La recepta d'una bona marca

La publicista Marta Royo fa una repassada als ingredients necessaris per cuinar una marca amb el millor aroma

Marta Royo Espinet publica 'Aroma de marca, claus per crear una bona marca a través de casos pràctics'
Marta Royo Espinet publica 'Aroma de marca, claus per crear una bona marca a través de casos pràctics'
Barcelona
29 de Març de 2019

La Marta Royo, quan era petita, preferia mirar-se els anuncis a la pel·lícula. Gaudia amb els talls publicitaris en què "las muñecas de famosa se dirigen al portal" o ballava amb "Nocilla, ¡qué merendilla!". Tot i haver estudiat econòmiques, l'apassionava la publicitat. I per això s'hi va dedicar. I fins i tot ha escrit un llibre sobre el tema, Aroma de marca (Cossetània edicions), un receptari per cuinar una bona marca.

aroma de marcaRoyo desgrana claus per crear una bona marca a través de casos pràctics. "Mira al teu voltant. Estàs rodejat de productes que, en un moment o altre, faràs servir, i si no ho fas, tard o d'hora et transmetran emocions o et cridaran l'atenció. Ara, entre les mans, tens aquest llibre... I, si el tens, és perquè t'ha cridat l'atenció, i en això la imatge, la publicitat i la comunicació hi han ajudat. Potser hi ha alguna cosa que l'ha fet diferent del que hi ha fins ara. Alguna cosa que ha fet que te'l miris. I és que la diferenciació és, sens dubte, la base de la bona publicitat, així com també la del fet que sigui únic". Aquest llibre vol ser un recull de tot això: t'ajudarà a crear una (bona) marca i a difondre-la a partir d'històries reals o exemples pràctics que han funcionat i altres en què l'autora ha treballat professionalment amb èxit.

A través de 150 pàgines, l'autora ens repassa com es crea una estratègia de marca: per començar què dir i com dir-ho. "Cal generar contingut vinculat a la marca que li permeti connectar amb el consumidor. És bàsic començar pel principi, per l'estratègia. La combinacio de què dir i de com s'ha de dir", subratlla. Un cop fet això cal treballar la proactivitat i la importància de l'embolcall: "Tan important és el producte que t'entra pel paladar, el vi, com el que et beus pels ulls, l'etiqueta del vi", afirma Royo.

"Les marques, com les paelles o els pits de pollastre a la planxa, s'han d'amanyagar. S'han de cuidar. Han de generar interès"

Un cop cuinat el producte, cal començar a cuinar la marca: "Les marques, com les paelles o els pits de pollastre a la planxa, s'han d'amanyagar. S'han de cuidar. Han de generar interès. Han de crear notorietat i sorrepsa. Han de ser reclamades. Han de tenir cua. Perquè han de tenir tots els ingredients necessaris per sortir bé. Perquè igual que hi ha d'haver un bon fumet o un bon arròs per a la paella, hi ha d'haver uns bons valors i un bon disseny per a la marca".

Després que la marca hagi sortit del forn cal una estratègia 360: "A tot nou producte (o servei) li cal el posicionament per la marca, imatge i la identitat corporativa i una campanya de publicitat creativa i notòria per fer-ne després una bona difusió". I comença la feina a les xarxes socials, Google Adwords, Facebook Ads, Instagram Ads, etc. El plat ja està llest per servir a la clientela.

Però en el menú degustació Royo també proposa un capítol dedicat al sector industrial, que no s'escapa d'aquesta necessitat de crear marca; uns entrants d'storytelling: la flama de la vida de les marques; un sorbet de publicitat i propaganda; comunicació farmacèutica, marca personal i consells xarxaires. Les postres les ha de posar el lector si s'anima a llançar-se a la piscina de crear una marca.