La metodologia del màrqueting tradicional encara és molt utilitzada per les empreses i algunes marques només utilitzen les xarxes socials de tant en tant com a eina per arribar als clients. Però la realitat ha canviat i les persones també han canviat la forma de consumir. Segons el darrer estudi sobre l’estat d’Internet i les xarxes socials elaborat per We Are Social (2017), el 77% dels habitants de l’Estat espanyol compta amb accés a Internet. Dels 46 milions d’habitants del conjunt del territori, 35,7 milions són usuaris d’Internet (77%) i 22 milions compten amb perfils a les xarxes socials (48%). Aquestes dades demostren com, si les persones estan a les xarxes socials, les empreses també hi han de ser per arribar als seus clients.
Amb aquesta nova realitat, Pedro Rojas i María Redondo, fundadors de l’agència The Plan Company, donen les eines essencials per la transformació de l’estratègia de màrqueting de les empreses cap a les xarxes socials en el llibre Com monetitzar les xarxes socials (LID Editorial Empresarial, 2017).
Vendre és l’objectiu principal de tota empresa, i com més vengui, millor. Per això, molts cops s’ha enfocat l’estratègia de xarxes socials a vendre un producte a través d’aquest canal de comunicació, quan no és aquesta la seva funció: “El paper de les xarxes socials és ajudar en el procés de presa de decisions”, citen textualment els autors del llibre. Els consumidors acudeixen a les xarxes socials a buscar consells dels seus contactes o perquè una marca els solucioni un dubte. Per això, l’estratègia de xarxes socials d’una empresa ha de ser crear relacions sòlides amb els clients o potencials clients i no intentar vendre a tota costa.
Per tal que les xarxes socials arribin a ser capaces de generar ingressos per l’empresa, Rojas i Rendondo ofereixen tècniques, consells i accions basades en la seva experiència professional per ajudar a totes les empreses, emprenedors i empresaris a generar beneficis amb les xarxes socials. I per això és essencial dissenyar objectius de Social Media que estiguin lligats als objectius del negoci.
“La majoria dels que no treballen amb xarxes socials pensen que una estratègia de Social Media consisteix a publicar informació i notícies que l’empresa considera interessants, quan en realitat es tracta d’una feina molt més complexa i estratègica”, afirmen Rojas i Redondo. Per això, totes les empreses han de definir un plan de Social Media Marketing que les ajudi a establir diferents estratègies per monetitzar. Els experts destaquen sis estratègies essencials del pla de Social Media Marketing: estratègia de posicionament, estratègia de reputació online, estratègia de visibilitat, estratègia de tràfic, estratègia de generació i increment de leads i estratègia de satisfacció al client en xarxes socials.
D’aquesta manera, amb un pla de xarxes socials ben definit i seguint les tècniques i eines proporcionades per Rojas i Redondo, una empresa podrà fer un bon ús de les xarxes socials no només per vendre els seus productes o serveis, sinó per atraure clients i establir una bona relació amb ells, la qual cosa és la base per vendre.