Les ulleres per liderar en femení

La consultora de comunicació Txell Costa ofereix una guia per aconseguir un liderage que posi els treballadors al centre de l'estratègia de l'empresa

'Liderar en femenino' dóna les claus tant per a dirigir una empresa com per autoliderar se | iStock
'Liderar en femenino' dóna les claus tant per a dirigir una empresa com per autoliderar se | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
10 de Maig de 2019
Act. 10 de Maig de 2019

La teva feina et pesa? Ets el cap i notes els teus treballadors desmotivats? Ets un freelance que busca créixer i formar el seu equip però té por? En algun moment qualsevol persona s’ha trobat en un lloc on no està còmode, en el qual no veu la llum al final del túnel i es planteja reorientar la seva vida. Però, a vegades, la por al futur incert ens fa no fer aquest pas. En el llibre Liderar en femenino para hombres y mujeres(Paidós, 2019) la consultora de comunicació Txell Costa reflexiona sobre com gaudir de la feina i impulsar un negoci que satisfaci a tothom.

Des d’un punt de vista molt positiu i amb optimisme, Costa ofereix una guia per liderar tant una empresa com liderar-se a un mateix. Sempre, però, amb les ulleres per a liderar en femení, siguis home o dona. “Al llarg d’aquest llibre t’aniré mostrant què és per a mi l’autolideratge i com ens permet viure i treballar amb més bon rollo i, sobretot, amb més ètica”, escriu.

Però per ser un bon líder, s’ha de saber fugir dels fantasmes i de totes aquelles situacions que generen inseguretat i que t’ho fan veure tot de color gris. Perquè quan un ho veu tot d’aquest color, s’ha de tirar pel dret i fer un gir de 180 graus a la teva vida. I és que, precisament, Costa assenyala 14 actituds que diferencien un líder d’un seguidor que treballa sense ganes i sense passió.

Però per què hem de canviar si hem viscut sempre així? Segur que més d’un s’ho pregunta. “Perquè tots mereixem viure i treballar d’una manera més realista i coherent amb nosaltres mateixos. I perquè el món ha canviat, i si no ho acceptem ens anirem a norris”, sentència Costa.

La punta de l’iceberg

Els consells de Txell Costa serveixen tant si un és treballador per compte aliena o empresari. Perquè tothom en aquesta vida es troba en situacions que a vegades no sap com gestionar. També els directius. I és que per molt que sembli que en una empresa d’èxit tot són flors i violes, normalment el que veu la gent de fora simplement és la punta de l’iceberg. Ja ho diuen les estadístiques: el 50% de les empreses fracassen el primer any, el 80% durant els cinc primers anys i el 90% en la primera dècada. Però això no significa treballar hores infinites ni que el teu equip s'hagi de passar fins a la matinada a l'oficina. Per a Costa, "el punt d'inflexió cap a la maduresa d'una empresa s'anomena escalar: créixer i renovar-se per seguir creixent sense haver de treballar més hores".

Txell Costa: "El punt d'inflexió cap a la maduresa d'una empresa s'anomena escalar: créixer sense haver de treballar més hores"

Perquè, al cap i a la fi, una empresa són les persones que la fan mantenir-se dempeus. Per això és essencial conèixer quines són les necessitats actuals dels professionals i de quina manera es podria millorar la seva satisfacció a la feina. En el seu llibre, Costa proposa un test de tres preguntes als directius per descobrir si realment saben què valoren més els seus treballadors: què valora més un candidat a l'hora d'escollir una feina?, quin és el motiu principal a l'hora de deixar un lloc de treball? i quin és el país europeu amb més estrès laboral?

Les respostes donen una mica de llum per gestionar millor els equips: una enquesta de la consultora IPSOS assegura que un 36% els agradaria que l'empresa els permetés portar el seu animal de companyia a la feina; un informe de Randstad assegura que per als treballadors d'entre 25 i 45 anys una bona conciliació és el més important a la feina; i segons dades de l'EPA, Espanya és el país europeu amb més estrès laboral. Una informació que no fa altra cosa que demostrar de quina manera podem crear equips de treball més feliços i treballadors que durin més a la nostra empresa. 

Ara bé, tot i aquests consells, tots sabem que liderar no és fàcil, i menys encara si s’és dona. La bretxa de gènere encara és molt present, tant en el món laboral amb sous inferiors per a les dones, com en els alts càrrecs, on la presència femenina és pràcticament escassa. Davant aquesta situació, tant homes com dones hem d’aprendre a liderar en femení, perquè només així aconseguirem una societat millor i deixarem més i millors referents per a les futures generacions.