15
de Gener
de
2015
Act.
15
de Gener
de
2015
L'oficina actual s'ha de regenerar i adaptar a les noves formes de treball". Així de clar s'expressa Miguel Sarwat, director de màrqueting de Toshiba TEC Spain. I no és pas l'única veu crítica amb el rol dels espais de treball avui. "Són d'una gran ineficàcia. Hi treballem com fa 20 anys", destaca Marc Torras, director general d'EntresD. La majoria d'oficines ja no responen a les necessitats del moment. "Exemplifiquen com les empreses encara no reconeixen el treballador com a subjecte actiu i amb actitud creativa", constata Ricardo Guasch, director del Postgrau en Disseny de l'Espai de Treball de l'Escola Superior de Disseny i Enginyeria Elisava de Barcelona.
És un clam: les oficines de la gran majoria d'empreses, petites i grans, han quedat antiquades respecte als nombrosos canvis que en els darrers anys ha experimentat la manera com treballem. Es basen en un model caduc i ineficient per fer front a les exigències laborals d'avui, basades en la connectivitat, la flexibilitat, la multitasca i el treball en equip. L'arquitectura, el disseny, la distribució d'espais i la tecnologia que emprem al lloc de feina han de transformar-se per donar-hi resposta, i ho faran ben aviat. Experts en la matèria ens expliquen perquè i com.
El treballador, eix central
"El treballador ha de ser el centre de producció, i hem de contractar serveis al seu voltant per fer-ho possible. Aquí és on la tecnologia entra en joc", explica Sarwat. Es refereix a conceptes tecnològics en auge que entenen el treballador, i no el lloc de treball, com a eix: el núvol (Cloud), per mantenir infraestructures mòbils potents; SaaS (Software as a Service, sota demanda i allotjat en servidors externs); Renting; Pay per Use o BYOD (Bring Your Own Device, que el treballador empri el seu dispositiu personal a la feina) cada cop tindran més importància.
Tasques automatitzades
"L'ordinador és una gran eina al nostre abast, plena de possibilitats, però la majoria de gent el segueix emprant com una màquina d'escriure cara", explica Torras. Els ordinadors poden executar per sí sols moltes de les tasques repetitives que el treballador fa cada dia, des de la correspondència amb clients fins a les factures,albarans, entregues... "Algunes d'aquestes tasques s'automatitzaran, perquè el treballador es pugui dedicar a operacions de valor afegit molt més elevat", afegeix.
Interacció i connectivitat
"S'imposaran les tecnologies que faciliten la interacció i la connectivitat instantània amb els grups d'interès amb qui interactuem per desenvolupar la nostra feina", explica Juanjo Martínez, vicepresident de l'Asociación de Centros de Negocios (ACN). "Eines més sofisticades substituiran el correu electrònic i cada cop es podran realitzar més activitats des dels dispositius mòbils", afegeix. L'augment de la velocitat de navegació sense cables i l'Internet de les Coses facilitarà molt més els desplaçaments del treballador. D'altra banda, la biometria substituirà la banda magnètica, i la interacció dels equips amb l'usuari amb la veu o reconeixement facial oferiran experiències úniques i personals a cada usuari.
Intel·ligència artificial
Per al director d'EntresD, el canvi més important es donarà amb la incorporació de la Intel·ligència Artificial al lloc de treball, que ha de permetre que les màquines entenguin millor el què diuen els usuaris en base a estudis de l'ús del llenguatge natural i al reconeixement d'imatges. "En pocs anys transformarà radicalment la manera com treballem", diu Torras. Empreses punteres com Google, Microsoft o Facebook estan fent grans inversions en aquest camp, i start-ups com Metaminds s'hi dediquen plenament. Un exemple immediat: Skype ja té disponible en 'beta' un software que tradueix instantàniament converses telefòniques en idiomes diferents.
Oficines ecològiques
Una de les principals revolucions que es donaran a l'oficina serà l'ecològica. Les noves tecnologies permetran evitar malgastar recursos naturals i ser més eficients energèticament. Des de Toshiba apunten, per exemple, a impressores que permeten esborrar les impressions i reutilitzar el paper, o sistemes de digitalització amb els quals podem prescindir del paper per arxivar documents no temporals.
Impressió 3D
Parlant d'impressions, no es pot obviar la irrupció de la impressora 3D, que s'incorporarà com una eina més en el sí de qualsevol empresa. "L'objectiu d'aquestes impressores és que un dissenyador disposi d'una reproducció el més fidel possible a l'objecte final que està dissenyant", expliquen des d'EntresD, especialistes en aquest àmbit. Una impressora 3D de poc més de 1.000 euros permet imprimir objectes funcionals a 2 o 3 euros la peça. Als Estats Units ja són una realitat quotidiana en els entorns de treball, a Europa i a l'Estat espanyol encara està costant però s'imposaran.
Flexibilitat
El disseny i la distribució de les oficines abraçaran plenament les noves dinàmiques laborals. El professor Ricardo Guasch destaca que "avui es treballa en xarxa i els espais no acostumen a fer-se eco del que això significa: plasticitat dels comportaments, elasticitat horària i força mobilitat del personal". Per això, cada cop es cuidarà més la flexibilitat en els espais: res de compartiments rígids.
Nova relació públic/privat
"S'anirà substituint gradualment l'espai fix i privat tradicional per noves zones de connectivitat, adaptades a cada funció: reunió amb client, companys, trucades, tasques administratives " afirma Juanjo Martínez. El repte en el disseny d'espais serà trobar l'equilibri i la complementació entre el dispositius per la reunió i els dispositius pel treball individual. I tot plegat, afegeix Ricard Guasch, tenint en compte que "alguns dels moments més creatius en un entorn laboral sorgeixen en trobades informals, que es produeix en aquells espais sense un ús específic".
Lloc de trobada i de representació
Les oficines, en definitiva, donaran un gir radical, fruit de la irrupció de noves tecnologies, de noves dinàmiques i necessitats i dels canvis de rol dels propis treballadors, més autònoms i deslocalitzats. Però mantindran un rol important. "Continuaran tenint raó d'esser, fonamentalment com a lloc de trobada entre els membres d'una empresa, entre grups de treball, i també amb els representants d'altres corporacions" assegura Guasch, que considera que "els valors simbòlics o de representació, ambientals i polifuncionals de l'espai seran més importants que mai".
És un clam: les oficines de la gran majoria d'empreses, petites i grans, han quedat antiquades respecte als nombrosos canvis que en els darrers anys ha experimentat la manera com treballem. Es basen en un model caduc i ineficient per fer front a les exigències laborals d'avui, basades en la connectivitat, la flexibilitat, la multitasca i el treball en equip. L'arquitectura, el disseny, la distribució d'espais i la tecnologia que emprem al lloc de feina han de transformar-se per donar-hi resposta, i ho faran ben aviat. Experts en la matèria ens expliquen perquè i com.
El treballador, eix central
"El treballador ha de ser el centre de producció, i hem de contractar serveis al seu voltant per fer-ho possible. Aquí és on la tecnologia entra en joc", explica Sarwat. Es refereix a conceptes tecnològics en auge que entenen el treballador, i no el lloc de treball, com a eix: el núvol (Cloud), per mantenir infraestructures mòbils potents; SaaS (Software as a Service, sota demanda i allotjat en servidors externs); Renting; Pay per Use o BYOD (Bring Your Own Device, que el treballador empri el seu dispositiu personal a la feina) cada cop tindran més importància.
Tasques automatitzades
"L'ordinador és una gran eina al nostre abast, plena de possibilitats, però la majoria de gent el segueix emprant com una màquina d'escriure cara", explica Torras. Els ordinadors poden executar per sí sols moltes de les tasques repetitives que el treballador fa cada dia, des de la correspondència amb clients fins a les factures,albarans, entregues... "Algunes d'aquestes tasques s'automatitzaran, perquè el treballador es pugui dedicar a operacions de valor afegit molt més elevat", afegeix.
Interacció i connectivitat
"S'imposaran les tecnologies que faciliten la interacció i la connectivitat instantània amb els grups d'interès amb qui interactuem per desenvolupar la nostra feina", explica Juanjo Martínez, vicepresident de l'Asociación de Centros de Negocios (ACN). "Eines més sofisticades substituiran el correu electrònic i cada cop es podran realitzar més activitats des dels dispositius mòbils", afegeix. L'augment de la velocitat de navegació sense cables i l'Internet de les Coses facilitarà molt més els desplaçaments del treballador. D'altra banda, la biometria substituirà la banda magnètica, i la interacció dels equips amb l'usuari amb la veu o reconeixement facial oferiran experiències úniques i personals a cada usuari.
Intel·ligència artificial
Per al director d'EntresD, el canvi més important es donarà amb la incorporació de la Intel·ligència Artificial al lloc de treball, que ha de permetre que les màquines entenguin millor el què diuen els usuaris en base a estudis de l'ús del llenguatge natural i al reconeixement d'imatges. "En pocs anys transformarà radicalment la manera com treballem", diu Torras. Empreses punteres com Google, Microsoft o Facebook estan fent grans inversions en aquest camp, i start-ups com Metaminds s'hi dediquen plenament. Un exemple immediat: Skype ja té disponible en 'beta' un software que tradueix instantàniament converses telefòniques en idiomes diferents.
Oficines ecològiques
Una de les principals revolucions que es donaran a l'oficina serà l'ecològica. Les noves tecnologies permetran evitar malgastar recursos naturals i ser més eficients energèticament. Des de Toshiba apunten, per exemple, a impressores que permeten esborrar les impressions i reutilitzar el paper, o sistemes de digitalització amb els quals podem prescindir del paper per arxivar documents no temporals.
Impressió 3D
Parlant d'impressions, no es pot obviar la irrupció de la impressora 3D, que s'incorporarà com una eina més en el sí de qualsevol empresa. "L'objectiu d'aquestes impressores és que un dissenyador disposi d'una reproducció el més fidel possible a l'objecte final que està dissenyant", expliquen des d'EntresD, especialistes en aquest àmbit. Una impressora 3D de poc més de 1.000 euros permet imprimir objectes funcionals a 2 o 3 euros la peça. Als Estats Units ja són una realitat quotidiana en els entorns de treball, a Europa i a l'Estat espanyol encara està costant però s'imposaran.
Flexibilitat
El disseny i la distribució de les oficines abraçaran plenament les noves dinàmiques laborals. El professor Ricardo Guasch destaca que "avui es treballa en xarxa i els espais no acostumen a fer-se eco del que això significa: plasticitat dels comportaments, elasticitat horària i força mobilitat del personal". Per això, cada cop es cuidarà més la flexibilitat en els espais: res de compartiments rígids.
Nova relació públic/privat
"S'anirà substituint gradualment l'espai fix i privat tradicional per noves zones de connectivitat, adaptades a cada funció: reunió amb client, companys, trucades, tasques administratives " afirma Juanjo Martínez. El repte en el disseny d'espais serà trobar l'equilibri i la complementació entre el dispositius per la reunió i els dispositius pel treball individual. I tot plegat, afegeix Ricard Guasch, tenint en compte que "alguns dels moments més creatius en un entorn laboral sorgeixen en trobades informals, que es produeix en aquells espais sense un ús específic".
Lloc de trobada i de representació
Les oficines, en definitiva, donaran un gir radical, fruit de la irrupció de noves tecnologies, de noves dinàmiques i necessitats i dels canvis de rol dels propis treballadors, més autònoms i deslocalitzats. Però mantindran un rol important. "Continuaran tenint raó d'esser, fonamentalment com a lloc de trobada entre els membres d'una empresa, entre grups de treball, i també amb els representants d'altres corporacions" assegura Guasch, que considera que "els valors simbòlics o de representació, ambientals i polifuncionals de l'espai seran més importants que mai".