“El medi ambient és un cost per a l’empresa. La sostenibilitat és desitjable, però va en contra del negoci. El client no valora les millores ambientals. Això no funciona a la nostra cultura llatina. Les multinacionals usen el medi ambient per netejar la seva imatge, però no s’ho creuen”. Et sona, oi? Tothom té al seu voltant algú que afirma estar preocupat per la sostenibilitat del planeta i els recursos, però que les estratègies empresarials es veurien afectades si s’apliqués tot el que cal. Doncs això no és cert i el llibre La ecoinnovación como clave para el éxito empresarial (Libros de cabecera, 2017), que podrà ser teu en un sorteig que trobaràs al final d'aquest article, ho desmenteix.
Els seus autors, Jordi Oliver-Solà, Ramon Farreny i Markel Cormenzana, defensen que la competitivitat empresarial i el medi ambient poden anar de la mà a través de l’ecoinnovació, el que defineixen com “una aproximació que aspira a donar respostes als reptes ambientals i aprofitar les oportunitats de negoci, incorporant canvis en tota l’empresa”.
Apostar-hi amb els ulls tancats
Aquest llibre s’ha elaborat a partir de les conclusions extretes del Laboratori d’Ecoinnovació, un projecte de la Fundació Bancària La Caixa i la Fundació Fòrum Ambiental. En ell es va detectar la necessitat de les companyies de prendre mesures més sostenibles com a demanda dels clients i del mercat, ja que un 73% dels consumidors veuen important el fet que una empresa tingui una bona trajectòria ambiental.
També per estalviar en costos i ser més eficient, d’innovar des de dins en l’aplicació de mesures més sostenibles i, per últim, perquè veuen important presentar-se com una empresa propera a aquest tipus de filosofia i captar nous targets.
Amb l'aplicació de l'ecoinnovació, Orona té un estalvi del consum energètic de 2.000 kWh/any, que equival a 1.074 kg CO2/any menys
Un exemple de companyia que va fer el pas és Orona. L’empresa, líder a Espanya en el sector de l’elevació, va aprofitar el context de crisi en la construcció per liderar projectes d’instal·lació d’ascensors, escales mecàniques, etc. Amb un balanç energètic zero i que integrés conceptes d’ecodisseny per ser un actor important de cara a la creació de les smart cities.
Amb l’aplicació d’un nou pla que els ajudés a liderar el mercat i ser més sostenibles, van aconseguir un estalvi del consum energètic de 2.000 kWh/any, el que equival a una reducció de 1.074 kg CO2/any. A més a més, posar cabines amb menys pes permet disminuir un 84% l’impacte ambiental en el seu cicle de vida.
Els passos cap a l’ecoinnovació
Són quatre les etapes que s’han de superar per poder posar-se l’etiqueta de companyia responsable amb l’entorn i començar a notar els primers resultats.
- Preparar el camí: determinar els objectius corporatius i els resultats esperats, definir l’equip de treballar i marcar un calendari amb els timings.
- Autoavaluació: estudiar el model de negoci i la seva activitat amb l’objectiu d’obtenir una visió estratègica de l’empresa per identificar noves oportunitats.
- Entendre el repte: identificar les tendències que guanyen fora a l’exterior, repensar el futur i marcar-se els reptes.
- Dissenyar el pla d’ecoinnovació: identificar el millor camí per avançar cap al nou objectiu.
Totes aquestes fases s’expliquen al detall al llibre, on els autors ofereixen lliçons, consells i exemples de casos reals perquè els lectors puguin utilitzar-lo com un manual bàsic per fer el pas cap a l’ecoinnovació.
Vols un exemplar del llibre? Entra al sorteig i participa-hi, regalem un llibre entre els lectors de VIA Empresa.