• Afterwork
  • Ser Yoda en un futur de Minority Report

Ser Yoda en un futur de Minority Report

El professor Lluís Soldevila explica en el llibre 'Digital Thinking' com sobreviure en un món VUCA

Yoda és un dels personatges principals de 'La Guerra de les Galàxies'. | Cedida
Yoda és un dels personatges principals de 'La Guerra de les Galàxies'. | Cedida
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
01 de Novembre de 2019
Act. 26 de Novembre de 2019

"El futur no és Terminator, sinó Minority Report". Aquest va ser un dels titulars futuristes que l'enginyer informàtic, professor d'Esade i xerpa Lluís Soldevila va deixar pel record en una entrevista de principis d'any a VIA Empresa. Amb el llegat dels seus dos primers llibres (Éxito se escribe con A i Morder el Hielo), ha publicat una tercera obra titulada Digital Thinking (Profit Editorial, 2019). En català, ras i curt: pensament digital. O pensant en digital, i tot el que això implica... "Penso, per tant digitalitzo", que diria Descartes en el seu discurs del mètode adaptat al segle XXI. 

 

En aquesta nova obra digital, l'autor analitza un món que coneix. El món VUCA. Un món d'origen nord-americà i militar que explica tot allò posterior al fatídic 11 de Setembre, en quatre sigles: Volatilitat, incertesa (Uncertain, en anglès), Complexitat i Ambiguïtat. Però, segons el professor d'Esade, necessitem "visió, comprensió, claredat i agilitat".

 

Soldevila: "Som SAPOs vivint en un món VUCA"

Així doncs? "Som SAPOs (senzill, absolut, precís i ordenat) vivint en un món VUCA". Traducció: Encara som éssers analògics en un món digital. D'aquí sorgeix la necessitat de fomentar un pensament digital en un món accelerat, interconnectat i plegat d'errors. I potencials encerts, esperem. O almenys, possibles solucions... "En el món de les startups, encara que les habilitats són importants, l'actitud és allò que determina els guanyadors", apunta.

I afegeix: "La teva actitud, no aptitud, determinarà la teva altitud". 

La seva recepta tant per a persones com empreses a l'hora d'interioritzar la transformació digital -que serà i ja és- té nom de vitamina: triple A. És a dir, Acció, Actitud i Autoconeixement. Alerta, però, que tal com ja avisava Soldevila a l'entrevista: "La transformació digital és com el sexe a l'adolescència. Tothom en parla, molta gent no sap el que és i pocs ho han fet".

Així doncs, el llibre busca reprogramar el mindset i ensenyar a (sobre)viure en un món VUCA. "És l'hora de pensar en digital". I com són els pensadors digitals? El xerpa els descriu així: "Miren cap a fora, pensen en les persones, la relació amb el negoci, la relació amb els altres, les interaccions socials i les seves altres necessitats i motivacions. Quan s'analitza des d'un punt de vista extern, s'obre l'oportunitat a què les persones passin primer". 

Soldevila: "Per adaptar-se a la nova forma digital, s'ha d'adoptar el pensament digital, augmentar l'agilitat cognitiva i cultivar l'empatia"

Encara una pregunta (i resposta) més: Com aconseguir ser un pensador digital? "Per adaptar-se a la nova forma digital, s'ha d'adoptar el pensament digital, augmentar l'agilitat cognitiva i cultivar l'empatia". I per si de cas algú encara dubta de quin exemple seguir, el millor sempre són els clàssics. I Yoda és molt més que un mite del cinema: "Has de sentir la força al teu voltant". 

Soldevila defineix Yoda en 10 conceptes: digibetització (alfabet digital), visió, intraprenedoria (camí difícil), autoconeixement (DAFO personal), agilitat, presència, comunicació, formació al llarg de tota la vida, persones i xarxa. Abans, el món era sòlid, després va ser líquid... I ara, segons ell, "el món és gasós perquè fins i tot, el volum pot canviar. Les tecnologies són exponencials i per tant, tenen acceleració". 

Nota a peu de pàgina: 

La vida, sempre física i ara també digital, és destí o casualitat? Qui sap. Però, el cert és que quan Soldevila va venir a la redacció de VIA Empresa el mòbil no li deixava de sonar... Era el seu editor que li enviava whatsapps per acabar de polir el llibre que aquest dimecres i dijous s'ha presentat en societat a Esade i a la Casa del Llibre, respectivament. Casualitat o no, vaig conèixer l'editor un parell de mesos després d'entrevistar el seu editat.

L'assessor d'empresaris i directius, Oriol López, em va convidar a participar a la presentació del seu llibre Creix i prospera (també de Profit Editorial) a la botiga de Pangea per parlar sobre els 10 factors necessaris per aconseguir l'èxit de qualsevol negoci i sobre com aplicar-ho a l'empresa. En acabat, vaig conèixer el seu editor que em va explicar que també estaven preparant un nou llibre del Soldevila que valdria la pena... 

Ni a les millors pel·lícules de ciència-ficció de Steven Spielberg o George Lucas.