Un dels grans orgulls de McDonald's és el seu primer restaurant, situat a Des Plaines (Illionis). Un lloc de pelegrinatge per a tots els que volen trepitjar el lloc en què va néixer el menjar ràpid. La visió que va tenir el fundador de la companyia, Ray Kroc, que, 50 anys després, ha passat d'aquell petit lloc a un negoci multimilionari, amb 35.000 locals arreu del món. Llàstima que la història oficial tingui poc a veure amb la realitat. L'origen de la cadena se situa a San Bernardino (Califòrnia), des d'on els germans Richard i Maurice McDonald van inventar el concepte de fast-food per canviar el futur de la restauració.
Els dos germans provenien de la petita població rural de Manchester i, als anys 30, van decidir traslladar-se a Hollywood per complir el seu somni de treballar en la indústria del cinema. Aquella il·lusió es va limitar a petites feines com a ajudants en alguns rodatges. Cansats de voltar, tots dos van tornar sota l'ala familiar el 1937, quan es van incorporar al petit local de hot dogs que el seu pare tenia a prop de l'aeroport de Los Ángeles.
Tres anys després, els dos germans van agafar les regnes del negoci. La primera decisió va ser traslladar físicament el restaurant a la propera ciutat de San Bernardino. El problema era superar el pont que donava la benvinguda a la metròpolis. Per fer-ho, els germans van tallar el local per la meitat. La segona decisió va ser ampliar el menú i rebatejar el lloc com a McDonald's Bar-B-Que.
Aquell restaurant no es diferenciava gaire de qualsevol altre drive-in dels Estats Units. Un aparcament gran, cambreres passejant de cotxe en cotxe i un menú basat en la barbacoa. El negoci funcionava, però els germans creien que tenia encara més potencial. Així, el 1952 van decidir tancar el local i repensar el model. Per començar van decidir reduir el menú als tres elements que representaven gairebé el 90% de les vendes: hamburgueses, patates i batuts. Van eliminar les cambreres perquè fossin els mateixos clients els que agafessin el seu menjar, van canviar els plats per papers d'un sol ús i, sobretot, van crear un sistema que permetia entregar les comandes en 30 segons.
Els germans McDonald van repensar el concepte de restaurant: reduir el menú a hamburgueses, patates i batuts, eliminar servei, plats de paper i rapidesa
Acompanyats de l'arquitecte Stanley Clark Meston, els germans van dibuixar sobre una pista de tenis un model de cuina eficient, amb un espai per a cada operació, i van assajar amb els seus treballadors una coreografia perfecta perquè el servei fos fluid. Havia nascut l'Speedee: el mètode que va fer possible el fast-food.
Després d'uns dies per a l'aclimatació de la clientela, el negoci, ja sota el nom de McDonald's, es va disparar. Animats per les vendes, un any després comencen a buscar franquiciats per replicar el seu exitós model. El segon McDonad's obre les seves portes a Phoenix, incorporant els característics arcs daurats i il·luminats de la cadena. I el tercer restaurant se situarà a Califòrnia.
I és aquí quan apareix Ray Kroc, un comercial d'èxit dubtós que pel 1954 rep una comanda d'un restaurant de San Bernardino per comprar vuit de les seves màquines amb capacitat per a fer cinc batuts alhora. Qui voldria fer 40 batuts al mateix temps? Aquesta va ser la pregunta que va dur Kroc al local dels germans McDonald.
El comercial va quedar fascinat per les possibilitats que obria aquell negoci que entregava les seves comandes en 30 segons i que acumulava gent i més gent a les seves portes. Encantats amb la fascinació del seu visitant, els germans McDonald li van obrir les portes del restaurant i li van explicar amb detall tots els secrets del seu model.
Pocs mesos després, Kroc deixava les seves fracassades màquines de fer batuts per convertir-se en el primer comercial de McDonald's. Això sí, sota unes condicions draconianes. Els germans McDonald's eren molt gelosos del seu model i van establir unes ràtios de benefici minses tant per a ells com per a Kroc, a la vegada que es van assegurar que qualsevol canvi en la cuina havia de passar per la seva aprovació.
La traició de Kroc va arrabassar el negoci dels restaurants als germans McDonald's amb un tripijoc als franquiciats
El 1955 Kroc tancava el seu primer contracte a Des Plaines (Illinois). En només quatre anys, el comercial obriria fins a 102 restaurants. L'èxit del negoci era incontestable, però els minsos beneficis acordats ofegaven Kroc. Per canviar-ho va modificar la perspectiva del negoci: no es tractava de vendre hamburgueses, sinó terrenys. El 1961, i sense el permís dels germans, Kroc va fundar la McDonald's Corporation, i va començar a negociar amb els franquiciats sota noves condicions: per obrir el restaurant havien de llogar una de les seves propietats, de manera que, si no complien amb les condicions de la franquícia, eren desallotjats.
Els germans McDonald van esclatar contra Kroc en conèixer el moviment, però no hi podien fer res. La seva autoritat acabava a les cuines. Pocs mesos després, es veien obligats a signar un acord per 2,7 milions de dòlars pel qual cedien els drets del negoci al seu antic comercial. A més, van pactar verbalment el cobrament anual del 0,5% dels beneficis. Una suma multimilionària que mai van cobrar.
Desposseïts de la seva creació, els germans McDonald almenys es van negar a cedir el local original de San Bernardino. Per continuar amb el seu negoci van haver de rebatejar el restaurant com a Big M. Però Kroc va voler humiliar-los per un últim cop. Poques setmanes després de la seva inauguració, l'empresari va inaugurar un nou McDonald's just a l'altra banda del carrer, arruïnant així la nova aventura empresarial dels germans. Una darrera traïció als inventors del fast-food.