La Marta Royo, quan era petita, preferia mirar-se els anuncis a la pel·lícula. Gaudia amb els talls publicitaris en què "las muñecas de famosa se dirigen al portal" o ballava amb "Nocilla, ¡qué merendilla!". Tot i haver estudiat econòmiques, l'apassionava la publicitat. I per això s'hi va dedicar. I fins i tot ha escrit un llibre sobre el tema, Aroma de marca (Cossetània edicions), un receptari per cuinar una bona marca.
Royo desgrana claus per crear una bona marca a través de casos pràctics. "Mira al teu voltant. Estàs rodejat de productes que, en un moment o altre, faràs servir, i si no ho fas, tard o d'hora et transmetran emocions o et cridaran l'atenció. Ara, entre les mans, tens aquest llibre... I, si el tens, és perquè t'ha cridat l'atenció, i en això la imatge, la publicitat i la comunicació hi han ajudat. Potser hi ha alguna cosa que l'ha fet diferent del que hi ha fins ara. Alguna cosa que ha fet que te'l miris. I és que la diferenciació és, sens dubte, la base de la bona publicitat, així com també la del fet que sigui únic". Aquest llibre vol ser un recull de tot això: t'ajudarà a crear una (bona) marca i a difondre-la a partir d'històries reals o exemples pràctics que han funcionat i altres en què l'autora ha treballat professionalment amb èxit.
A través de 150 pàgines, l'autora ens repassa com es crea una estratègia de marca: per començar què dir i com dir-ho. "Cal generar contingut vinculat a la marca que li permeti connectar amb el consumidor. És bàsic començar pel principi, per l'estratègia. La combinacio de què dir i de com s'ha de dir", subratlla. Un cop fet això cal treballar la proactivitat i la importància de l'embolcall: "Tan important és el producte que t'entra pel paladar, el vi, com el que et beus pels ulls, l'etiqueta del vi", afirma Royo.
"Les marques, com les paelles o els pits de pollastre a la planxa, s'han d'amanyagar. S'han de cuidar. Han de generar interès"
Un cop cuinat el producte, cal començar a cuinar la marca: "Les marques, com les paelles o els pits de pollastre a la planxa, s'han d'amanyagar. S'han de cuidar. Han de generar interès. Han de crear notorietat i sorrepsa. Han de ser reclamades. Han de tenir cua. Perquè han de tenir tots els ingredients necessaris per sortir bé. Perquè igual que hi ha d'haver un bon fumet o un bon arròs per a la paella, hi ha d'haver uns bons valors i un bon disseny per a la marca".
Després que la marca hagi sortit del forn cal una estratègia 360: "A tot nou producte (o servei) li cal el posicionament per la marca, imatge i la identitat corporativa i una campanya de publicitat creativa i notòria per fer-ne després una bona difusió". I comença la feina a les xarxes socials, Google Adwords, Facebook Ads, Instagram Ads, etc. El plat ja està llest per servir a la clientela.
Però en el menú degustació Royo també proposa un capítol dedicat al sector industrial, que no s'escapa d'aquesta necessitat de crear marca; uns entrants d'storytelling: la flama de la vida de les marques; un sorbet de publicitat i propaganda; comunicació farmacèutica, marca personal i consells xarxaires. Les postres les ha de posar el lector si s'anima a llançar-se a la piscina de crear una marca.