 2015
Koetània és una firma de joies de disseny que integra l'art i l'artesania en unes joies amb personalitat i actitud que "trenquen amb el despotisme de la joieria", diu Marta S. Blanco, cofundadora d'aquesta marca barcelonina. "La nostra actitud és escoltar els clients que volen una peça única per una ocasió especial, però també fem col·leccions limitades d'11 peces per disseny", afegeix i sobretot remarca que tots els dissenys tenen "un missatge al darrere".

Joies a mida
La joieria de Koetània està situada al número 28 del carrer de Blai. Aquest local representa l'evolució d'una joieria cap a un espai d'exposició de creadors i un taller obert al públic, que convida la clientela a participar en la creació de les seves pròpies joies. "És una joieria de proximitat, és a dir, tenim la porta oberta a tothom, sense els filtres habituals. Aquest caràcter de proximitat també el tenim en el procés creatiu", explica Blanco.

En part això és gràcies al taller, situat en un nivell inferior a la botiga. A través d'una finestra panoràmica, els futurs compradors poden veure el procés de creació de les seves joies i participar en aquest procés. "Intentem que el client ens expliqui una història i que aquesta ens porti cap a un disseny", afirma la joiera. Tot seguit, els joiers presenten unes bases d'exemple per trobar on el client es troba còmode i així, compartint idees i inspiració, poder desenvolupar un projecte per fer una joia. "Al final es crea una vinculació entre l'artista i el client, per això, en el cas de les aliances matrimonials, quan venen per la peça, fem un ritual d'entrega i tot", comenta Blanco.



A Koetània es poden trobar un gran ventall de joies, la més barata actualment és de 25 euros i la més cara ronda els 550 euros i, a més, totes són produïdes d'acord amb la sostenibilitat: "Reciclem joies antigues, reciclem materials i els que comprem de nou sónfair-mined i respectuosos amb la natura". Aquests, indica l'artista, són valors que diferencien la marca de la joieria tradicional, en què no se sap d'on provenen els materials.

El barri on està situada la botiga fa que el tipus de client que tenen sigui molt variat: "Gent de proximitat, del barri, però també turistes que vénen a conèixer Barcelona, no com els de Ciutat Vella que són més aviat de pas. Tot i això també ve gent d'altres barris o ciutats de Catalunya, sembla que el projecte agrada", diu Blanco.

Trobar l'encaix entre l'art i el negoci
La Marta va estudiar arquitectura, però "havia fet joies de manera artesanal i rudimentària tota la vida, com un hobby". Després dels estudis va adonar-se'n que el que volia era emprendre i fer joies, per tant es va formar fent "cursos de joieria a la Massana". Va ser llavors quan una amiga en comú va presentar-li al seu actual soci, en Daniel Bellido, el pare del qual ja era joier.

Els dos joves van decidir emprendre en plena crisi i van obrir la joieria a l'emergent barri del Poble Sec de Barcelona l'11 de novembre del 2011: "Era una data màgica que no ens podíem deixar perdre, vam prémer l'accelerador i vam poder obrir. Com a artistes entenem que la part emocional a vegades no pot deixar-se supeditar pel que diu el cap", explica Blanco. Trobar la conjunció entre l'art i l'oportunitat de negoci ha estat la clau per als joves empresaris. En aquest procés, segons explica la jove empresària, Barcelona Activa els ha ajudat molt a muntar el negoci "a part d'haver-nos aportat formació i molta informació molt útil".

Des de llavors ençà, el negoci creix fent línies de joies d'11 peces (en honor al dia d'obertura del negoci), fent joies úniques, però també participant en col·leccions amb grans marques de moda i alta costura: "Hem participat en la passarel·la 080 Barcelona Fashion i ens encanta, és un món que coincideix molt amb el nostre ritme, dues col·leccions grans a l'any i càpsules intermèdies i també amb el nostre estil", explica Blanco.

A més, aquests dos artistes no paren de recollir premis i reconeixement: Al poc d'obrir, el New York Times els va incloure en un reportatge sobre el Poble Sec, han recollit el premi a Millor Botiga de la ciutat i, fa poc, van ser guardonats amb el Premi Nacional d'Artesania com a millor marca d'artesania de Catalunya.

El futur és el món
La internacionalització del negoci és una via a explorar, mitjançant l'exportació de col·leccions o inclús "treballant a distància amb clients estrangers, potser via Skype, encara hem de trobar la fórmula", apunta l'artista.

Fa poc s'ha incorporat a l'equip en Mario Chocrón, fotògraf i estilista. Amb aquesta incorporació, Koetània reforça l'aposta per intentar col·laborar amb marques de moda i fer el salt a més passarel·les: "Ens encantaria anar a la Cibeles Fashion Week", ara bé, no a qualsevol preu, "volem mantenir-nos fidels als valors de la marca, perquè si no ens perdrem i perdrem el nord", adverteix Blanco. No obstant això, a Koetània no volen passar-se de frenada i també els agradaria desfilar, "a Europa, París, Londres o Nova York. El món hi és, anem a menjar-nos-el!" clama l'artista.