Per què dirigir en femení

Anna Mercadé, reconeguda defensora de la igualtat de gènere, reedita un manual del 2007 en què desgrana el paper de la dona en el mercat de la "competitivitat feroç"

Mercadé defensa que el talent de les dones ha de canviar l'empres | iStock
Mercadé defensa que el talent de les dones ha de canviar l'empres | iStock
València/Barcelona
09 de Novembre de 2018

El discurs vibrant, apassionat, d'Anna Mercadé és sempre tan eloqüent que fins als més descreguts acaben donant-li la raó. Ella parla el llenguatge planer per descriure les complexitats d'aquesta realitat econòmica en què les dones tenen (tenim, per què no en primera persona?) un rol que aspira a créixer però que s'angoixa amb les estructures actuals. Directora de l'Observatori Dona Empresa i Economia (ODEE) de la Cambra de Barcelona, impulsora i presidenta de l'Associació 50a50 i ferma defensora de la igualtat de gènere en tots els àmbits, no només en l'econòmic, Mercadé reedita ara el seu llibreDirigir en femenino (Gestión 2000, 2007, 2018) per obrir una nova finestra en temps de feminisme i globalització.

El seu objectiu és clar i el manté en els seus discursos, ponències, seminaris i també en les pàgines d'aquest llibre, manual imprescindible per a construir l'empresa del segle XXI: "Davant la realitat de la feroç competitivitat del món global, les empreses només tindran un element diferenciador que serà el valor del seu capital humà, que actualment està representat en un 50% per dones. El seu talent és el que convertirà una empresa en una companyia afermada i duradora en el futur, que podrà ser innovadora, flexible i adaptable als canvis. Les dones i les seves habilitats directives innates van a ser el talent del futur", apunta Mercadé amb convicció.

Mercadé opina que la llei de paternitat també s’'ha d’'activar
Anna Mercadé, l'autora 

En Dirigir en femenino, Anna Mercadé explica el context econòmic –globalització, auge de la responsabilitat social de les empreses, pugna pel talent- i ho enfronta al context femení. No s'avergonyeix de parlar de tot allò que fem malament les dones: prioritzar els altres abans que nosaltres, moure'ns per sentiments –"El amor nos pierde", bateja el capítol- i no assumir riscos. He escoltat milers de vegades a Anna Mercadé dir que davant d'un ascens, les dones sempre s'ho pensen dues vegades i al final és l'home qui ho accepta i, a més, a la primera. És un fet que cal canviar.

Mercadé afirma que el talent de les dones és "el que convertirà una empresa en una companyia afermada i duradora en el futur"

També parla dels entrebancs, aquells que tots coneguem però que la societat sembla no adonar-se encara: el sostre de vidre, l'orientació familiar, el patriarcat... i també dels problemes interns, de les batalles personals que tenen (tenim) les dones professionals, sent el primer capítol tota una declaració d'intencions: "La maternidad con dolor de estómago".

En VIA Empresa, com a col·laboradora habitual, ho ha dit nombroses vegades, i ara es referma: "Les dones constituïm el 50% de la població i contribuïm a l'economia i al manteniment de la societat i del país, ens correspon participar en la presa de decisions, ja no hi ha excusa perquè no sigui així". Que així siga.