Arribar als clients potencials és bàsic perquè un negoci prosperi. Amb aquest objectiu cada cop són més les empreses de casa nostra que inverteixen esforços en obtenir una versió de la seva pàgina web en català, que adquireixen un domini puntCAT o que posen en valor el seu origen per identificar-se davant els seus consumidors com una companyia de parla catalana.
Marques líders com Google, Microsoft, Apple, o Facebook han apostat pel català en els seus principals productes. Així, el darrer baròmetre WICCAC sobre l'ús del català revela que un 60% de les webs més importants del país ja es poden consultar en català. Un percentatge que ha crescut notablement en els darrers 12 anys, quan tan sols el 40,7% de les pàgines web tenien versió en català.
Una important xarxa social que encara no disposa de versió en català és LinkedIn. Des de la Fundació.cat han engegat la campanya LinkedinCatalan.cat per reclamar la presència del català a la xarxa social de contactes professionals més importants. En una carta oberta, esgrimeixen arguments com facilitar els processos de selecció de personal a través d'aquesta eina si puguessin filtrar també pel coneixement d'aquesta llengua.
En aquest sentit, les altres dues principals xarxes socials ja fa temps que han adoptat una versió en català. 860.000 persones ja tenen configurat el seu Facebook en aquesta llengua, i 151.600 usuaris ja piulen a través del Twitter configurat en el nostre idioma.
Creixen els dominis Puntcat
En els darrers anys moltes empreses han adquirit un domini Puntcat per apropar-se al seu públic objectiu, millorar el seu posicionamentonline o simplement beneficar-se d'una eina de màrqueting que actualment ja compta amb 78.096 dominis a la xarxa i que té un cost d'uns 14 euros de mitjana l'any.
Segons el director general de la Fundació.cat, Santi Ribera, del total de dominis Puntcat que hi ha actius actualment, el 57,9% pertanyen a empreses, mentre que un 19,4% són d'entitats, un 12,1% d'organismes públics i un 10,6% de particulars. Aquestes dades constaten que unes 35.000 empreses ja tenen actualment un domini Puntcat.
Es tracta d'empreses majoritàriament catalanes com l'osonenca Bonpreu, però cal destacar que companyies internacionals com Danone, Youtube, Decathtlon, Fnac o IBM disposen d'una extensió Puntcat per dirigir-se als seus clients catalanoparlants.
Projectar la marca Catalunya
"Moltes empreses petites han perdut la por i ara més que mai volen que se les identifiqui com a catalanes", assegura Ribera que remarca que el Puntcat té registrats el 85,4% dels seus dominis a Catalunya.
El 15% restants estan ubicats en altres territoris de parla catalana (4,4%), la resta de l'estat espanyol (5,7%) i la resta del món (4,5%). Ribera interpreta aquest fet com un interès de les empreses i particulars "per adreçar-se al mercat català en l'idioma que utilitza habitualment".
Millorar posicionament SEO
Més enllà de projectar o identificar-se com a empresa catalana, aquest domini també permet millorar el posicionament de les empreses a Internet. "Google posiciona millor les empreses que tenen continguts en català, que usen una extensió en català i que són visitades per internautes del mateix territori perquè considera que la cerca té més coherència", explica Ribera.
Segons el director de Puntcat, la tendència és que cada cop apareguin més extensions com .eu per Euskadi, .scotland per Escocia o .bike per pàgines relacionades amb el ciclisme. "Això fa que cada cop Google tendeixi a segmentar més", apunta.
Diversificació d'extensions
Segons Ribera la tendència és a adquirir noves extensions depenent del públic al qual es vol dirigir l'empresa. Aquest és el cas de moltes empreses com el grup de restauració AN Grup, propietari d'establiments com Mussol o Txapela, que han optat per adequar l'extensió al públic al que es volen dirigir: "Des del mes d'abril de 2013 disposem de 13 webs amb domini.cat, .es i .com", explica la directora de Màrqueting de la companyia, Elena Boned, que indica que aquesta estratègia els permet "adaptar-se i diferenciar-se".
Us del català al comerç
L'enquesta d'usos lingüístics de la població (EULP) 2013, que elaboren l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat) i la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat, indica que l'ús del català per part dels ciutadans en les relacions amb el petit comerç és d'un 39,1%. Així mateix, l'ús del català i del castellà indistintament és d'un 14,9% i l'ús exclusiu del castellà és d'un 44%.
En les grans superfícies comercials i en els supermercats, l'ús de la llengua catalana és d'un 33,6%, mentre que l'ús del castellà i del català indistintament és d'un 15,3% i l'ús només del castellà és d'un 48,7%.
Negocis apuntats al puntCAT
Marques líders com Google, Apple o Facebook han apostat pel català en els seus principals productes. La tendència de versionar els portals web busca ampliar el públic potencial
10
de Setembre
de
2014